Elfa_Omklædningsrum på vanskelig overflade hjemme hos Johanna Berglund

Walk-in closet på loftet

Johanna bad sine mere end 100.000 følgere på Instagram om tip til, hvordan man optimerer tøjopbevaringen på et vanskeligt areal, og det viste sig, at flere af følgerne anbefalede netop Elfa. Med Elfas fleksible system var det muligt at skabe en skræddersyet opbevaringsløsning på loftet trods vanskelige forhold, skråvægge og bjælker.

Her bor vi:

Johanna Berglund, 34, influencer inden for boligindretning og havearbejde, Kristoffer Berglund, 36, arbejder på deltid som lastbilchauffør og er gør-det-selv-mand. Sammen med børnene Hugo på 11 og Melker på 9 bor de på en 180 kvadratmeter stor præstegård i Falköping i Sverige.

Følg Johanna på Instagram: @snickargladjen

Opbevaringsløsning i vanskelige rum

Den praktiske indretningsinfluencer Johanna Berglund og hendes familie foretog en omvendt rejse med hensyn til bolig og opbevaringsplads. De gik fra tidligere at have boet i hus med garderobeskabe i alle rum og masser af opbevaringsmuligheder med stor kælder, til en 100 kvadratmeter mindre præstegård.

– Da vi flyttede ind i det her nye hus, var der faktisk slet ingen opbevaringsløsning. Min mand og jeg delte et værelse ovenpå som en slags walk-in-closet. Vi overvejede længe, hvordan vi skulle løse problemet.

Anbefaling fra sine følgere

– Min forudfattede mening om Elfa-systemerne var, at de bestemt var gode og praktiske, men ikke så kønne. Det viste sig, at min skepsis var helt forkert, for jeg er helt vild med resultatet og synes det er noget af det bedste, vi har lavet i huset – det blev både godt og flot!

– Loftsrummet med tagbjælker og skråvægge gjorde planlægningen lidt svær. Vi skulle finde et system, der kunne "bygges rundt om" selve tagbjælkerne, helt op til loftet, som er meget højt, måske fire meter. Det var for at bruge så meget vægplads som muligt af hensyn til opbevaringen.

Elfas opbevaringsekspert Christine Dahlman kom til undsætning og skitserede en løsning i Elfas planlægningsværktøj, som Johanna og hendes mand Kristoffer med det samme kunne lide.

– Vi gav Christine frie hænder og følte os trygge ved hendes ekspertise. Hun er jo den professionelle, når det kommer til opbevaring. Hun ramte plet i første forsøg, vi ændrede ikke noget.

Da alle kasserne med dele og materialer til den høje garderobevæg ankom fra Elfa, var det tid for parret at smøge ærmerne op og begynde at samle og montere.

– Min første tanke, da det hele kom, var "Hold da op, hvordan skal vi få samlet alt det her?!". Men det var meget nemt, så snart vi havde bærelisten på plads. Det tog måske to timer at få det hele op. Det var nemt, alle kan gøre det.

Film

-"Gud , hvor er det flot" var indtrykket da alt endelig var sat op?

– "Gud, hvor er det flot!" Det var præcis sådan mine følgere reagerede på Instagram, da jeg lagde billeder af opbevaringsvæggen op. Mine første bekymringer om æstetikken bliver modbevist hver eneste dag. Løsningen rundt om bjælkerne viste sig at være så praktisk!

Blev du overrasket over noget i selve systemet?

– Man får overblik over alting, det kan vi godt lide. Jeg havde nok set en masse store trådskuffer, der slugte alt, for mig. Men dette er et mere elegant system med masser af sofistikerede og stilfulde løsninger. Som for eksempel de udtrækkelige meshbakker, skuffeopdelerne og trådhylderne. Jeg elsker udtræksfunktionerne som buksestangen og skostativet.

Nem at flytte rundt og ændre

Med hensyn til æstetikken vil Johanna ikke benytte sig af muligheden for at dække hullerne på hængeskinnen forside med dæklisten, der trykkes fast. Systemets fleksibilitet er noget Johanna sætter stor pris på ved Elfa-systemet.

– Jeg synes, det er charmerende at vise hullerne frem, det er lidt som en slags trademark for Elfa-systemet. Desuden er det nemt hurtigt at flytte en hylde, hvis man vil det. For eksempel er det nemt at tilføje en ekstra stang til at hænge flere kjoler på, hvis jeg har brug for det. Det jeg virkelig sætter pris på er, at der er forskellige dybder på hylderne og delene i systemets indretning.

Ting, der ikke bliver brugt ret ofte, opbevares øverst, såsom ekstra dyner, outdoor-udstyr, håndklæder og vinteropbevaring. En træstige står ved siden af garderobevæggen.

– Efter flytningen fra det tidligere hus fik vi virkelig ryddet ud i tøjet. Mit tip er at dele alt tøj op i tre bunker: en til at beholde, en til at smide/give væk og en til at sælge. Min mand sagde for sjov: "Alt hvad jeg har brug for, kan jeg flytte i en bil. Resten er dit".

Har I den samme udemokratiske opdeling af plads i klædeskabet, som mange andre par har?

– Ja, jeg har to tredjedele af pladsen...

Tip til opbevaring i vanskelige rum

– Få hjælp fra dem, der allerede lever efter compact living-princippet eller arbejder professionelt med opbevaring. Trickene er derude, bare spørg. Optimer enhver tilgængelig plads til potentiel opbevaring. For mig var det svært at slippe det æstetiske. Jeg ville nok gerne have haft lidt mere luft og afstand mellem visse hylder, men det blev upraktisk. Men det fungerer med mere kompakt indretning, da det er gennemsigtigt meshmateriale, der ikke føles så tungt.

– Til at starte med så jeg en indbygget opbevaringsløsning for mig. Jeg er glad for, at jeg ikke valgte det. Fleksibiliteten, æstetikken og funktionen er uovertruffen med dette system. Nu vil jeg have Elfa overalt i huset!