Kraftige gaming-maskiner til kamp mod coronavirus

Af smittehensyn er det ikke muligt at game i Elgigantens butikker i øjeblikket, men de kraftige spillemaskiner står ikke ubrugte hen af den grund. Den massive datakraft lånes nemlig i stedet ud til forskere i jagten på et covid-19-gennembrud.

Flere hundrede gaming-maskiner fra Elgiganten er de sidste dage blevet koblet på det verdensomspændende Folding@Home-netværk, som lader privatpersoner donere datakraft til forskning.

Projektet blev udviklet ved Stanford University for 20 år siden – og siden da har computere fra alle verdens hjørner bidraget til svar på gåder om sygdomme som Alzheimer og Parkinson.

Nu bruges datakraften til forskning på behandling og vaccine mod coronavirussen.

”Vores mange kraftige gaming-maskiner, som normalt er ivrigt benyttet af vores kunder, kan i sagens natur ikke benyttes under de nuværende omstændigheder, men de står ikke ubrugte hen af den grund,” siger adm. direktør i Elgiganten, Peder Stedal og fortsætter:

”Hvis man slår vores gaming-maskiner sammen i landets varehuse, så bliver det hurtigt temmelig meget processorkraft, så da forslaget kom fra en kvik medarbejder var det et fantastisk initiativ, som vi kastede os over med de samme," siger Peder Stedal.

Mere kraft end supercomputere

Parallelt med at coronavirussen har spredt sig fra land til land, har enormt mange gamere og andre tech-entusiaster udlånt ledig datakraft til projektet. Til sammen har Folding@Home fået adgang til næsten 470 PetaFLOPS processorkraft. For at sætte det i perspektiv er det mere end verdens syv kraftigste supercomputere til sammen.

Mens én maskine alene ville have brugt meget lang tid på at talknuse data om covid-19, kan nogen hundrede computere sammen løse komplekse regnestykker på få dage, som igen kan give svar på, hvad der skal til for at knække virussen.

”Det ville være kedeligt, hvis alle de mange kraftige gaming-maskiner bare skulle stå slukkede, hvis de i stedet kan bidrage bare en lille smule i den situation vi alle står i, og derfor er jeg virkelig glad for, at det så hurtigt er lykkedes for vores gode medarbejdere at få sat adskillige hundrede maskiner op til at kunne donere datakraft til projektet,” siger Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten.

Fakta om Folding@Home:

• Folding@Home er et såkaldt distributed computing-program til brug i forskning om sygdomme, sammensætning af ny medicin og andre former for molekylær dynamik.
  • Programtypen sørger for at fordele data over flere maskiner for at forkorte tiden det tager at processere større mængder data.
  • Alle kan være med på Folding@Home ved at downloade programmet til computeren.
  • Gennem de sidste 20 år er der blevet skrevet mere end 200 afhandlinger på baggrund af resultater som non-profit-netværket har arbejdet sig frem til.

• Data, Telekommunikation, IT

• elektronik
  • detailhandel
  • gaming

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevare-produkter i hjemme-elektronik og hårde/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 38 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S omsatte i regnskabsåret 2018/19 for i alt 6,2 milliarder danske kroner. Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2018/19 omsatte for 38,3 milliarder norske kroner.

Der er i Norden i alt 425 varehuse og ca. 10.000 medarbejdere. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af britiske Dixons Carphone.

Ditte Opstrup Andersen

Pressekontakt Kommunikationschef PR & Kommunikation +4527614057