Undgå at lave denne vaskemaskine-bommert

Vidste du, at der særligt er én fejl, som danskerne laver, når de går i gang med den nye vaskemaskine? Læs her, hvordan du installerer dit nye apparat korrekt.

Hvert eneste år sælges der omkring 220.000 nye vaskemaskiner her i landet, hvilket betyder, at næsten ni procent af alle husstande i Danmark skifter maskine i løbet af året.*

Men det at installere maskinen selv kan erfaringsmæssigt give udfordringer, og her er det særligt én bommert, der virkelig går igen.

”Den klassiske fejl danskerne begår, når de skal i gang med den nye vaskemaskine, er at glemme at tage transportsikringerne ud, før de starter maskinen op for første gang. Gør man ikke det, vil maskinen hoppe rundt når den vasker og lave mere larm end normalt,” siger salgschef for hvidevarer i Elgiganten, Torben Førsterling.

Transportsikringer er lange stænger som er skruet ind i maskinen for at forhindre at den bliver skadet under transporten.

”Normalt er der to eller fire af den slags sikringer i en ny vaskemaskine, og dem kan man let fjerne selv. Skal man transportere maskinen videre en anden gang, bør disse sikringer skrues på igen. Læser man brugsanvisningen der kommer med det nye apparat, så står der tydeligt og enkelt, hvordan man gør det,” siger Torben Førsterling fra Elgiganten.

Vand i tromlen er helt normalt

Salgschefen fortæller videre, at man ikke må tro, at man har købt en brugt vaskemaskine, selv om man finder vand i tromlen efter udpakning.

”Det er helt normalt. Vandet viser bare, at maskinen er blevet testet på fabrikken, så man har været sikker på, at den virker. Det man imidlertid bør gøre, når man modtager maskinen, er at tjekke om æsken den kom i ser hel og fin ud, og om maskinen har buler,” siger Torben Førsterling, salgschef i Elgiganten.

Næste punkt på tjeklisten, når man skal installere den nye vaskemaskine, er at finde en passende placering til den.

”Hvis der er afløb i rummet hvor maskinen skal stå, kan du selv koble vandslangen til. Vær opmærksom på, at i nogle ældre boliger kan stophanen være smallere end det, der er standarden i dag, og så har du brug for en overgang for at få det til at passe. Derefter kobler du afløbsslangen til. Den har som oftest et buk på sig, der gør at brugt vand fra vaskemaskinen ikke løber tilbage igen,” siger Torben Førsterling fra Elgiganten.

Han forklarer, at det også er vigtigt at være opmærksom på, at maskinen står i vater, så den står så stabilt som muligt - og dermed er mest støjsvag.

Vaskemaskine-stativ og små gummifødder

”En god idé er at sætte små gummifødder under maskinen – små runde gummiunderlag. Maskinen vil så stå endnu roligere og være endnu mere stabil under brug. Ønsker man en lidt mere praktisk arbejdshøjde på maskinen, og har man brug for plads til vaskemiddel og andet, så kan man også overveje et vaskemaskinestativ med kurv under,” fortæller Torben Førsterling.

Vaskemaskinen er nu klar til brug, men før man kører på med de store portioner tøj, har Torben Førsterling et par sidste tips.

"Første gang man kører maskinen, bør man kun vaske et enkelt håndklæde på almindeligt bomuldsprogram, hvis der mod forventning skulle ligge noget gammelt vand i slangerne. En vaskemaskine bør også renses en gang i mellem, og det kan gøres ved at køre den på maksimal varme. På den måde får man skyllet vaskemiddelskuffen og fjernet sæberester og andet smuds,” siger Torben Førsterling.

* Tal fra Danmarks Statistik - 1. januar 2018 var der ca. 2.600.000 privathusholdninger i Danmark

• Data, Telekommunikation, IT

• vaskemaskine
  • installation
  • elprodukter
  • detailhandel
  • hvidevarer

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevare-produkter i hjemme-elektronik og hårde/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 38 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S omsatte i regnskabsåret 2017/18 for i alt 6,2 milliarder danske kroner. Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2017/18 omsatte for 37,3 milliarder norske kroner.

Der er i Norden i alt 425 varehuse og ca. 10.000 medarbejdere. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af britiske Dixons Carphone