Berendsen Danmarks årsregnskab 2019 viser massiv omsætningsvækst

I dag har Berendsen Danmark offentliggjort sit årsregnskab for 2019, der viser, at landets førende tekstilservicevirksomhed fortsat øger sine markedsandele. Omsætningsvæksten skyldes bl.a. opkøb og at mange virksomheder investerede i Berendsens bæredygtige tekstil-, hygiejne- og vaskeløsninger sidste år.

Omsætningen er vækstet med 4 % – og overskuddet er fortsat højt

I 2019 havde Berendsen Danmark en omsætning på over 1,4 milliarder kr. – og en vækst i omsætningen på 4 % sammenlignet med året før. Overskuddet landede på hele 162 millioner kr., og virksomheden betaler omkring 50 millioner kr. i skat, hvilket giver Berendsen en plads på top 100-listen over de virksomheder, der betaler mest i selskabsskat i Danmark.

"I 2019 er det lykkes os at vokse med vores nuværende kunder og øge vores markedsandele – vi har bl.a. vundet større kontrakter på at forsyne hotelkæder som Scandic, Guldsmeden og CABINN med bæredygtige tekstil- og vaskeløsninger. Samtidig har vi haft en massiv vækst i omsætningen på vores ergonomiske SmartMop-mikrofibermopper, der reducerer brugen af vand og kemikalier under rengøring med op til 85 %. I januar 2019 overtog vi også familievirksomheden A-vasks 2 svanemærkede vaskerier, og det har naturligvis også tilført os nye kunder og været med til at øge vores omsætning", siger Berendsens økonomidirektør Michael Dufke Nørgaard.

Stabilt overskud er resultatet af CSR-investeringer

2019 var også året, hvor Berendsen blev verdensmålcertificeret af Bureau Veritas Certification – som den første virksomhed i verden. At være CSR-fokuserede og investere i medarbejdernes trivsel, miljøoptimeringer af produktionen og udviklingen af nye bæredygtige kundeløsninger er en del af Berendsens DNA, og ifølge Berendsens administrerende direktør går virksomhedens sunde økonomi og CSR-udvikling hånd i hånd.

"Sidste år højnede vi vores medarbejderanciennitet fra 8 til 9 år, og vores dygtige medarbejderes kundekendskab og loyale arbejdsindsats har betydet, at vi i 2019 kunne fastholde vores stabile drift og indtjening og den kompetente rådgivning af vores kunder. Det er vores vision, at vi vil drive CSR-agendaen på det danske marked, og det kræver kontinuerlige investeringer. I 2019 investerede vi bl.a. i at gøre vores tekstiler mere bæredygtige og cirkulære, energiforbedre vores maskiner og reducere antallet af kørte kilometer – og vi udvidede vores vaskeri i Holbæk med en ny bæredygtig bygning. De investeringer sikrer, at vi er på forkant med vores egne og vores kunders fremtidige CSR-behov, så vi kan udvikle os sammen og i fællesskab blive mere bæredygtige og konkurrencedygtige", siger Berendsens administrerende direktør Henrik Luxhøj og fortsætter:

"Vi er en del af den franske koncern Elis, men vi investerer langsigtet i at fastholde vores førende markedsposition og stærke kunderelationer i Danmark – og vores flerårige overskud giver os et lokalt kapitalberedskab, som gør os mere agile, stabile og solidt konsoliderede her i landet."

Du finder Berendsen Danmarks årsregnskab her og på hjemmesiden her.

• Miljø, energi

• berendsen
  • bæredygtighed
  • sdg
  • tekstilservice
  • bæredygtige investeringer
  • økonomi

---

Berendsen Danmark tilbyder bæredygtige tekstil- og hygiejneløsninger og svanemærket vaskeriservice, hvor forbruget af vand, energi og vaskemidler ligger under Svanemærkets krav. Berendsen var én af de 10 første virksomheder i Danmark, der blev CSR-certificeret, og i 2019 blev Berendsen verdensmålcertificeret af Bureau Veritas som den første virksomhed i verden. Berendsen er en del af Elis – en international multiservice-leverandør, der tilbyder løsninger indenfor tekstil-, hygiejne- og facility services. Elis er til stede i Europa og Latinamerika og er førende i de fleste af de 28 lande, hvor virksomheden har aktiviteter. Koncernen har 45.000 medarbejdere i 440 produktions- og servicecentre og arbejder for den offentlige sektor og private virksomheder i alle størrelser og på tværs af alle brancher. Koncernen tilbyder skræddersyede løsninger indenfor fladt linned, arbejdstøj, toiletmiljøer, måtter, drikkevarer, renrum, skadedyrsbekæmpelse og medicinsk affaldshåndtering. Læs mere på: www.corporate-elis.com/en

Berendsen Danmark er tildelt en Kronesmiley af Arbejdstilsynet for at gøre en ekstraordinær indsats for at sikre en høj arbejdsmiljøstandard og 85 % af Berendsen Danmarks tekstiler har mindst ét af mærkerne: Svanemærket, EU-blomsten og OEKO-TEX.

Følg os på:

Anna-Sofie Plougmand