Industrivaskeris nye ergonomiske robotter giver medarbejderne en hjælpende hånd

Robotterne er i dén grad flyttet ind på de danske arbejdspladser – og Berendsens industrivaskeri i Holbæk har nu åbnet en ny tilbygning, hvor robotternes jernkræfter skåner vaskerimedarbejderne for tunge opgaver. Det fremmer virksomhedens indsats for FN's verdensmål nr. 3: "Sundhed og trivsel".

Antallet af robotter i danske virksomheder er næsten fordoblet

På kun 10 år – fra 2008 til 2017 – er der næsten sket en fordobling i antallet af robotter i danske virksomheder – og Danmark ligger på en 6. plads på listen over verdens mest robotintensive lande. I 2017 havde Danmark 230 operationelle industrirobotter per 10.000 medarbejdere i fremstillingssektoren, og på mange danske fabriksgulve arbejder robotter og mennesker side om side for at øge produktiviteten. Men nogle steder er målet med at indføre robotter og automatisering i lige så høj grad at aflaste medarbejderne for fysisk hårde og nedslidende opgaver. Berendsen-vaskeriet i Holbæk har i denne måned slået dørene op til en innovativ tilbygning, hvor bæredygtige robotter giver en hjælpende hånd til medarbejderne i indsorteringen (det område af vaskeriet, hvor kundernes beskidte tøj sorteres før vask).

Berendsens tøj er mikrochippet, og den samlede teknologiske løsning til indsorteringen af tekstilerne inkluderer transportbånd, en robotseparator, mikrochiplæser, røntgenscanner og et dynamisk sorteringssystem, der giver mulighed for 8 samtidige sorteringskriterier som f.eks. vasketemperatur, farve etc.

"Vi arbejder meget med at undgå uhensigtsmæssige processer, og i den forbindelse er kombinationen af robot og transportbånd en god kombination, der kan spare vores ansatte for en masse ensformigt arbejde, der ikke tilfører processen værdi. På et traditionelt vaskeri kræver indsorteringen af tøjet, at medarbejderen udfører det samme løft, til tider hundredvis af gange i timen, og det siger sig selv, at det er interessant, når vi nu får de opgaver udført af maskiner i stedet. Samtidig har jeg regnet ud, at transportbåndene hver dag vil spare de ansatte for at skulle skubbe vognene 5,5 kilometer. Den energi og tid kan bruges væsentligt bedre på andre opgaver”, siger vaskeriets driftchef Kim Thorsøe.

I Berendsen-vaskeriet i Holbæk er det nye gulv fremstillet af genbrugsflamingo, som reducerer grus- og vandforbruget og giver medarbejderne et ergonomisk arbejdsmiljø. Læs artiklen her

Maskinerne gavner medarbejderne og miljøet

Ud over at robotterne og automationen kan spare medarbejderne for ensidigt gentaget arbejde, er det nye system også en miljømæssig forbedring.

”Tidligere har det været op til den menneskelige operatør at samle vasketøjet i de rette mængder og beslutte hvilke programmer, der skulle køres. Alt tøjet har chip, og det betyder, at robotten kan sortere meget præcist på vask og vægt. Derved sikres, at vi altid bruger de programmer og den mængde kemi, der er defineret til at leve bedst op til vores krav til en miljøvenlig, svanemærket og ensartet vaskeriservice,” fortæller Kim Thorsøe.

En anden stor fordel er, at når vasketøjet kommer ind i systemet, tjekkes det enkelte stykke tøj gennem chip-scanneren, og en røntgenscanner. Chip-læseren søger efter eventuelt farlige og uønskede elementer som kuglepenne, nøgler, kanyler og lignende. Tøj, der fejler på den ene eller den anden parameter, kommer ikke videre i vaskeprocessen før et manuelt tjek, og teknologien gør det muligt for Berendsen at registrere hvert enkelt stykke tøj, der måtte fejle i kontrollen, og reducere risikoen for skader af medarbejdere. Efterfølgende kan Berendsen gå i dialog med deres kunder om det farlige lommefyld.

Berendsens vaskeri i Holbæk har haft et gennembrud på vejen til at blive verdens første "drikkevandsløse vaskeri", der kan vaske kun med regnvand eller genanvendt vand. Læs mere her

Vil drive CSR-agendaen i Danmark

FN's verdensmål er vævet ind i Berendsens CSR-strategi, og i 2019 blev Berendsen verdensmålcertificeret af Bureau Veritas Certification som den første virksomhed i verden.

"Vi har som vision, at vi vil drive CSR-agendaen på det danske marked, og vi ser i høj grad teknologien som en af vejene til at skabe en mere bæredygtig fremtid. At vi har mikrochips i vores tekstiler hjælper os med at styre, at vi aldrig har for mange tekstiler i cirkulation, så vi og vores kunder reducerer forbruget af tekstiler og naturens ressourcer. Og vi investerer kontinuerligt i nye teknologiske løsninger, der fremmer ergonomien blandt vores medarbejdere og styrker vores indsats for blandt andet FN's verdensmål nr. 3: "Sundhed og trivsel", siger Louise Elver, CSR-chef hos Berendsen Danmark.

Top 10 over verdens mest robotintensive lande:

Listen er opgjort ud fra antal operationelle industrirobotter per 10.000 medarbejdere i fremstillingssektoren.

1. Sydkorea
  2. Singapore
  3. Tyskland
  4. Japan
  5. Sverige
  6. Danmark
  7. USA
  8. Taiwan
  9. Belgien
  10. Italien

Kilde: Dansk Metal/World Robotics

• Arbejdsmiljø

• fn's verdensmål
  • sundhed
  • trivsel
  • bæredygtighed
  • miljø
  • csr

---

Berendsen Danmark tilbyder bæredygtige tekstil- og hygiejneløsninger og svanemærket vaskeriservice, hvor forbruget af vand, energi og vaskemidler ligger under Svanemærkets krav. Berendsen var én af de 10 første virksomheder i Danmark, der blev CSR-certificeret, og i 2019 blev Berendsen verdensmålcertificeret af Bureau Veritas som den første virksomhed i verden. Berendsen er en del af Elis – en international multiservice-leverandør, der tilbyder løsninger indenfor tekstil-, hygiejne- og facility services. Elis er til stede i Europa og Latinamerika og er førende i de fleste af de 28 lande, hvor virksomheden har aktiviteter. Koncernen har 45.000 medarbejdere i 440 produktions- og servicecentre og arbejder for den offentlige sektor og private virksomheder i alle størrelser og på tværs af alle brancher. Koncernen tilbyder skræddersyede løsninger indenfor fladt linned, arbejdstøj, toiletmiljøer, måtter, drikkevarer, renrum, skadedyrsbekæmpelse og medicinsk affaldshåndtering. Læs mere på: www.corporate-elis.com/en

Berendsen Danmark er tildelt en Kronesmiley af Arbejdstilsynet for at gøre en ekstraordinær indsats for at sikre en høj arbejdsmiljøstandard og 85 % af Berendsen Danmarks tekstiler har mindst ét af mærkerne: Svanemærket, EU-blomsten og OEKO-TEX.

Følg os på: