Videostreaming får internettrafikken til at eksplodere

Internettrafikken bliver næsten tredoblet i 2018, viser en ny undersøgelse. Videotjenester som Netflix, Youtube og Skype vil om fire år stå for 80 procent af al ip-trafik. Det nye tv-format – 4K – er på vej og vil presse båndbredden yderligere op. Udviklingen kalder på fiber-til-hjemmet og sætter det gamle kobberbredbånd under stort pres.

Videostreaming og 4K tv vil få internettrafikken til at eksplodere inden for ganske få år. Det afslører den årlige udgave af Visual Networking Index (VNI), som it-virksomheden Cisco står bag. Cisco er en af verdens største leverandører af netværksinfrastruktur og videokonferenceudstyr.

Energiselskabernes fibernet har ingen begrænsninger på båndbredde og sikrer borgerne og virksomheder fuld adgang til videostreaming og det nye tv-format, 4K, som kræver 18-20 Mbit/s per fladskærm:

- Udviklingen stiller enorme krav til båndbredde, og vi tror på, at der kommer behov for langt mere end 100 Mbit/s inden for ganske få år. Danskerne er nogle af de mest it-parate i verden og er hurtige til at tage ny teknologi i brug. Det handler ikke kun om streaming på store fladskærme, men i høj grad også videobaseret telemedicin og cloud computing, hvor software og applikationer kører i skyen. Det stiller store krav til båndbredden – ikke mindst upload-hastigheden, siger Christian Berg, chefkonsulent i Dansk Energi.

Ciscos undersøgelse afslører også, at 88 procent af ip-trafikken hentes via kabel og hurtigt Wifi i 2018, 12 procent via mobilt bredbånd.

Streaming er kommet for at blive
Mere end hver anden dansker streamer tv-indhold over internettet hver uge, estimerer Google Danmark baseret på en ny Gallup-måling. Blandt de 15-39-årige er det hele 80 procent, der streamer frem for at se tv på traditionel vis.

Det er, ifølge Google Danmark, ikke et tegn på at fjernsynet vælges fra, men blot at TV-seningen flytter sig. Streaming er blevet lige så udbredt som traditionelt tv for det yngre publikum, og ser man på tværs af alle aldersgrupper, foregår cirka 25 procent at det samlede tv-forbrug via streaming-tjenester.

Ifølge Gallup-målingen er Youtube den mest benyttede streaming-tjeneste, efterfulgt af Netflix, som kan ses direkte via Waoo!’s tv-boks. DR TV, ViaPlay og HBO.

Kilde:
Martin Jensen, Dansk Energi (http://www.danskenergi.dk/Aktuelt/Arkiv/2014/Juni/14_06_18B.aspx)
Mediawatch, Gallup: Hveranden ser tv på nettet, 20/8-2014

• Telekommunikation