Gå til indhold
Global Employee and Leadership Index er Nordens største undersøgelse af arbejdsglæde og ledelse

DANMARK ER VERDENSMESTER I AT BALANCERE JOB OG FRITID

Ifølge en ny, stor undersøgelse indtager danskerne en førsteplads, når det kommer til balancen mellem arbejdet og fritiden. Danskerne er dog samtidigt blandt dem, der tænker mest på arbejdet, når de har fri.

I konsulenthuset Ennovas undersøgelse Global Employee and Leadership Index (GELx) træder de danske medarbejdere og ledere ind på en global førsteplads, når det kommer til at have balance mellem arbejde og fritid.

Alt er dog ikke fryd og gammen i det nordlige kongerige. For de danske medarbejdere tænker meget på jobbet, når de burde holde fri. Faktisk fylder arbejdet så meget, at Danmark lander på en 38. plads ud af undersøgelsens 42 lande.

Senior Manager, Kirstine Rechendorff, som er ansvarlig for GELx-rapporten, forklarer:

”Det er ikke, fordi vi tager arbejdsopgaverne med hjem og klarer dem, når ungerne er lagt i seng, eller mens manden ser fodbold i tv. Det er, fordi arbejdsopgaverne rumsterer i baghovedet, mens vi laver aftensmad og går i haven. Og det gør de, fordi vi er engagerede i vores jobs, hvor vi har mange bolde i luften, og hvor vi ofte afventer inputs fra andre, ligesom vi skal give inputs til andre”.

Generelt trives danskerne rigtig godt med arbejdspresset og kommer på dette område ind på en global tredjeplads. Danskere er meget tilfredse med det ansvar, der følger med jobbet.

”Vi har travlt på arbejdet. Det er de fleste enige i. Og vi hører hele tiden, at der er behov for at løbe stærkere og nå mere. Når vi så alligevel klarer det, er det, fordi vi trives med vores spændende jobs og store ansvar. Når vi trives på jobbet, kan vi klare mere. Det er formentlig forklaringen på, at vi får både arbejdsopgaver, kolleger, familie og fritid til at hænge sammen, selvom vi har travlt”, fortæller Kirstine Rechendorff.

Hun tager dog det forbehold, at der formentlig ikke er mange besvarelser imellem, som kommer fra sygemeldte danskere. Og stress fylder meget blandt danskerne:

”Det her er det gennemsnitlige billede, som det er for rigtig mange danske medarbejdere. Men der er desværre også medarbejdere og ledere, som er bekymrede for stressniveauet, eller hvor læsset allerede er væltet, og de er ramt af stress. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at det er en sund balance. Så resultatet her kan vi tage som en opmuntring, men ikke som en undskyldning for at ignorere stressproblematikken” afslutter Kirstine Rechendorff.

Om Global Employee and Leadership Index, GELx

• Global Employee and Leadership Index er gennemført af Ennova siden år 2000 og undersøger tager hvert år medarbejderes arbejdsglæde, engagement og oplevelse af ledelse.
  • Undersøgelsen bygger i år på 40.000 svar indsamlet i 42 lande verden over.
  • Resultaterne præsenteres på konferencer i Danmark, Norge og Sverige.
  • I Danmark bliver konferencen afholdt i samarbejde med Dansk Industri i oktober.

FÅ UNDERSØGELSEN HER

Konsulenthuset Ennova er eksperter i at udføre medarbejder-, kunde- og ledermålinger. Med en lang række referencer betragtes vi som førende på det nordiske marked. Vi leverer viden, der forandrer. Vi rådgiver gennem hele processen, så ny viden forankres i virksomheden – og fører til den ønskede forandring.

Ennova har kontorer i Aarhus, København, Oslo og Stockholm og beskæftiger mere end 110 konsulenter og analytikere, som alle er eksperter i projektledelse, kommunikation, analyse og rådgivning.

Siden 2000 har Ennova gennemført en årlig international benchmarkundersøgelse – Global Employee and Leadership Index, GELx. Undersøgelsen bygger på 40.000 svar fra 42 forskellige lande verden over. Resultaterne giver vores kunder et unikt benchmark, som kan være med til at udvikle deres virksomheder.

Ennova præsenterer resultaterne og analyserer nationale og internationale trends i rapporten af samme navn.

Else Bartholdy

Pressekontakt Pressekontakt Kommunikation +45 31709270