Sidensjo vindmøllepark

Sidensjo vindmøllepark understøtter elsystemet ved at regulere sin produktion

Sidensjo vindmøllepark i Sverige er blevet godkendt til at deltage på FCR-D ned-markedet og har siden start understøttet elsystemet flere gange. I tilfælde af forstyrrelse i elsystemet har vindmølleparken mulighed for at reducere sin produktion inden for få sekunder for at stabilisere frekvensen. I 2021 udbetalte den svenske transmissionssystemoperatør (TSO) Svenska Kraftnät 2 milliarder SEK til aktører på markedet for hjælpetjenester, og det vokser sig større for hvert år.

En grundlæggende forudsætning for, at elsystemet kan fungere og levere strøm, er, at der er balance mellem produktion og forbrug – hvert eneste sekund. Hvis ikke, kan frekvensen ændre sig, hvilket forårsager forstyrrelser og i værste fald kan føre til, at teknisk udstyr bliver beskadiget eller ødelagt. Betydningen af hjælpetjenester, der håndterer frekvensafvigelser og sikrer balance, er stærkt stigende.

I januar 2022 blev en ny hjælpetjeneste, FCR-D ned (downward Frequency Containment Reserve Disturbance), startet på det svenske marked. Dens formål er at hjælpe elnettet ved at sænke frekvensen, når den bliver højere end 50,1 Hz. TSO'en betaler producenter på FCR-D ned-markedet for midlertidigt at reducere produktionen eller øge den i tilfælde af en frekvensafvigelse og forblive aktiveret, så længe frekvensafvigelsen fortsætter. Det gør det muligt for TSO'en at reducere produktionen fra vindmølleparker til 50 procent inden for 5 sekunder og til 100 procent inden for 30 sekunder, når elsystemets frekvens er for høj.

Svenska Kraftnät vurderer, at det som følge af det øgede udbud af vedvarende energi vil blive mere almindeligt med forstyrrelser, der skyldes for høje frekvenser.

- Den store udbygning af vindkraft påvirker elsystemets stabilitet. Årsagen er, at produktionen både er svær at forudsige og også er forbundet via effektelektronik. Det betyder, at elsystemet bliver mere ustabilt på grund af udsving i produktionen, og at det ikke bidrager med samme inerti til systemet, som for eksempel direkte koblet produktion gør, siger Jorunn Cardell, der er Power System Analyst hos Svenska Kraftnät.

- Disse forstyrrelser bliver mere og mere almindelige, når vi for eksempel får flere HVDC-kabler, der kan skabe forstyrrelser, når de eksporterer strøm, eller hvis anlæg med et højt forbrug, som også bliver mere almindelige, uventet bliver koblet fra nettet. I disse situationer træder blandt andet systemydelserne, som FCR-D ned-markedet er en del af, ind og yder support, forklarer Cardell.

Sidensjö fremhæver vigtigheden af samarbejdet mellem de forskellige partnere i projektet.

Vi er meget glade for den vellykkede gennemførelse af projektet. Vi vil derfor gerne takke alle involverede i projektet for det fremragende arbejde. Foruden Entelios var Siemens Gamesa Renewable Energy AB og vores driftschef RES Renewable Norden AB særligt ansvarlige for projektets succes. Som producent af vedvarende elektricitet er vi også glade for at kunne yde et aktivt bidrag til netstabiliteten i Sverige, siger Roman Dialer, der er bestyrelsesdirektør i Sidensjö Vindkraft AB.

Udover at understøtte og stabilisere strømsystemet fremhæves en anden dimension omkring FCR-D ned.

- Det er en kendsgerning, at ureguleret og vejrafhængig produktion giver vanskeligheder med at holde balancen. En systemydelse som FCR-D ned er derfor et centralt værktøj til at få mere vedvarende energi ind i systemet, siger Mattias Harrysson, der er Head of Energy & Sustainability Services hos Entelios Nordic.

Harrysson tilføjer, at der er vilje blandt vindkraftsproducenterne til at være på forkant og drive udviklingen fremad.

- Mange vindmølleejere ser positivt på muligheden for at deltage på FCR-D ned-markedet, da det er med til at løse et problem, som deres egne virksomheder er en del af. De tager helt klart et stort ansvar ved at påvirke nuværende og fremtidige krav og leder arbejdet for at kunne tilpasse sig kravene til vindkraftressourcer. Rentabiliteten ved at drive en vindmøllepark stiger også i takt med, at ejeren af vindmølleparken får kompensation for leverancer til systemydelser, siger Harrysson.

Entelios har i projektet en overordnet projektlederrolle for at sikre en klar og effektiv kommunikation mellem de forskellige aktører i projektet, såsom mølleleverandøren, parkchefen og underleverandører af IT-ydelser. Entelios har også tæt kontakt med Svenska Kraftnät, især i forbindelse med pilotundersøgelsen om at Sidensjö er involveret i "Levering af systemydelser fra ressourcer med variabel produktion eller forbrug". Entelios er også ansvarlig for budgivning, kommunikation med Svenska Kraftnät, indberetning af data og fakturering.

For yderligere information kontakt venligst:

Mattias Harryson , Sales Manager Energy services Nordic at Entelios, e-mail:mattias.harrysson@entelios.com mobil: +47 95489210

Entelios er Norges største strømleverandør til virksomheder i den private og offentlige sektor. Vi hjælper vores kunder over hele Norden med at opnå et mere rentabelt og bæredygtigt energiforbrug. Det sker ved at tilbyde vedvarende energi, ekspertise og innovativ teknologi, der sikrer kunderne brancheførende, klimavenlige energiløsninger. Virksomheden er en del af Å Energi, den førende norske vandkraftkoncern.

Klaus Fischer

Pressekontakt Team Leader Denmark Danmark +4520246490