Torben Chris i rollen som den lokale butiksejer ELTON

Kendt komiker har været alle pengene værd for EL-Salg-kæden

Komikeren Torben Chris har i godt 2 år været et meget tydeligt ansigt udadtil for elektronikkæden, EL-Salg. Som den skøre butiksejer Elton har han været med til at øge kædens kendskab mærkbart.

I april udkom Euronics Danmark, der er det administrative selskab bag kæderne EL-Salg, Lyspunkt, Photocare og Lysmesteren, med sit bedste regnskab nogensinde.

Det gode resultat tilskriver detailhandelshuset blandt andet en markant øget marketingindsats, hvor man i godt et år har kørt et tæt parløb med komikeren Torben Chris.

Som den småskøre butiksejer Elton, har Torben Chris været et meget tydeligt ansigt udadtil for EL-Salg-kæden, der med sine 160 butikker er detailhandelshusets klart største kæde.

Euronics Danmark har investeret massivt i at synliggøre Elton-universet på blandt andet sociale og digitale medier, TV og Radio. Investeringen har ifølge Mikael Jensen, marketingchef i Euronics Danmark, været alle pengene værd.

- Vi har aldrig tidligere ført en så offensiv kampagne på så mange medier. Reklameuniverset blev skabt under coronanedlukningen, så det var lidt med rystende hænder, at vi trykkede på knappen, fordi vi reelt ikke vidste, hvad vi gik ind i. I dag kan vi se, at den har været hver en krone værd, siger han.

Flytter forbrugerne

Mikael Jensen peger blandt andet på en helt frisk måling af EL-Salg-kædens kendskabsgrad.

Ifølge undersøgelsen, som er foretaget før og efter EL-Salg-kædens målrettede marketingindsats, er andelen af danskere, der kan huske, at de har set reklamer for EL-Salg-kæden, øget fra 7 til 12 procent.

- Det lyder måske ikke af meget, men det er ret bemærkelsesværdige tal i branchen. At øge kendskabsgraden med fem procentpoint i et så kompetitivt marked er voldsomt. Vores ’share of voice’ er ikke så stor, og det gør derfor resultatet ekstra bemærkelsesværdigt, siger Mikael Jensen.

Samtidig har man øget forbrugernes lyst til at handle i EL-Salg-kæden.

- Vi kan se, at andelen af danskere, er overvejer at gå i EL-Salg-kæden for at købe elektronik eller hårde hvidevarer er vokset med tre procentpoint. Med den markedsandel, vi har, svarer det til, at vi øger vores kundegennemstrømning med næsten 20 procent som følge af kampagnen. Det er meget, meget store tal, siger Mikael Jensen, og peger samtidig på, at kampagnen også har haft en positiv effekt på selvstændige forbrugerelektronikbutikker, som ønsker at gå ind i EL-Salg-kæden.

Rykker kundernes opfattelse

Udover at EL-Salg-kæden er lykkedes med at få flere og nye kunder i butikkerne, ser det også ud til, at kunderne har forstået budskabet i kampagnen om, at ”Det’ sgu service”.

Før kampagnen var det blot 36 procent, som forbandt EL-Salg-kæden med højt serviceniveau. Det tal er steget til 52 procent efter kampagnen. Samtidig er det 64 procent af forbrugerne, som forbinder EL-Salg-kæden med god personlig rådgivning. Før kampagnen lå det tal på blot 38 procent.

- Det er kanon, at kunderne har fanget vores budskaber om et højt serviceniveau. Vi så et hul i markedet for et målrettet budskab om service i stedet for at køre den klassiske markedsføring om pris, pris, pris. Med reklameuniverset har vi virkelig formået at skabe en helt anden perception af vores brand ude i markedet, og det er interessant, hvor meget man kan flytte folk med effektiv markedsføring. Men markedsføringen er naturligvis også kun effektiv på den lange bane, hvis vi formår at leve op til vores budskaber ude i butikkerne, og det er jeg helt sikker på, at vi gør, siger Mikael Jensen.

EL-Salg har netop forlænget samarbejdet med Torben Chris og har netop produceret fire nye film, som lanceres i løbet af 2022. Samtidig er han netop nu aktuel i en kampagne, som sætter fokus på EL-Salg-kædens finansieringskoncept, ’Med det hele’.

Du kan se flere af videoerne med Torben Chris som Elton her: https://www.youtube.com/playlist?list=LLASqC1bwSOLGEnSnajoA5Fw

Euronics Danmark A/S er med sine 160 butikker fordelt over hele landet Danmarks største detailhandelshus for frivillige detailkæder inden for hårde hvidevarer, forbrugerelektronik, små el-apparater og belysning. Euronics Danmark A/S er en del af den internationale buying group Euronics International, hvilket betyder, at butikkerne i Euronics Danmark A/S handler ind sammen med godt 11.000 andre butikker. Det gør samarbejdet til et af de største i Europa og sikrer butikkerne konkurrencedygtige sortimenter og priser.