500e er en af de mest populære elbiler i Europa og den bedst sælgende elbil fra Stellantis.

FIAT 500e: En energieffektiv charmør

Ordene charme og energieffektivitet bliver sjældent brugt i samme sætning, men lige netop når det gælder FIAT 500e, er det en rammende beskrivelse af de karakteristika, som har gjort den elektriske bybil til én af de mest populære elbiler i Europa og den bedst sælgende elbil fra Stellantis.

Blandt de mest energieffektive elbiler

Da det engelske bilmedie ”What Car?” for andet år i træk kårede 500e til ’Bedste elektriske minibil’ lød begrundelsen fra chefredaktør Steve Huntingford: ”FIAT 500e knuser enhver forestilling om, at en lille elbil skal føles basic eller se simpel ud. Den er godt prissat og ingen konkurrent er så god til at tackle bytrafikken, mens du samtidig får et smil på læben. Kort sagt, den indkapsler perfekt, hvad en moderne bybil skal kunne.”

At 500e kan meget mere end at se godt ud, understreger dens rating i Green NCAP*, der vurderer elbilers miljøpåvirkning. Den har opnået de maksimale fem stjerner og scoret 10 ud af 10 mulige i alle kategorier (Clean Air Index – Energy Efficiency Index – Greenhouse Gas Index). 500e har en energieffektivitet fra 140 Wh/km til 149 Wh/km afhængigt af versionen, hvilket placerer den helt i toppen over de mest effektive elbiler på markedet.

Elbiltekniker hos K.W. Bruun Import Christoffer Mathiasen forklarer, hvorfor energieffektivitet er så vigtig: ”Når vi taler energieffektivitet, svarer det jo til det vigtigste af alle emner om konventionelle brændstofmotorer – nemlig km/l. Her har vi sjældent fokuseret ligeså entydigt på, hvor lang en rækkevidde eksempelvis en dieselmotor har på samme måde, som man er tilbøjelig til at gøre, når man kigger på en elbils specifikationer. Jeg synes, at det er meget interessant at kigge på energieffektiviteten for elbiler. Jo bedre energieffektivitet = jo længere på literen = færre penge brugt pr. kørt km. Det er et regnestykke, som de fleste bilister kan forholde sig til.”

Elektrisk livsstil for 42 øre pr. km

Med et forbrug på ca. 140 Wh for den mest energieffektive version og en gennemsnitlig elpris på 3 kr. pr. kWh vil det koste cirka 42 øre at køre én km i 500e. Prisen pr. kørt km afhænger naturligvis af dagsprisen for el, men udregningen understreger, hvor omkostningseffektiv den lille elektriske bybil er.

FIAT 500e er udstyret med et batteri, der har en kapacitet på 42 kWh, hvilket giver en WLTP-rækkevidde på 298 til 321 km (afhængigt af variant), som påvirkes af faktorer som kørestil, hastighed, vejr mm.

FIAT 500e kan privatleases til en attraktiv pris på 2.995 kr. om måneden ved en udbetaling på 9.995 kr. ** Leasingperioden er 36 mdr. og gælder for 10.000 km kørsel om året, men har man brug for ekstra 5.000 km årligt, er det muligt for plus 300 kr./mdr. Udstyrsniveauet er en Icon Pack, som indbefatter: Aut. klimaanlæng, 10,25” touch skærm, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, navigation, bakkamera, trådløs opladning, 16” alufælge, nøglefri start, automatisk nødbremse mm.

Hvis man bliver fristet af foråret og muligheden for vind i håret, kan man opgradere til 500e Cab for 300 kr. ekstra pr. måned.

*Green NCAP er en uafhængig organisation, der har som mission at fremme udviklingen af biler, der er rene, energieffektive og skader miljøet så lidt som muligt.

** Samlet pris i perioden: 118.965 kr.

Fiat startede tilbage i 1899 med grundlæggelsen af Fabbrica Italiana Automobili Torino, også forkortet Fiat. Virksomheden har en mere end 120 års tradition for at designe og producere mini- og små biler, hvoraf mange er blevet ikoner for hele generationer. Med mere end 1,3 million enheder solgt over hele verden hvert år er mærket primært fokuseret på funktionalitet, nemme køreegenskaber, at være prisattraktive og energieffektive, samtidig med at der sigtes efter et unikt design og innovative løsninger.

Fiat er en del af Stellantis, som designer, udvikler, fremstiller og sælger køretøjer og relaterede dele, tjenester og produktionssystemer over hele verden. Stellantis’ bilmærker omfatter Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall.