Ny Fiat Ducato og danske priser præsenteret

Det bedst sælgende erhvervskøretøj i Europa kommer i en ny udgave. Den nye Fiat Ducato byder bl.a. på forbedret komfort og ergonomi samt en masse nyt udstyr, der bl.a. kan medføre autonom kørsel på niveau 2. I Danmark starter prisen fra 205.990 kr. for kassevognen Ducato L2H1 med 140 hk.

Fiat Professional har løftet sløret for den nye udgave af Ducato, der er den ottende generation af den populære varebil. Det er i år 40 år siden, modellen rullede ud fra fabrikken første gang, men dens popularitet er kun steget med tiden, og de 40 år fejres på toppen af salgslisterne – sidste år var Ducato det mest solgte erhvervskøretøj i Europa med 149.000 solgte eksemplarer. Den nye Ducato udbygger de styrker, der har medført den store popularitet – nemlig effektivitet, fleksibilitet og løbende forbedringer, der sikrer et tidssvarende, moderne og pålideligt køretøj.

Udenpå ligner den grundlæggende sig selv, men den har fået helt nye forlygter med LED. Nederst i lygterne sidder et LED-bånd, der giver en karakteristisk lyssignatur, de midterste lygter giver 30 procent mere lysstyrke end konventionelle halogenlygter, og i toppen sidder blinklysene, der har dynamisk indikation, som man kender fra nye personbiler, og som der nu også findes i den nye Ducato. Derudover er motorhjelm og kølergrill også opdateret, og her finder man også et nyt Fiat-logo, der giver den nye Ducato et mere råt udseende.

Helt ny kabine

De store forandringer og forbedringer af brugbarheden og komforten finder man inde i den nye Ducato. Adgang, lastning og start af Ducato er lettere end nogensinde med Keyless Entry&Go. Håndbremsen er elektrisk, hvilket gør det nemmere og mere gnidningsfrit at bevæge sig i kabinen. I instrumentbordet er der et særligt aflæggerum, hvor man kan oplade sin kompatible smartphone trådløst. Der er også USB-A-, USB-C- samt et 230V-strømudtag i kabinen. Panelerne på dørene er vokset og er mere praktiske end tidligere, instrumentbord og gearvælger har fået nyt, moderne design, og der er varme i forruden, hvilket sikrer godt udsyn i vinterens frost. Sæderne har fået et nyt og friskt design, og de er også mere rummelige og komfortable takket være ny polstring. Elektrisk servostyring er standard i alle varianter, hvilket giver både forbedret komfort og bedre styring uanset mængden af last.

Kørekomforten får endnu et nyk opad med det nye og mindre rat med integreret ratbetjening, der også forbedrer ergonomien i det daglige. Komplet digital instrumentering er standard i form af 3,5’’ TFT-display, der kan konfigureres af føreren og giver praktisk information under kørslen og alarmer fra f.eks. navigation eller assistentsystemerne. I Danmark kommer den nye Ducato som standard med en 5’’ touchskærm i midterkonsollen med DAB. Den fås også med infotainmentsystemet Uconnect med en touchskærm på op til 10’’ med bl.a. Apple CarPlay og Android Auto (på varianterne PRO+ er 7’’ touchskærm med Apple CarPlay og Android Auto standard i Danmark).

Den sikreste Ducato nogensinde

Med helt nye elektriske installationer tilbyder den nye Ducato en række nye sikkerhedssystemer, der gør den mere sikker og til et endnu bedre arbejdsredskab. Systemerne gør den nye Ducato til det første erhvervskøretøj med mulighed for autonom kørsel på niveau 2. De mulige systemer omfatter bl.a. hastighedsbegrænsning, automatisk nødbremse, der detekterer fodgængere og cyklister, skiltegenkendelse, træthedsovervågning, adaptiv fartpilot med Stop&Go-funktion, vognbaneassistent med centrering og kø-kørselsassistent. De tre sidstnævnte gør det muligt at opnå autonom kørsel på niveau 2, hvor Ducato på egen hånd kan holde farten, accelerere og bremse afhængig af de trafikale forhold. Derudover kommer den nye Ducato med mulighed for digitalt bakspejl, Cross-Wind Assist, Trailer Stability Control og den semi-autonome aktive parkeringsassistent.

Effektive motorer og automatgear

Motorprogrammet er også opdateret og byder på en bred vifte af motorer, der alle lever op til Euro 6D-Final-standarden. Der er tale om 3. generation af dieselmotorerne Multijet3, der er mere effektive takket være en lavere vægt (til gavn for lastevægten) og et lavere forbrug, der medfører op til 7 procent mindre udledning af CO2. Motorernes robusthed er også forbedret, og samtidig er de mere fleksible og støjer mindre sammenlignet med tidligere generationer til gavn for kørekomforten. Den nye Ducato kommer i Danmark med 140, 160 og 180 hk med en 6-trins manuel gearkasse eller en 9-trins automatgearkasse.

Få den bedste forbindelse

Mulighederne for opkobling er også talrige. Med muligheden for Uconnect kombineret med Fiat-appen kan man altid holde øje med status på sin Ducato, uanset hvor man er. Med My Assistant får man hjælp i tilfælde af nedbrud eller uheld, My Remote gør det muligt at låse bilen op og i samt at se dens placering, og med My Car kan man tjekke bl.a. brændstofniveau. Med My Navigation kan man nå sin destination hurtigt og uden stress med trafik, vejr og fartkameraer in mente, og My Fleet Manager kan forenkle flådestyring takket være avancerede værktøjer til at overvåge, planlægge og analysere køretøjerne.

Fra 205.990 kr.

Som tidligere kommer den nye Ducato i et væld af udgaver. I Danmark starter priserne fra 205.900 kr. (Ex. moms) for en Ducato L2H1 med 140 hk og manuel gearkasse. L2H2 med 140 hk starter ved 215.900 kr. (Ex. moms, ), og L4H3 med 160 hk starter ved 279.900 kr. (Ex. moms). Mod en merpris på 10.000 kr. fås Ducato med 9-trins automatgear.

• Transport

• fiat ducato

Med over et hundrede års historie og en enestående arv er Fiat Professional mærket helt dedikeret til det lette erhvervskøretøjsmarked og tilbyder et komplet produkt line-up samt komplementære ydelser indenfor transport til små og store virksomheder.

Fiat Professionals udvalg af køretøjer er alsidigt og pålideligt og designet til at holde fagfolk på farten. Derfor er blandt andet den største model i porteføljen, Ducato, blandt segmentleder i Europa og derfor tilgængelig i mere end 80 lande.

Fiat Professional er en del af Stellantis, som designer, udvikler, fremstiller og sælger køretøjer og relaterede dele, tjenester og produktionssystemer over hele verden. Stellantis’ bilmærker omfatter Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall.

Rune Reffstrup Melander

Pressekontakt +45 31 21 13 00