Et hav af oplevelser på Fiskeri- og Søfartsmuseet

Den kommende weekend, d. 11. - 13. september, kickstarter vi et et aktivitetsfyldt efterår på Fiskeri- og Søfartsmuseet.

Mange af aktiviteterne er lavet i regi af projektet Vores Natur https://voresnatur.dk/ som er et partnerskab mellem Naturstyrelsen, Friluftsrådet, De Naturhistoriske Museer og DR. Sammen har vi sat os for, at bringe danskerne lidt tættere på naturen. Dette gøres gennem en række arrangementer og på Fiskeri- og Søfartsmuseet glæder vi os til at vise hvordan havets økosystem er en værdifuld ressource for os som mennesker - og jo mere vi ved om det og kender til det, jo mere værdsætter vi også det fantastiske hav og værner om det for fremtidige generationer.

Som en del af Vores Natur projektet har vi her på museet udviklet konceptet Vandbingo:

https://fimus.dk/vandbingo/Vandbingo er et spil, hvor du har din egen digitale bingoplade hvor du skal ud og finde en masse spændende dyr og planter i naturen.

Der bliver løbende udtrukket vindere, så der venter dig altså masser af fede præmier, i takt med at du får spændende naturoplevelser.Hovedpræmien er en skræddersyet to-dags tur med en masse oplevelser i den blå natur - bland andet en fisketur på Øresund med Gordon P. Henriksen som efterfølgende lavet et par retter fra sin nye bog “Et liv i fisk”. Hovedpræmien trækkes efter efterårsferien.

Hvis du deltager i weekendens arrangementer er der garanti for mange kryds på Vandbingopladen!

Weekendens program:

11. september

Fredag eftermiddag fra kl. 15 - 17 starter vi med åbent laboratorie og kreativt værksted.

12. september

Fiskens Dag
Hele lørdagen står i fiskens navn, når Fiskens Dag fejres med masser af aktiviteter.

Fisk på grill
Smag fisk fra grillen, når biolog, inkarneret lystfisker og naturkok Kenn Øhlenschlager fra ”Bliv NaturligVis” tilbereder fiskesmagsprøver af de lidt mere utraditionelle spisefisk. ”Bliv NaturligVis” er blevet til i et samarbejde mellem Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund. Projektet er støttet af Nordea-fonden. Begge forbund arbejder for at sikre en bæredygtig natur med et stort fokus på at skabe viden om og forståelse for, at naturen skal beskyttes før den kan benyttes.

Fokus på de mindre kendte spisefisk
Det er godt at spise forskellige fisk. Det er både sundt for dig og for naturen. Derfor kan I komme med på rundtur i akvariet og møde nogle af de spisefisk, som måske ikke lige ligger først for i køledisken i supermarkedet. Har du f.eks. prøvet at spise fjæsing, knurhane eller brislinger?

Japansk Gyotaku – tryk din egen fisk
Prøv kræfter med japansk Gyotaku, som er en traditionel japansk metode til at lave fisketryk. Metoden kendes helt tilbage til midten af 1800-tallet. Vi laver fisketryk på muleposer, som du kan tage med hjem, og vi bruger faktisk rigtige fisk til at lave trykket.

Dette er blot et udpluk af aktiviteterne på Fiskens Dag.
Se det endelige program på www.fimus.dk

13. september

FIND VORES NATUR - i Vadehavet
Søndag er det Naturens Dag hvor vi arrangerer "FIND VORES NATUR - i Vadehavet" sammen med de andre naturhistoriske museer.. Mellem kl. 10 -16 er formidlerne klar nede på vaden foran museet til at fortælle og vise hvordan man finder og fanger alle de arter der lever i Vadehavet. Hvis I kommer tidligt på dagen er vaden dækket med vand og vi kan undersøge stranden og vandet for liv. I løbet af dagen falder vandstanden og vi kan komme ud og undersøge havbundens liv - helt uden dykkerudstyr. Så kom forbi ved de Hvide mænd, og hjælp med at få kortlagt de arter der findes i vores allesammens vilde, vidunderlige natur samtidig med at du får en masse spændende viden om det vi finder.

• Arrangement

Lene Friis Møller