6 tons overskudsfødevarer fra Foodexpo går til udsatte

Efter Foodexpo, Nordens største fødevaremesse, i går lukkede og slukkede, stod fødevareBanken klar med en lille hær af frivillige til at indsamle udstillernes overskudsvarer. Resultatet blev 6 tons varer, som nu kan komme herberger, krisecentre og varmestuer til gode landet over.

Lækre franske oste, fiskepålæg, citrusfrugter, store knoldselleri, brødprodukter i mange varianter og mange andre lækkerier. Det var mange forskellige slags varer non-profitorganisationen fødevareBankens frivillige kunne indsamle, sortere og pakke på kølebiler efter nogle intense messedage i Herning.

Her havde den danske fødevarebranche fra søndag til tirsdag fremvist fødevareprodukter i alle afskygninger. Og i år havde Foodexpo intensiveret indsatsen mod at de mange gode varer efter messen skulle gå til spilde og allieret sig med fødevareBanken.

Efter en ihærdig indsats i aftentimerne efter messen lukkede tirsdag kl. 18 kan fødevareBanken melde, at man har indsamlet omkring 6 tons gode overskudsvarer fra messen i Herning.

”Det har været nogle rigtig fine varer, vi har fået i år. Vi har også oplevet, at udstillerne har været rigtig opmærksomme på at hjælpe os, og det samme har Foodexpo. Vi skal stadig fintælle varerne, men vi forventer at lande på omkring 6 tons, hvilket svarer til lidt over 14.000 måltider,” fortæller presseansvarlig i fødevareBanken Jesper Ingemann.

”Vi har under hele messen haft en rigtig fin dialog med udstillerne både omkring det praktiske her på messen, men også omkring vores generelle arbejde med at sørge for fødevaresikker indsamling af overskudsmad fra fødevarebranchen til socialt udsatte børn og voksne i Danmark. Den dialog glæder vi os til at fortsætte også efter messen.”

De kommende dage bliver de mange varer fordelt til de mere end 110 sociale organisationer og institutioner landet over, som hver uge modtager varer fra organisationen. fødevareBanken indsamlede i 2015 overskudsfødevarer svarende til over 1,5 millioner måltider. Organisationens arbejde muliggøres af VELUX FONDEN, der økonomisk støtter fødevareBankens arbejde.

• Sociale spørgsmål

• 6 tons