Gå til indhold
I januar 2018 udleverede FødevareBanken i Aarhus 52 tons mad til socialt udsatte i det Nord- og Midtjyske område svarende til 130.000 måltider. Det er ny rekord. Foto: FødevareBanken

​FødevareBanken i Aarhus sætter ny rekord

Januar har været en usædvanlig travl måned i FødevareBanken i Aarhus, der ramte ny rekord ved at levere det højeste ton mad ud nogensinde. 52 tons blev det til og da FødevareBanken sætter et måltid mad til 400 gram, svarer det til 130.000 måltider eller nok til at give de fleste beboere i Aalborg et enkelt måltid mad.

”Det er i sig selv ikke glædeligt, at vi vokser, men det glædelige er, at det mad vi får ellers ville være blevet smidt ud. Flere og flere virksomheder får øjnene op for os og muligheden for enkelt og sikkert at donere mad til os, der giver det videre til organisationer for socialt udsatte. På den måde undgår vi, at maden bliver smidt ud,” siger FødevareBankens direktør Karen-Inger Thorsen.

Årsagen til rekorden er et par særligt store donationer fra bl.a. Dansk Supermarked, Aarstiderne, Arla med flere.

FødevareBanken er en forening, der hovedsageligt kører rundt på frivillig basis. Maden doneres af store danske fødevarevirksomheder og grossister. Det er aldrig mad, der er for gammel, men mad, der af den ene eller anden grund alligevel ikke kan sælges. Det kan være grundet fejl på etiketten, bulet emballage, kort holdbarhed, pletter på frugten, overproduktion eller andre årsager. Donorerne tæller i dag bl.a. Arla Foods, Dansk Supermarked, Unilever, Espersen Fisk, Aarstiderne, Rema 1000, Dagrofa, nemlig.com med mange flere.
I kølebiler og med høj fødevaresikkerhed sørger FødevareBankens ca. 180 frivillige for at maden bringes ud til herberger, kvindecentre, væresteder og andre steder for socialt udsatte, hvor maden forvandles til måltider. FødevareBanken er netop fyldt 10 år og har afdelinger i København, Aarhus og Kolding.

Også det samlede tal for FødevareBanken på landsplan slog rekord i januar. 110 tons blev det til svarende til 275.000 måltider.

Fra madspild til måltid

FødevareBanken