Rødkål, skyllet, snittet og klar til brug i 400 grams poser

fødevareBanken og Lammefjords Grønt bekæmper madspild

Lammefjords Grønt og fødevareBanken har en fælles interesse i at bekæmpe madspild. Derfor indgår de to nu et samarbejde.

I november og december modtager fødevareBanken således 1 kr. hver gang Lammefjords Grøntsælger en pose færdigsnittet og vasket rødkål i Rema 1000. Poserne er på 400 gram og er dermed mindre end et traditionelt rødkål, der normalt vejer ca. 1 kilo. Risikoen for at resten af rødkålen bliver smidt ud, bliver dermed minimeret.

Derudover donerer Lammefjords Grønt virksomhedens friske overskudsproduktion til fødevareBankens fortsatte arbejde med at afhente og udbringe frisk overskudsmad til socialt udsatte børn, unge og voksne.

”Aftalen er med til at understrege, at vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi gerne vil give vores bidrag til at mindske madspild. Både helt konkret med salget af rødkålsposen og ved at støtte fødevareBankens arbejde,” siger direktør Anne Borghegn fra Lammefjord Grønt.

fødevareBankens direktør Karen-Inger Thorsen siger:
”Det er glædeligt, at endnu en fødevareproducent går aktivt ind i at støtte kampen mod madspild generelt og vores arbejde med at fordele overskudsmad til socialt udsatte specifikt.”

Om Lammefjords Grønt:Lammefjords Grønt er blandt de førende indenfor produktion og forarbejdning af gulerødder, kartofler og snitgrønt. Virksomheden ligger i Fårevejle på Lammefjorden, der er kendt for produktion af grøntsager i høj kvalitet bl.a. de velkendte Lammefjordsgulerødder og Lammefjordskartofler. Lammefjords Grønt er i dag en del af Flensted Food Group beliggende i Jylland, der ligeledes fremstiller en række kartoffel og snitgrønt produkter til foodservice og detailmarkedet.

For mere information se www.lammefjordsgroent.dk og www.flensted.dk

Fra madspild til måltid

FødevareBanken