fødevareBanken på pantknappen i 458 Nettobutikker

fødevareBanken leverer dagligt mad til udsatte børn, unge og voksne på landets væresteder, herberger, kvindecentre etc. Og nu er der udsigt til, at fødevareBankens arbejde får endnu en vitaminindsprøjtning. Fremover kan kunderne i Netto nemlig vælge at støtte fødevareBankens arbejde, når de afleverer flasker, i stedet for selv at få panten udbetalt.

Pantknappen er endnu et tiltag i fødevareBankens og Nettos samarbejde om at sætte fokus på madspild. Donationen forventes af give minimum et beløb, der svarer til prisen på ca. 250.000 måltider til socialt udsatte børn, unge og voksne hvert år. Tidligere har parterne lanceret madspildsappen ’Mindre Madspild Gør en Forskel,’ der er hentet af mere en 125.000 brugere, så indførte Netto tydeligt markerede kasser i butikkerne med nedsatte varer, der er tæt på sidste salgsdato. I 2016 donerede Netto mere end 23 tons overskudsmad til socialt udsatte og i løbet af december blev der indsamlet over 250.000 kr. via salget af et julepostkort i Nettos butikker.

Direktør i fødevareBanken Karen-Inger Thorsen er glad for den synlige pantknap. ”Forbrugerne får nu mulighed for at foretage et aktivt valg om at støtte os. Og selvom det ofte er mindre beløb, folk donerer via pant, så løber det jo op til et stort beløb og dermed en uvurderlig støtte, når vi taler om 458 pantautomater i hele landet,” siger Karen-Inger Thorsen.

Nettos direktør i Danmark Brian Seemann Broe supplerer:

”I Netto har vi et større fokus på madspild. En del af dette omfatter et samarbejde med fødevareBanken, der løser en stor opgave med at fordele frisk overskudsmad til socialt udsatte. I Netto synes vi det er naturligt at give vores kunder det valg at støtte fødevareBankens arbejde med at få mad ud til dem, der mangler,” siger han.

• pantautomat
  • velgørenhed