Vagtskifte på direktørposten i FødevareBanken

Lea Gry von Cotta-Schønberg, nuværende leder af Frivilligcenter Halsnæs og direktør i konsulenthuset Kontingens, overtager fra 1. marts 2021 direktørstillingen i FødevareBanken efter Karen-Inger Thorsen som nu vil bruge sin tid på bestyrelsesposter og konsulentopgaver.

”Efter 7 år på direktørposten takker Karen-Inger Thorsen af. Hun har siden 2014 stået i spidsen for at udvikle FødevareBanken fra en regional til en national organisation, der har mangedoblet sine aktiviteter og i dag er Danmarks største non-profit organisation på sit felt. Hun har favnet FødevareBankens bæredygtige og sociale formål, formået at forene frivillighed med professionalisme og således på fornem vis løst den opgave, hun fik ved sin ansættelse”, siger FødevareBankens bestyrelsesformand, Jens Ditlev Lauritzen.

Madspild får en stadig større plads i dagsordenen og til manges overraskelse er behovet for mad til udsatte borgere vokset markant de seneste år. ”Jeg er utrolig stolt af, at FødevareBankens mange frivillige og de dedikerede medarbejdere sammen formår at løfte opgaven med at bringe mad ud. Til skolebørn der kommer afsted uden morgenmad, til kvindekrisecentre og hjemløseherberg over hele landet. Steder der nu kan servere endnu mere god mad og samtidig gøre en forskel for klimaet. Jeg vil gerne sige tak til de mange fødevarevirksomheder, fonde og organisationer der har gjort det muligt at opbygge en solid fødevarebank, som jeg er sikker på, at den nye leder, Lea Gry von Cotta-Schønberg, er fuldt ud kvalificeret til at tage videre.

Lea Gry von Cotta-Schønberg er cand.soc. i politisk kommunikation og ledelse fra CBS og har mange års erfaring med forretningsudvikling og fundraising i civilsamfundet. Hun kommer til FødevareBanken med mere end ti års erfaring med organisering af frivillige samt med rådgivning og uddannelse af ledere og medarbejdere – herunder medarbejdere med særlige livsvilkår – i NGO’er.

”Jeg overtager en organisation i god form. FødevareBanken er nået bredt ud på Danmarkskortet og deler stigende mængder af overskudsmad ud til flere og flere steder, hvor der er socialt udsatte og andre, der trænger til en hjælpende hånd. FødevareBanken har et godt og stærkt brand, og formålet med dens eksistens er klart. Jeg glæder mig til at lande ordentligt i stolen og lære organisationen, dens medarbejdere og ikke mindst dens frivillige at kende”, siger Lea Gry von Cotta-Schønberg.

Lea Gry von Cotta-Schønberg er bestyrelsesmedlem i Frivilligcenter Halsnæs – en post, hun beholder i sit nye hverv som direktør i FødevareBanken. Hun bor med sin mand og deres to børn i København NV.

Kontaktinformationer:

Karen-Inger Thorsen, direktør i FødevareBanken: + 45 23 40 89 51

Lea Gry von Cotta-Schønberg, ny direktør i FødevareBanken fra 1.3.2021: : +45 61 33 24 07

Rebecca Rasmussen-Kihl, kommunikation og presse, FødevareBanken: + 45 60 11 16 45