Ny app kan lære børn om økonomi og forbrug

Folkesparekassen lancerer nu en ny børne-app ”Mine Penge”, der gør digitale lommepenge synlige, og som kan give børn i alderen 8-12 år en større forståelse for økonomi og eget forbrug.

”Jeg har desværre ingen kontanter på mig.” Dén undskyldning kan man som forælder godt pakke sammen, når barnet fremover anmoder om lommepenge eller økonomisk belønning for diverse pligter.

Folkesparessen lancerer nu den nye børne-app ”Mine Penge”, der gør digitale lommepenge synlige. I første omgang lanceres app'en i Google Play og vil også inden så længe blive tilgængelig i Apple Store.

Målet med den nye app er at give børn i alderen 8-12 år mulighed for at forstå værdien af penge på en børnevenlig og lærerig måde:

”Folkesparekassen ønsker, at det skal være nemt og sjovt at arbejde med økonomisk læring for familier og deres børn. I en tid hvor børns forventninger og forbrugsvaner skyder i vejret, er det sundt, at de allerede i en tidlig alder får forståelse for egen økonomi og eget forbrug. Det kunne tidligere ske ved at give børnene kontanter til den fysiske sparegris. I et mere og mere kontantløst samfund flytter denne løsning over i det digitale univers”, siger Martha Petersen, der er direktør i Folkesparekassen.

For 8-12 årige

”Mine Penge” giver børn i alderen 8-12 år mulighed for, at de selv kan spare penge op via Folkesparekassens nye app. App’en tilknyttes to konti - en opsparingskonto samt en lommepenge-konto de selv kan bruge af via et MasterCard Debit. Via den smarte app kan børnene se, hvor mange penge der er til rådighed og få besked via SMS, hver gang der sker kontobevægelser eller indsættes penge på kontoen:

”Vi oplever en øget efterspørgsel efter betalingskort blandt de yngre kunder og deres forældre. Vi har i dag mulighed for at udstede et betalingskort med forældrenes tilladelse, men har indtil nu ikke kunnet tilbyde de unge kunder en nem adgang til at overskue, hvad der står på kontoen. Det kan vi nu med denne smarte app. Det svarer til, at man før i tiden tømte sparegrisen og talte pengene”, understreger Martha Petersen.

Forældrene kan følge med

”Mine Penge” giver også forældrene adgang til at overføre lommepenge via egen netbank og i det hele taget følge med i børnenes konti - nemt og enkelt. Dermed bliver det ikke bare nemmere for forældrene at give lommepenge – men også lettere for børn at holde styr på pengene:

”Dermed er der ingen undskyldninger for at glemme lommepengene længere. Nu bliver det helt tydeligt, om en belønning for at klare opvasken rent faktisk er gået ind på kontoen”, slutter Folkesparekassens direktør.

Læs mere her: https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.folkesparekassen.minepenge

• martha petersen
  • digital sparegris