Robotterne kommer

29. – 31. maj 2021 på Hippodromen, Nørregade

Kan menneskelige følelser og værdier oversættes til AI – kunstig intelligens? Kan robotter gøres til ægte mennesker, og hvis ja, hvordan ser verden så ud i fremtiden?

Spørger man forskningschef Kristian Martiny fra Enactlab, er dette scenarie ikke fremtid - men nutid:

”Det interessante er, at vi stadig diskuterer, om robotterne og kunstig intelligens kommer til at erobre verden fra os mennesker. Sagen er jo, at de allerede er her. Derfor er det mere interessant at undersøge, hvordan vi har det med dem – og hvordan vi bruger dem i fremtiden”

Netop dette skisma belyses i den humoristiske og poetiske menneske-robot performance The Robot Project, hvor videnskabsmanden Daniel forsøger at genskabe sin døde bror Leonardo gennem en robot, som han udvikler og træner med udgangspunkt i broderens minder og følelser.

Forestillingens instruktør og hoveddramatiker Thomas Corneliussen har hentet inspiration hos flere af AI-feltets grundlæggere og deres forskning. The Robot Project er således et unikt hybridformat mellem forskning, teater og ikke mindst interaktion med publikum og deres holdninger. Både før og efter forestillingen vil man derfor via sin mobiltelefon blive stillet i forskellige dilemmaer og bedt om at besvare spørgsmål. Publikums svar vil indgå i den videre forskning og vidensindsamling.

På scenen er virkelige robotter, kunstigt intelligente AI’er og ét levende menneske. The Robot Project er en konfronterende og tankevækkende oplevelse efterfulgt af en interaktiv og publikumsinddragende talk med forsker Kristian Martiny omkring mulighederne og udfordringerne ved AI.

Forestillingen kan opleves 29. – 31. maj på Folketeatres scene Hippodromen.

Mange hilsner

Kontakt: Lotte Undén 21 67 32 48 eller Jacob Yoon Egeskov Nossell 26 78 58 87

Dramatikere: Flyvende Grise

Medvirkende: Ernesto Piga Carbone

Forestillingen er blevet til i et samarbejde mellem Aalborg Teater, Flyvende Grise, Stages of Science og Enactlab.

Samarbejdspartnere: CBS

Støttet af: Statens Kunstfond, Bikubenfonden, Konsul George Jorck, Beckett Fonden og Hustru Emma Jorck's Fond

Teaterforestilling: Ca. 1 time og 10 min.

Pause: 20 min. Efterfulgt af performance-lecture: Ca. 40 min.

Folketeatret - teater til alle

Folketeatret er hele Danmarks teater. I København huserer vi i Nørregade, hvor Folketeatret, Danmarks ældste folkelige teater ligger. Vi spiller teater på scenerne i Nørregade, og vi tager på turne rundt i hele Danmark. Her spiller vi på både små og store scener for publikum i alle aldre. Folketeatret er derfor teater til alle - også geografisk.

Vidste du, at den legendariske sportskage fra La Glace er navngivet efter skuespillet "Sportsmænd", som blev opført på Folketeatret i 1891?

Vidste du, at Folketeatret har et spøgelse? Sofus hedder han. Han hængte sig i et snoretræk på Store Scene på grund af ulykkelig kærlighed til en af tidens store skuespillerinder.

Vidste du, at Ove Sprogøe debuterede på Folketeatret i rollen som Nicolaj i "Nøddebo Præstegaard" i 1945? Han spillede denne rolle i årene 1945-60. Ove Sprogøe var tilknyttet Folketeatret helt frem til 1994.

Astrid Thoudal Feder

Pressekontakt Kommunikationsmedarbejder 20 87 96 61