Ford tryller kaffe om til bildele

Ford tryller kaffe om til bildele

Kaffe er for mange bilister allerede en fast del af rutinen under køreturen. Nu gør Ford den bogstaveligt talt til en del af selve bilen i samarbejde med McDonald’s.

Hvert år dannes der flere millioner kilo affald i produktionen af kaffe. Under ristningen bliver kaffebønnernes ydre skaller reduceret til et affaldsprodukt, der ender på lossepladsen eller i bedste fald bliver til grillkul.

Ford og McDonald’s har i USA fundet en innovativ løsning til at udnytte de store mængder af kafferistningens biprodukt. Det gør de ved at blande biproduktet med plastik under høje temperaturer, der gør det nemt at forme og genanvende.

Blandingsmaterialet er så vellykket, at det opfylder Fords høje kvalitetskrav til at blive anvendt som hus til forlygter eller til forstærkning af komponenter under motorhjelmen. Materialet er tilmed 20 procent lettere og 25 procent mindre energikrævende til presningen af bildelene end de materialer, som Ford har brugt hidtil.

Den enes affald bliver dermed den andens guld, og det er første gang nogensinde, at Ford anvender kaffeskaller til produktion af bildele.

“Det er afgørende for os, at McDonald’s deler vores stræben efter bæredygtig innovation. Den grønne omstilling har ligget højt på Fords dagsorden i mere end 20 år, og dette samarbejde er et tydeligt eksempel på, hvordan vi på tværs af industrier kan handle mere bæredygtigt og genanvende materialer," forklarer Debbie Mielewski, teknisk chef for bæredygtig research hos Ford.

McDonald’s forventer at give store mængder kaffeskaller til genanvendelse hos Ford i USA.

Ford udsendte tidligere i år sin Sustainability Report, der oplyser, at virksomheden på globalt plan har et mål om at gøre store dele af bilproduktionen mere bæredygtig.

Ford of Europe is responsible for producing, selling and servicing Ford brand vehicles in 50 individual markets and employs approximately 45,000 employees at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 59,000 people when unconsolidated businesses are included. In addition to Ford Motor Credit Company, Ford Europe operations include Ford Customer Service Division and 19 manufacturing facilities (12 wholly owned facilities and seven unconsolidated joint venture facilities). The first Ford cars were shipped to Europe in 1903 – the same year Ford Motor Company was founded. European production started in 1911.

Denis Kostic

Pressekontakt Communications Trainee