Med OL i sigte - Lars Ole Hetland har ambitiøse planer.

Lars Ole Hetland har ambitiøse planer. Han drømmer om en international BMX-karriere. Han er allerede godt i gang, og Forever hjælper ham til at nå målet.

Det er alt andet end strålende vejr i Stavanger, da vi lander i Sola lufthavn. En så meget desto mere strålende Lars Ole tager imod os i familiens lille rækkehus, lidt uden for centrum. Der er stillet snacks frem i stuen, og under bordet står termokanden med kaffe klar. Der er rigtig hyggeligt hjemme hos familien Hetland.

Lars Ole har kørt BMX, siden han var ni år gammel.

– Jeg har altid elsket at cykle. Og så kan jeg godt lide at udfordre mig selv, fortæller Lars Ole.

Det er fascinationen af fare, der tiltrækker ham. Han beskriver sig selv som en stille fyr, men når han tager hjelmen på, sker der noget.

– Jeg bliver som en helt anden person – som om jeg går ind i en helt anden rolle. Lidt mere skør, ler han.

Naturligvis bliver jeg somme tider bange, men når man har arbejdet sig igennem frygten, er det et rigtigt adrenalinkick: ”Jeg gjorde det!”

Det faktum, at han kan lide at gå uden for sin komfortzone, har ikke blot hjulpet ham til at nå dertil, hvor han er inden for BMX –  det er også en stor fordel i arbejdet med Forever Living. Lars Ole mødte Forever-forhandleren Arshad Amith i 2015 i det fitnesscenter, hvor han træner.

– Jeg lavede box jumps (hop med samlede fødder op på en kasse/red.), og trænede vel lidt hårdere og højere end de fleste andre. Arshad kom hen til mig og spurgte, om jeg trænede til noget specielt. Vi kom i snak, og han fortalte, at han arbejder med coaching og mental træning. Vi blev venner på Facebook, og et halvt år senere spurgte jeg ham, om han ville coache mig mentalt til BMX og til konkurrencer. Det ville han, og yderligere et år senere begyndte jeg også at arbejde med Forever.

ARGI+ en favorit

Lars Ole havde ikke prøvet produkterne fra Forever Living før, men han havde brug for et job og syntes, det lød som en fantastisk mulighed.

- Jeg kan arbejde, når det passer mig, og det gør, at jeg også kan fokusere på BMX. Og nu, hvor jeg har prøvet produkterne, er jeg blevet rigtig glad for dem.

Det er svært at vælge et yndlingsprodukt, synes Lars Ole, men efter at have tænkt sig lidt om, popper ARGI+ alligevel op som noget helt specielt.

- Den hjælper mig virkelig i træningen. Jeg restituerer bedre og har meget mere overskudsenergi. Aloe Heat Lotion kan jeg også rigtig godt lide. Kroppen får mange tæsk, når jeg træner så meget, og så er Aloe Heat Lotion en kær ven.

Lars Ole og Arshad mødes stadig næsten hver uge hjemme hos Arshad til coaching og peptalk.

- Det har hjulpet mig rigtig meget. Jeg har haft mange skader, og det kræver lidt ekstra at komme tilbage igen, gang på gang. Men Arshad har lært mig at fokusere på nuet og at visualisere succes, når jeg står over for en udfordring.

Og det kan være nødvendigt med tanke på de mål Lars Ole har stillet op for sig selv.

- Jeg satser på at vinde VM og kvalificere mig til OL i Tokyo i 2020, hvor jeg vil kæmpe om en medaljeplads. Og så vil jeg gerne bidrage til, at BMX bliver en stor idræt og være forbillede for unge, norske BMX-ryttere ved at nå mine mål. Jeg vil gerne vise, at man kan få succes, selv om man kommer fra lille Norge.

Mod USA

Det koster at ligge i toppen. I BMX-verdenen drejer det sig om ca. 100.000 kr. årligt.

- Vil man være verdensmester, må man satse som en verdensmester. Da min mor er alene med mig og min bror, uden kontakt til min far, lever vi af én indkomst. Alt, hvad vi har, går til BMX, så jeg kan få mulighed for at satse på det, siger Lars Ole.

Det betyder, at antallet af rejser må begrænses til det mest nødvendige. Og alligevel bliver det til mange ture – i sæsonen fra april til september er der konkurrencer næsten hver weekend. Om vinteren er det i stedet træningslejer, eksempelvis i Spanien og England.

Her kommer Forever Living ind i billedet. Planen er langsomt men sikkert at opbygge en business i Forever Living, der skal hjælpe ham til at nå drømmen om en lang BMX-karriere.

- Jeg vil ikke forcere noget, men bygge det stille og roligt op. Når cykelkarrieren er ovre, har jeg en god virksomhed at arbejde videre med.

Efter sommeren går flyttelæsset til USA.

- Her er BMX meget større, og det er et godt trin opad i min karriere. Jeg har søgt ind på et universitet med fokus på idræt, hvor jeg får mulighed for at træne og konkurrere med folk fra alle mulige lande og virkelig udvikle mig.

Allerførst truer VM i USA i august.

- Jeg cykler efter guldet, men så længe jeg gør mit bedste, og den megen træning giver gode resultater, er jeg tilfreds. Hvis jeg kan klare det, bliver det et godt VM, konstaterer Lars Ole med et smil.