Miljøpris gav lyst til at investere i nye miljøprojekter

Søsætter flydende skraldespand

I juni søsætter ForSea en ny miljøinvestering, en Seabin, som er en flydende skraldespand med sug, der indsamler det skrald, der flyder på vandoverfladen. Projektet drives i samarbejde med Helsingborg Stad, og den første Seabin bliver placeret i havnebassinet mellem Knutpunkten og Hamntorget.

“Vores mål med investeringen i en Seabin er naturligvis, at den er med til at rense havnen for skrald. Men vi håber også, at projektet skaber øget opmærksomhed og bevidsthed om, hvordan vores have bliver forurenet af skrald”, siger Anna Prytz, Head of Sustainability hos ForSea.

Forureningsfrie have for de kommende generationer

Ideen bag Seabin er født af to australske surfere, Andrew Turton og Pete Ceglinski, som ved selvsyn havde oplevet, hvordan menneskers forurening er med til at true havmiljøet. De besluttede sig for at sige deres jobs op og skabe en løsning, der kunne opsamle skrald og olie fra havet. Resultatet blev Seabin, som blev lanceret i 2015 og i dag findes overalt i verdenshavene. Seabins indsamler hver dag totalt 2 tons skrald, og hver enkelt “bin” har en kapacitet på 20 kilo og skal tømmes 1-2 gange dagligt.

Ved spørgsmål om ForSea kontakt venligst: presskontakt@forsea.com

• Mad, drikke

• seabin

Helsingør-Helsingborg overfarten er regionens flydende bro, der består af de fem færger: Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV og Mercandia VIII. Færgerne er udrustet med katalysatorer. Herudover er både Aurora og Tycho Brahe konverteret til batteridrift for en total investering på ca. 300 mio. SEK. INEA, et forvaltningsorgan for innovation og netværk i EU, har støttet med ca. 120 mio. SEK. I 2018 transporterede ForSea 7 mio. passagerer samt 1,3 mio. personbiler, 452.000 lastbiler og 16.600 busser. Det svarer til 20% af de køretøjer, der passerede Øresund I 2018. Overfarten fremmer integrationen og væksten i Øresundsregionen og drives af 750 medarbejdere, som dagligt arbejder for en sikker og effektiv forbindelse mellem Sverige og Danmark med en målsætning om at gøre rejsen så behagelig som muligt. Forbindelsen bidrager derudover med at skabe omkring 2000 arbejdspladser i regionen. Johan Röstin er CEO hos ForSea AB, som ejes af investeringsselskabet First State Investments.

Jesper Maack

Pressekontakt PR- og kommunikationschef 20 19 62 15