Gå til indhold
Et gennemgående træk blandt alle de indsendte løsninger var et ønske om at inddrage naturen. Her er det vinderforslaget fra Bjerg Arkitektur

Nyhed -

Danske arkitekter imponerer med kreativ løsning af badeværelse på blot seks kvadratmeter

I går blev vinderen af arkitektkonkurrencen 6x6 udråbt på restaurant Alchemist. Bag konkurrencen stod Geberit, og det kom bag på både dem og det eksterne dommerpanel, hvor forskellige seks udvalgte danske arkitektfirmaers løsninger til ’det perfekte badeværelse’ var.

I starten af året indbød Geberit udvalgte arkitektfirmaer på seks af deres europæiske markeder til at deltage i en international tegnekonkurrence. Udfordringen gik ud på at tegne den bedste løsning på et badeværelse på 6 kvadratmeter med brug af Geberits design.

Med 150 års knowhow i ryggen inden for badeværelser er eksperterne hos Geberit vant til innovative løsninger. Alligevel var de overraskede over, hvor forskellige bud der tikkede ind fra deltagerne. Det samme var de tre dommere, der i går var med til at kåre vinderen af den danske konkurrence.

Det gør det faktisk svært at vælge en vinder, fordi løsningerne simpelthen er så forskellige – nogle taler til hjertet, andre til vores indre praktiker. Men det er fedt at se nogle nye ’takes’ på helt klassiske udfordringer i et så vigtigt rum som badeværelset,” sagde den ene af de tre dommere, designer Kasper Salto, der bl.a. er kendt fra tv-programmet ’Danmarks næste klassiker’.

Vinderen blev Bjerg Arkitektur for en luksuriøs spaudgave af et privat badeværelse, hvor man får lov at sidde og nyde naturen fra badekarret. Men især én detalje, som også arkitekterne bag er særligt stolte over, blev fremhævet af dommerne, nemlig den integrerede hylde, der funktionelt og visuelt får badeværelsets forskellige niveauer til at hænge rigtig godt sammen. Ligeledes blev der lagt vægt på et nytænkende ovenlys, som især om aftenen vil sprede sig rigtig fint i rummet.

Som arkitekter er vi opgaveløsere, men vi skal også kunne skabe oplevelser ud af hverdagsgøremål. Derfor har vi skabt et rum, der fungerer som et dagligt pusterum – en oase, hvor man kan være alene og tage en pause tæt på naturen,” siger Helga Baldvinsdóttir og Carsten Wraae Jensen, arkitekter hos Bjerg Arkitektur.

Hvert af de seks deltagerlande har nu kåret en national vinder, som går videre til en international konkurrence, hvor vinderen kåres i maj. Den nationale vinder er blevet kåret via stemmer fra et uafhængigt dommerpanel og stemmer indhentet via en online afstemning på Geberit.dk.

Det danske dommerpanel bestod ud over Kasper Salto af meningsdanner, hotelejer og modeekspert Uffe Buchard samt industriel designer og partner i Holscher Design, Jette Banke.

Andenpladsen gik til Henning Larsen Architects og tredjepladsen til MOLE arkitekter. Førstepladsen vandt 25.000 kr. og muligheden for at vinde et større beløb i den internationale konkurrence.

Se alle de indsendte forslag her.

Anja Hellberg

Pressekontakt Partner & kommunikationsrådgiver +45 2858 8076
Karin Busk Thygesen

Pressekontakt Marketingkoordinator +45 24 94 45 81

Innovative sanitetsløsninger til moderne badeværelser

Geberit-gruppen, der har aktiviteter verden over, er førende på markedet i Europa inden for sanitetsprodukter. Som en integreret koncern har Geberit en meget stærk lokal tilstedeværelse i de fleste europæiske lande og er derfor i stand til at levere unik merværdi inden for både sanitetsteknologi og badeværelseskeramik.
Produktionskapaciteten omfatter 26 produktionsanlæg, hvoraf de 4 har oversøiske placeringer. Koncernens hovedkvarter ligger i Rapperswil-Jona i Schweiz. Med omkring 12.000 medarbejdere i over 50 lande genererede Geberit en nettoomsætning på 3,5 mia. CHF i 2021. Geberits aktier er børsnoteret på SIX Swiss Exchange. Geberits aktier har været børsnoteret på SMI (Swiss Market Index) siden 2012.

Lægårdsvej 26
8520 Lystrup