Det startede som en hobby og blev til en virksomhed - nu fejrer vi 25 år!

glerups blev etableret for 25 år siden af Nanny og Ove Glerup.

I 1993 filtede Nanny Glerup for første gang et par hjemmesko med naturligt uld fra sin egen gotlandske fåreflok. De varme hjemmesko i rene naturmaterialer blev så godt modtaget af familie og venner, at Nannys hobby snart voksede til en hel produktion - med to par om dagen.

Det blev starten på familie virksomheden glerups. De følgende år arbejdede Nanny og hendes mand Ove koncentreret på at forbedre glerups. Der blev opfundet og forkastet mange forskellige maskiner og værktøjer for at følge med den voksende efterspørgsel.

Da alt blev fremstillet i hånden, var produktionen begrænset i begyndelsen, og til Nannys store ærgrelse måtte de takke nej til en svensk ordre på 200 par støvler på grund af begrænset kapacitet. Dette gjorde dog også at man besluttede sig for at fokusere på én bestemt pasform. Den bruges stadig og er den foretrukne for afhængige glerups-fans over hele verden.

I 1995 var Nanny med en veninde i England, og her faldt hun over "The Old Lady" som er en gammel kartemaskine fra 1936. Nanny kunne straks se, at denne maskine kunne være brugbar i produktionen og ringede straks hjem til Ove og bad ham om at tage en snak med Bodil fra banken. Heldigvis var Bodil med på ideen og godkendte et lån på 50.000 kr. Familien Glerup tog selv over og hentede "The Old Lady" og fik den installeret på Farmen, som vi kalder vores hovedkontor. The Old Lady er siden blevet flyttet ned på vores fabrik i Rumænien og er still going strong, som en del af vores daglige produktion.

Farmen, som vi kalder hovedkontoret, købte Nanny og Ove tilbage i 1985, og det var en nedslidt gård, men der var potentiale og plads til Nanny og Ove's Gotlandske får. Der er igennem årene blevet bygget en del om på gården og på et tidspunkt var der også så mange får, at Ove og Nanny måtte hyre en del ekstra hjælp for at holde styr på både fårene og produktionen af uldfutterne.

Hvert eneste par glerups produceres i 100% naturlig uld, og i 2015 teamede glerups up med ZQ Premium Wool fra New Zealand for at sikre en stabil forsyning af uld de næste mange år. Vores produkter bliver løbende udviklet og raffineret, men vi går aldrig på kompromis med Nanny's kvalitetskrav - ej heller Nanny og Ove's filosofi omkring glerups og vores brand.

I dag nyder de mange afhængige verden over den daglige dosis af glerups 100% rene, naturlige uld. Det kan mærkes helt ned i fødderne, at hjemmeskoene er skabt med kærlig omsorg fra får til fod.

Det er 25 år siden, det første par glerups så dagens lys, så det er måske på tide at sætte tempoet ned? Tværtimod. Den ånd og fremdrift, der satte Nanny og Ove i stand til at forvandle en nedslidt gård til en succeshistorie, er intakt. glerups er fyldt med idéer, planer og potentiale.

For at hylde Nanny og Ove og deres fantastiske arbejde, passion og drivkraft har vi introduceret en limited edition støvle - The Boot 25. Der produceres kun 525 par og hvert par er nummereret og har et unikt hælstykke med Nanny’s signatur. Læderet til hælstykket er faktisk læder, som var i overskud fra vores produktion - vi elsker at være ansvarlige og arbejder altid på at begrænse materiale overskud. Den filosofi har vi haft i over 25 år.

• Virksomhed, generelt

• limited edition
  • the boot 25
  • juleaften
  • julegaver
  • sutsko
  • indesko
  • hjemmesko
  • glerups
  • årets julegaveidé
  • familievirksomhed
  • iværksætter
  • 100% naturlig uld

Aktieselskabet glerups A/S er etableret i 1993, men fundamentet for virksomheden blev skabt allerede i 70’erne, hvor Nanny & Ove Glerup blev grebet af selvforsyningstanken og forelskede sig i uld. På et lokalt filtekursus lavede Nanny et par støvler til Ove. Støvlerne var til indendørs brug, men en dag opdagede Nanny, at Ove havde støvlerne på, da de var ude og handle – og det var jo ikke meningen eller var det? Nanny kunne ikke helt slippe tanken om uldfutterne og filtede til familie og venner. Det hele startede som en hobby og udviklede sig til en lille produktion – 2 par om dagen. I dag er glerups en global virksomhed. Vi leverer støvler, sko og tøfler med lædersål og naturgummisål til loyale kunder i hele verden. Vi har egen fabrik i Rumænien, og alle medarbejdere har taget filosofien om ”The Original Quality by Nanny Glerup” til sig. Alle modeller er lavet i 100% naturlig uld, og vi går aldrig på kompromis med komfort, kvalitet og service. Virksomheden ligger i Blære, lidt udenfor Aars i Nordjylland, og har en fin og stabil vækst på 20-25% årligt.

Christina Flindt Bjerg Albæk

Pressekontakt Head of Marketing, Communications & Commercial Activities +45 6127 5858