Det Goodyear-støttede De Rooy-team vinder Dakar med brug af TPMS-teknologi

Det Goodyear-støttede De Rooy-team vinder Dakar med brug af TPMS-teknologi

Goodyear-partneren Team De Rooy IVECO har nået afslutningen på det udfordrende Dakar Rally 2023 og fuldført næsten 9.000 kilometers kørsel i varieret terræn tværs over Saudi-Arabien på 16 dage. På rejsen har det hollandske team brugt Goodyear OFFROAD-dæk med Goodyears TPMS (system til overvågning af dæktryk) til at holde øje med en afgørende detalje i deres indsats.

Da den afsluttende etape af Dakar-løbet var overstået søndag den 15. januar, blev køreren fra Boss Machinerys Team De Rooy IVECO, Janus Van Kasteren, hædret som 2023-vinderen med 1 time og 14 minutter ned til nærmeste rival. Teamkammeraterne Martin og Mitchel Van Den Brink sluttede som nummer tre og fire i andre De Rooy-lastbiler.

Selv om underlaget af sten, sand og mudder i Dakar, kombineret med stejle stigninger og nedkørsler, ligger milevidt fra de udfordringer Europas transportvirksomheder står over for i hverdagen, benytter Goodyear den samme tilgang til det, der nok kan kaldes motorsportens barskeste event. Dæk skal designes til at klare de aktuelle forhold for at kunne levere maksimal effektivitet, pålidelighed og performance.

Som forberedelse til dette års Dakar, arbejdede Goodyears ingeniører tæt sammen med Team De Rooy under teamets test i Marokko for tre måneder siden. I testen indgik en simuleret udgave af Dakar, hvor Sahara-ørkenen blev brugt til at genskabe typiske egenskaber ved det saudiarabiske landskab. Testen blev brugt at evaluere Goodyears OFFROAD-dæk, som er designet med en dedikeret offroad-gummiblanding, dybe skridsikringsmønstre og forstærkning mod snitskader for at ruste dem til de uforudsigelige forhold i Dakar.

De fem dage i Marokko tjente også et andet formål, nemlig at afprøve det nye system til overvågning af dæktryk (TPMS). Den indbyggede teknologi indeholder en sensor monteret i dækket, som advarer køreren om afvigelser i dæktrykket via et display i lastbilens instrumentbræt. I stenet terræn og på vanskelige ørkenstrækninger kan rettidige advarsler om dækkets temperatur og tryk spare teamet værdifuld tid til udbedringer.

Tilbage i Europa kan tilsvarende teknologi bidrage til at spare tid, øge effektiviteten og forbedre sikkerheden hos flådeoperatørerne. For eksempel strømliner Goodyears TPMS-teknologi, kontrollen af dækkenes tilstand, så flåden kan spare tid til rutinetjek. En advarsel om for lavt dæktryk kan desuden forebygge yderligere skader og negativ indvirkning på brændstoføkonomien.

Maciej Szymański, Marketing Director Commercial Europe, Goodyear: ”Tillykke til Team De Rooy med sejren i det, der vel nok kan kaldes motorsportens hårdeste udfordring. Vi har støttet dem med dæk og dækhåndteringsløsninger flere gange tidligere, men i år er vi særligt stolte af lanceringen af TPMS i deres fire IVECO-lastbiler. Kombinationen af vores driftssikre dæk med dækhåndteringsløsninger udmøntede sig endnu engang i gode resultater – denne gang for Team De Rooy i Dakar Rally.”

Gerard De Rooy, teamdirektør, Team De Rooy: ”Endnu engang har Goodyear OFFROAD-dæk hjulpet vores team med at opnå de bedst mulige resultater under ekstremt vanskelige og uforudsigelige forhold. Dette år lykkedes det ikke blot teamet at bidrage med imponerende slidstyrke og trækevne, men også at overvåge dæktrykket løbende med den installerede TPMS fra Goodyear. Det gjorde det lettere for os at tilpasse vores strategi til kørselsforholdene og dækkenes ydeevne. Teknologien hjalp os også med at holde øje med dækkenes temperatur og tryk, så vi kunne reagere hurtigt og rettidigt på alle udfordringer, der kunne have medført spildtid.”

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 72.000 personer og har 55 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.eu.