Elektrificering af racerløb: Goodyear bekræftet som officiel dækleverandør til Pure ETCR

Goodyear er blevet valgt som den officielle dækleverandør og som medstifter af den første fuldelektriske, multibrand touringcar-serie Pure ETCR.

Goodyear udvikler et skræddersyet dæk til Pure ETCR med en kombination af teknologier, som er inspireret af Goodyears nyeste elbildæk og det nye Eagle F1 SuperSport ultra-high performance-sortiment. Dækkets endelige specifikationer afsløres i løbet af foråret forud for det første Pure ETCR-event.

Der bliver anvendt en velafprøvet motorsportskonstruktion, men med et slidbanedesign, som betyder, at Pure ETCR-kørerne kan bruge samme dæk under både våde og tørre forhold og derved reducere antallet af dæk, der skal medbringes til hvert event. Dette er i tråd med Goodyears og Pure ETCRs mission om at samarbejde om bæredygtige løsninger til fremtidens mobilitet og motorsport.

Mike Rytokoski, Vice-President og Chief Marketing Officer, Goodyear Europe, siger: “Goodyear er førende inden for udvikling af dæk til elbiler. I Europa er halvdelen af vores originaludstyr udviklet til elbiler og hybrider.”

”Vi medbringer en masse erfaring til ETCR inden for udvikling af dæk til elbiler. High performance-elbiler til vejkørsel har helt andre behov end de tilsvarende benzin- og dieselmodeller. De er tungere, og de har mere moment, som leveres øjeblikkeligt. Goodyear har udviklet dæk, som kan klare denne øjeblikkelig kraftoverføring og levere både vejgreb og trækkraft, der følges op af lav rullemodstand og dermed øget rækkevidde og effektivitet. Vores partnerskab med Pure ETCR handler om meget mere end blot at levere racerdæk. Sammen vil vi benytte racerløbene til at udvikle teknologi, der begejstrer den næste generation af high performance-bilister.”

Pure ETCR promoveres af Eurosport Events, samme organisation, som står bag WTCR – FIA World Touring Car Cup, som Goodyear også leverer til i 2020, og som omfatter high performance-biler fra en lang række producenter.

Det radikale eventformat, som består af et antal korte, actionfyldte, wheel-to-wheel-løb, der leder frem til en Grand Final, kræver dæk, der leverer omgående. Goodyear vil fokusere på at sikre, at dækkene har korte opvarmningstider og en stabilitet, der tåler hårdt race gennem hele eventet. Det betyder, at kørerne kan give den fuld gas lige fra starten af løbet.

François Ribeiro, Head of Eurosport Events, promotor for Pure ETCR promoter, siger: ”Vi er ekstremt godt tilfredse med at byde Goodyear velkommen til Pure ETCR som medstifter af serien. Goodyear har unik racerløbserfaring og fokuserer direkte på performance og innovation, en perfekt partner til vores topmoderne flagskib inden for el-racerløb. Denne satsning fuldender et perfekt partnerskab med Goodyear i WTCR, som vi i øvrigt forventer bliver en stor succes. Med et skræddersyet high performance-design til alle vejrforhold skal der produceres færre dæk til Pure ETCR, og dette er i god tråd med vores fokus på bæredygtighed. Vi er ikke i tvivl om, at Goodyear vil være en førsteklasses partner på teknik- og marketingfronten hos Pure ETCR, en fantastisk platform til aktivering af Goodyear #backtoracing.”

Goodyear vender tilbage til motorsporten

Siden offentliggørelsen af Goodyears tilbagevenden til den internationale motorsport sidste sommer har dækproducenten hentet en sejr i FIA World Endurance Championship LMP2 med Jota Sport, og Jackie Chan DC Racing ligger i spidsen i kampen om mesterskabet. Goodyears comeback handler også om at blive den officielle dækleverandør til FIA World Touring Car Cup, vende tilbage til motorsporten i Tyskland og UK (som den nye eneleverandør af dæk til British Touring Car Championship) og at levere dæk til teamene i den europæiske Le Mans-serie.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 63.000 personer og har 47 produktionssteder i 21 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.eu.