Goodyear deler indsigt vedrørende tuning af dæk til stærke elbiler

Goodyear deler indsigt vedrørende tuning af dæk til stærke elbiler

• Audi, Porsche og Tesla har valgt Goodyear til deres hurtigste sedaner.
  • Goodyear udvikler specialteknologi til stærke elbiler.
  • From road to race: Goodyear er på forkant med elektrificering af racerløb.

De overskriftsskabende performancetal for de nyligt lancerede elbiler har understreget, at skiftet til el ikke blot eliminerer emissionerne, men også hæver overliggeren, når det gælder ren acceleration og øjeblikkelig ydelse.

De nylige lanceringer af super-sedaner fra førende producenter som Audi og Porsche har udvidet listen af elbiler, der kan nå 100 km/t hurtigere end mange traditionelle superbiler. For Goodyear har dette givet mange spændende nye udfordringer inden for design og udvikling af dæk.

Goodyears udfordring er at skabe dæk, der kan håndtere det enorme moment fra elkøretøjer, der er stærke nok til at tage livet af de almindelige superbiler, samtidig med at de skal levere den komfort, slidstyrke og lave rullemodstand, der er afgørende i denne ende af markedet for premium-luksuskøretøjer.

Premiumbrands vælger Goodyear som originaludstyr til elektriske køretøjer

Med originaludstyr til spændende elektriske supersedaner som Audi e-tron GT har Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 allerede markeret sig som et dæk, der orienterer sig mod de elektriske køretøjer. Firedørs sedaner som RS-modellen af e-tron GT yder mere end 600 hp, og rykker fra 0-100 km/t på bare 3,3 sekunder. Disse bilers performancekvaliteter er åbenlyse, og de kræver derfor et dæk, der kan matche dem.

Goodyears Eagle F1 Asymmetric 5 er et ultra high performance-dæk (UHP) til sports- og performancebiler i alle størrelser. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 er allerede det foretrukne dæk til en række hotte hatchbacks med traditionelle motorer, men for nylig er det også blevet valgt af førende producenter til deres elektriske supersedaner. Det krævede, at Goodyear udviklede specialteknologier til at forbedre ydelse, håndtering, komfort og rækkevidde til premiummodellerne af elektriske supersedaner.

Som originaludstyr udviklede Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 i fælgstørrelserne 17” til 21”. Halvdelen af dimensionerne har A-klassificering i rullemodstand. Det bidrager til at øge rækkevidden, og Goodyear har også udviklet deres RunOnFlat-teknologi som en OEM-mulighed, så man kan undgå kravet om reservehjul eller dækreparationssæt. Det betyder, at der bliver bedre plads til batterierne, hvilket igen giver et boost til rækkevidden og motorkraften.

Da Audi valgte Goodyear til de nyligt lancerede Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT, forbedrede Goodyear dækkenes ydeevne ved at begrænse fleksibiliteten i dækmønsteret, hvorved man opnåede præcise styreegenskaber og bedre vejgreb.

Når Porsche og Tesla også har valgt Goodyear til deres high-performance elektriske sedaner, bliver det tydeligt, at Goodyear er på forkant med udviklingen af dæk, der kan udnytte motorkraften og omsætte den effektivt. Laurent Colantonio, Regional Technology Director for Consumer Tires hos Goodyear i EMEA har forklaret, hvilke udfordringer, der ligger i at tilpasse dæk til stærke elbiler. ”Dækkene skal kunne klare det øjeblikkelige moment og køretøjets større vægt. Der har også været behov for at øge afstanden mellem opladningerne og reducere vejstøjen, som er mere påfaldende med en lydløs elmotor.”

”Når vi udvikler et dæk til en elektrisk bil, er der særlige områder, der skal fokuseres på. Vi kan tilpasse slidbanens lameller, så kontaktfladen bliver større. Så kan dækket bedre klare et højt moment og samtidig bevare de gode køreegenskaber i vådt føre. Vores arbejde med mønsterdesign forebygger desuden indtrængende lydbølger gennem rillerne, så støjen dæmpes. Vi kan også forbedre kavitetsformen til at kunne bære den ekstra vægt og modificere dækmaterialet, så køretøjets rækkevidde øges, samtidig med at der tages højde for de høje niveauer af moment.”

Elektrisk performance på både vej og racerbane

Goodyears viden om elektriske køretøjer og motorsport har betydet, at virksomheden var det naturlige valg som leverandør til og medstifter af PURE ETCR, verdens første fuldelektriske multi-brand touringcar-serie.

Goodyear udviklede et racerdæk med et unikt dækmønster til PURE ETCR, som havde en stor del af teknologien til fælles med Eagle F1 SuperSport-vejdækket, men optimeret til at give maksimal ydelse på de 500 kW (670 hp) stærke PURE ETCR-racerbiler. Racerdækket har den samme Power Shoulder, der forbedrer køreegenskaberne i svingene ved hjælp af det massive, lukkede udvendige mønster, mens det superstive dæksidedesign med High Force Construction-teknologi giver bedre håndtering og kørestabilitet.

Denne udvikling af Eagle F1 SuperSport til racerbiler og Eagle F1 SuperSport 5 til supersedaner viser, at Goodyear sætter standarden, når det gælder udvikling af dæk til de mest ekstreme elektriske køretøjer”, slutter Colantonio.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 72.000 personer og har 54 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.eu.