GOODYEAR OG TNO VIL DEMONSTRERE ET INTELLIGENT BREMSESYSTEM

Goodyear Tire & Rubber Company og den hollandske forskningsorganisation TNO samarbejder om et demo-køretøj, der skal teste virkningen af opkoblede dæk, som kommunikerer med køretøjets kontrolsystem, mere specifikt ABS-bremsesystemet.

Ved at forbinde Goodyears intelligente dæk med et køretøjs ABS-system, kan bremseevnen tilpasses situationen og dækkenes tilstand, samtidig med at det forbedrer køretøjets styreegenskaber. Tidligere studier fra Goodyear indikerer, at integration af disse to komponenter kan reducere tabet af bremseegenskab med omkring 30 %.

Dette studie vil søge efter en mere meningsfuld integration med henblik på at forbedre bremselængden ved at tage højde for både dækkenes tilstand og vejbelægningen. Begge virksomheder har fokus på at forbedre sikkerheden og bæredygtigheden. Man forventer at offentliggøre resultaterne i begyndelsen af 2022.

”Der ligger en fantastisk mulighed i at se på den information et dæk kan overføre til køretøjet i et internetopkoblet miljø,” siger Chris Queen, Senior Director hos Goodyear Innovation Technology. ”TNO er lige så engagerede i en bedre fremtid, og vi er glade for at fremlægge dette fremstød for at se på, hvordan vi kontinuerligt kan forbedre køretøjers egenskaber.

“TNO arbejder målrettet på at forbedre sikkerheden, effektiviteten og bæredygtigheden inden for trafik og transport, og dette samarbejde er etableret for at spare hver eneste centimer bremselængde, der kan lade sig gøre,” siger Ellen Lastdrager, Managing Director hos TNO Traffic and Transport Department. ”Vi er ret sikre på, at vi kan bidrage til at begrænse ulykker og redde liv, når vi forbedrer integrationen mellem dæk og bremsesystemer.”

De internetopkoblede dæk er den eneste del af et køretøj, der er i berøring med vejen, og denne vigtige placering giver mulighed for, at dækkene kan levere brugbar feedback til køretøjet. Efterhånden som mobiliteten udvikles og både køretøjer og byer bliver smartere, er det Goodyears mål, at de intelligente dæk skal ændre selve måden vi kører på.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 62.000 personer og har 46 produktionssteder i 21 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.eu.