Goodyear udvikler skræddersyede UUHP-dæk til Maserati GranTurismo 2023

Goodyear udvikler skræddersyede UUHP-dæk til Maserati GranTurismo 2023

• Bilen bliver udstyret med Goodyear Eagle F1 SuperSport UUHP-dæk
  • Der er brugt virtuelle simuleringsmetoder ved udviklingen af OE-dækspecifikationen

Goodyear har arbejdet tæt sammen med den italienske producent af luksussportsvogne, Maserati, om at udvikle et skræddersyet dæk til de forskellige versioner af deres nye GranTurismo. Bilen vil kunne fås med en V6 twin-turbo-konfiguration med to forskellige ydelsesniveauer.

De valgte dæk er Goodyears Eagle F1 SuperSport, som er en del af Goodyears UUHP-sortiment (ultra-ultra-high performance). Den velanskrevne ydeevne, man kender fra SuperSport, vil også være standard på den nye GranTurismo, dog med en videreudvikling, der gør dækket egnet til de nye Maserati-modellers egenskaber. Dækkene vil være præget med MGT, hvilket betyder, at de er specialudviklet til det italienske mærke.

Goodyear udviklede Eagle F1 SuperSport-serien for at give ekstreme vej- og banebiler uovertruffen ydeevne ved hjælp af de samme teknologier, som blev anvendt til udvikling af de racerdæk, der har ført holdene til sejr i nogle af de mest prestigefyldte løb i verden, blandt andet 24-timers Le Mans. Erfaringer fra Goodyears deltagelse i en række racerløb på topniveau er blevet brugt direkte i Eagle F1 SuperSport-vejdækket for at give førerne enestående vejgreb, håndtering og stabilitet i både tørt og vådt føre.

Et dæk udviklet ved hjælp af virtuel simulering

Goodyear og Maserati har samarbejdet om at bruge virtuel simulering til at udvikle dækkene til GranTurismo. Simuleringen hjælper med at begrænse antallet af nødvendige prototypedæk, hvilket gør processen med at designe og udvikle højtydende dæk mere bæredygtig. Når man undlader at fremstille flere versioner af de fysiske prototypedæk, nedbringer man også omkostningerne og øger effektiviteten på grund af den enorme mængde data, der kan indsamles med virtuelle R&D-metoder.

Som en af de første producenter, der anvender denne teknologi, er Goodyear med til at drive innovationen frem i en sektor i rivende udvikling. Simulation er nu en integreret del af udviklingen af dæk til både veje og racerbaner.

I stedet for at bruge råmaterialer til at fremstille små partier prototypedæk, skabes avancerede dækmodeller i den virtuelle verden, hvor tusindvis af mulige kombinationer kan beregnes og afprøves i simulatoren. Det begrænser de logistiske omkostninger, der er forbundet med traditionel testning.

Stefano Sangermano, Model Chief Engineer hos Maserati, siger: "Vi er virkelig glade for det samarbejde om den nye GranTurismo, vi har etableret med Goodyear. Det skræddersyede Eagle F1 SuperSport passer perfekt til vores nye model, og udviklingen ved hjælp af virtuel simulering har været en stor hjælp, der har gjort arbejdet lettere for begge parters R&D-teams."

Hans Vrijsen, Managing Director OE, Goodyear, tilføjer: "Det har været spændende at se udviklingen af dette dæk, efter at Maserati valgte Goodyear som leverandør af UUHP-dæk til den nye GranTurismo. Vi befinder os i et teknisk miljø i hurtig udvikling, hvilket betyder, at simulering nu er en integreret del af Goodyears forskning og udvikling. Dette projekt har været afgørende for at fastlægge mål for dæk og køretøjer, indsnævre dækdesignets omfang og begrænse antallet af fysiske udviklingsprocesser. Goodyear er indstillet på at inddrage nye teknologier og metoder. Dette projekt med Maserati er et godt eksempel på, hvad der er i vente."

Maserati GranTurismo (Nettuno)

Eagle F1 SuperSport

Foraksel: 265/30ZR20 (94Y) XL MGT

Bagaksel: 295/30ZR21 (102Y) XL MGT

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.