Nyheder og bestsellere fra Goodyear, vinteren 2010

Goodyear UltraGrip Performance 2 – Anbefalet af eksperter
Goodyear UltraGrip Performance 2 blev rost og fik topplacering af førende motormagasiner, da det blev lanceret sidste vinter. Dækket gør det godt under alle vinterlige vejrforhold takket være den adaptive SipeGrip-teknologi, to forskellige typer dækspor kombineret i et og samme dæk. Endvidere har dækket et retningsbestemt slidbanemønster og et nyt silikamateriale, som giver et bedre vejgreb. Det berømte motormagasin Autobild Sportscar beskrev dækkets performance med disse ord “Et fremragende vinterdæk med pålidelige styreegenskaber under alle vinterforhold, god akvaplaningsmodstand, lav rullestøj og et højt komfortniveau”[1].

Goodyear UltraGrip Performance 2 er en pålidelig testvinder med god performance under alle typer vinterforhold - fra sne og is til både vådt og tørt føre. Det blev testet af den uafhængige, tysk testorganisation TÜV SÜD Automotive, hvis test[2] viste fordelene ved Adaptive SipeGrip-teknologien. Den optimale åbning af dæksporene i UltraGrip Performance 2 giver:

-          13 % kortere bremselængde på is.

-          Zig-zag-formede 2D-dækspor i midterområdet forkorter bremselængden på sne med 8 %.

-          Endelig leverer dækket en 9 % bedre kurvekørsel takket være dækryggen, som sikrer en konstant kontakt med vejen.

Alt i alt viser testen, at UltraGrip Performance 2 har den bedste performance og en kortere bremselængde under alle forhold så vel som suverænt herredømme på is, sne og tørre veje.

Goodyear UltraGrip 7+ – Imponerende testvinder
Siden Goodyear UltraGrip 7+ blev lanceret i 2008, er det blevet en imponerende testvinder i førende motormagasiner og automobilklubber over hele Europa. Den uafhængige testorganisation ADAC konkluderede “Et meget afbalanceret dæk, højt rangeret i alle sikkerhedstests, og bedst i test i vådt føre”[3]. Det europæiske dæk, Goodyear UltraGrip 7+, er blevet bedre i vådt føre, brændstofforbruget er sænket som følge af en 8 % lavere rullemodstand, og det holder 5 % længere end forgængeren UltraGrip 7.

Dækket har en forbedret evne til at tilpasse sig til skiftende vintervejrforhold takket være nye forstærkningszoner, som muliggør en mere jævn trykfordeling over hele dækket, og et nyt slidbanemateriale på basis af en ny generation af polymerblandinger med et meget bredere temperaturområde. De nye blandinger har forbedret dækkets performance på våd vej uden at ofre UltraGrip 7+-dækkets imponerende performance i sne og på is.

Goodyears innovative 3D BIS-vaffellameller optimerer blokkenes stivhed ved alle temperaturer med det formål at forbedre kontrollen og håndteringen ved de mest forskellige vinterforhold, fra tør og våd vej til sjap, sne og is. Lamellerne er designet til at "bide" i selv den hårdeste sne og is for at give et fremragende vejgreb på glatte veje.

Goodyear UltraGrip 7+ har nedsat støjfrekvenstoppene for at give en bedre, mere støjsvag og mere komfortabel kørsel uanset underlag og vejrforhold.

Goodyear UltraGrip Ice+ - NYHED!

Det bedste dæk uden pigge til nordiske vintre

Det nye dæk uden pigge til nordiske vinterforhold, som blev lanceret i efteråret, Goodyear UltraGrip Ice+, var enestående i sammenligning med de nærmeste konkurrenter, da det blev testet af det uafhængige institut Test World i Finland. UltraGrip Ice+ leverer en suveræn performance under alle typer ekstreme, nordiske vinterforhold; sammenlagt 8 % bedre end konkurrenterne, og 11 % kortere bremselængde i vådt føre.

Efter mange års udvikling lancerer Goodyear nu sit første nordiske vinterdæk uden pigge, UltraGrip Ice+, et dæk, der leverer ekstremt gode resultater ved hjælp af den innovative ActiveGrip-teknologi. Det nye vinterdæk fra Goodyear er konstrueret specielt til de ekstreme nordiske vinterforhold i lande som Finland, Sverige, Norge og Baltikum. Førerne på disse markeder tilbydes nu et dæk uden pigge med enestående vejgreb og kontrol, særligt under forhold med is, men også på sne og i vådt føre.

UltraGrip Ice+ fuldender nu serien af førsteklasses vinterdæk med og uden pigge, og giver desuden mulighed for at køre på et dæk, der giver føreren den bedste performance i bremsning, kontrol og håndtering under alle typer vinterforhold, på landevejen så vel som i byen, hvor man drøfter begrænsninger i brugen af pigdæk.

Se vedlagte materialer for yderligere oplysninger.

Uafhængig test

For at vurdere kvaliteten af alle nye og forbedrede dæk, lader Goodyear de uafhængige testorganisationer Test World i Finland og TÜV SÜD i Tyskland udføre omfattende test af dækkene i forhold til deres forgængere og de nærmeste konkurrenter. TÜV SÜD er en af de største uafhængige testorganisationer i Europa med fokus på sommerdæk og europæiske dæk uden pigge. Test World er den største uafhængige testorganisation i Nordeuropa med fokus på nordiske vinterdæk. Størstedelen af Test Worlds vintertestning foregår i Ivalo i Finland.

[1]  Autobild Sportcars, udgave 39/2009

[2]  Testet af TÜV SÜD Automotive marts 2008; rapport 76230122-3 og af Goodyear

Technical Centre i Luxembourg i februar 2008. Dækstørrelse 225/45R17; bil: Mercedes C-klasse.

[3]  Vinterdæktest udført af ADAC 2009

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhed, der består af otte lande i Baltikum og Norden, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic har ca. 140 medarbejdere, og en del af produkttestaktiviteterne er placeret i det nordlige Finland og Sverige. Goodyear- er en af verdens største dækproducenter. Virksomheden beskæftiger ca. 70.000 personer og producerer sine produkter på mere end 60 fabrikker fordelt på 25 lande over hele verden. Dunlop- er en af verdens førende producenter af High Performance- og Ultra High Performance-dæk med en imponerende sejrsrække inden for motorsportern. Dunlops store erfaring inden for racerløb har medført innovative teknologier for dæk udviklet til hverdagsbrug. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Yderligere oplysninger om Goodyear finder du på Goodyear www.goodyear.dkYderligere oplysninger om Dunlop finder du på www.dunlop-tires.dk ellerwww.dunlopmotorcycle.eu.