Vær klar til vintervejene

Vær klar til vintervejene

Sammen med vinteren kommer alle mulige vanskelige kørselsforhold. Uanset, om du skal håndtere isede veje i morgentrafikken eller køre lange stræk i snedækkede landskaber, er det vigtigt at være forberedt på enhver situation. Selv milde vinterforhold kan betyde fugtige asfaltveje, sving overstrøet med blade og dårlige lysforhold, så vent ikke på sneen, før du gør bilen vinterklar.

Disse tips fra Goodyear vil hjælpe din bil med at klare barske vejrforhold og dig med at være sikker, når du er på farten.

Pas på hastigheden

Våde og isede veje forringer trækkraften og gør det vanskeligere at bevare kontrollen over bilen, hvis du har for meget fart på. Da regn, is og sne øger bremselængden, er det vigtigt at sænke farten og holde større afstand, så du lettere kan standse bilen.

Forsigtig brug af bremsen kan hjælpe dig med at sænke farten, men husk også at bruge gearene. Ved at gå ned i gear kan du sænke farten mere sikkert og med mindre risiko for at blokere hjulene og skride ud.

Tjek dækkene

Det er vigtigt at tjekke, at slidbanedybden overholder lovkravene. Når du kører i vinterføre, vil vinterdæk også forkorte dine bremselængder. Faktisk anbefales vinterdæk også på denne årstid, selv om du ikke kører i sne og is. Hold øje med den udendørs gennemsnitstemperatur. Goodyear anbefaler at skifte til vinterdæk, så snart vejret begynder at skifte.

Goodyear UltraGrip Performance+ har enestående køreegenskaber både i vådt og i tørt føre. UltraGrip 9+ giver forbedrede vinteregenskaber og større kilometertal.

Hav styr på hvordan du kommer fri

Med vinteren følger risikoen for at sidde fast i mudder eller sne. Hvis det skulle ske, er det vigtigt at vide, hvad man skal gøre. Hvis man giver bilen en masse gas for at komme fri, virker det modsat, og du kører blot endnu mere fast, fordi hjulene spinder.

I stedet for skal du sætte bilen i et højere gear og forsøge at trække den langsomt fri. Det lavere drejningsmoment giver dig mere vejgreb uden hjulspind.

Hold øje med is

På broer er der større sandsynlighed for is end på andre dele af vejen, så nærm dig forsigtigt, sænk farten, og kør jævnt. Så er du bedre hjulpet, hvis der er ispletter vejen.

Vær forberedt

Hvis du skal ud på en længere tur, og der er meldt om dårligt vejr, er det en god idé at pakke nogle vigtige ting, hvis du skulle sidde fast eller får brug for at vente på vejhjælp. Her er nogle ting, du kan overveje at tage med:

• Varmt tøj og tæpper
  • Snacks og vand
  • Advarselstrekant
  • Refleksjakker eller -veste
  • Lommelygte
  • Biloplader
  • Brandslukker
  • Førstehjælpskasse

Afhængigt af hvilket land, du kører i, vil nogle af disse ting være lovbefalede, så tjek de lokale love, og sørg for at have i de mindste disse ting med. Alle disse ting vil være en hjælp, hvis bilen bryder sammen eller går i stå, men det bedste, du kan gøre, er at sørge for, at dit køretøj er klar til turen.

Få din bil efterset

Enhver bil, der ikke er helt i orden, har større sandsynlighed for at bryde sammen, når det kolde vejr kommer. Det er vigtigt, at du får din hele bilen efterset – ikke kun dækkene – især hvis du skal køre langt om vinteren. Sørg for at tjekke:

• Om der er strøm på batteriet
  • At alle lygter fungerer, som de skal
  • At vinduesviskerne er af god kvalitet og ikke har skader eller revner
  • At du har fyldt op med sprinklervæske til frostvejr

En bil, der er helt i orden, er en bedre partner om vinteren end en, der har været problemer med, uanset hvor små de måtte se ud.

Undgå distraktioner

Mere end alt andet kræver kørsel om vinteren, at man er vågen og opmærksom. Dårlig sigtbarhed og, ofte, upålidelige forhold, kræver din fulde opmærksomhed for at du kan nå sikkert frem.

Det behøver ikke at være besværligt at gøre bilen vinterklar. Den tid, du bruger på at gøre bilen klar, hjælper dig med at bevare sikkerheden.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 62.000 personer og har 46 produktionssteder i 21 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.eu.