Ny CCO i Graduateland: “Vi skal sælge viden, ikke produktspecifikationer.

“Folk har i virkeligheden ingen interesse i at købe en smartphone. Det de vil have, er muligheden for at kommunikere med deres nærmeste.”

Sådan lyder det fra Dino Jugo, som i denne uge er startet som Chief Commercial Officer hos Graduateland. Dino har gennem de seneste 12 år tilegnet sig en bred erfaring med salgsledelse og -udvikling fra blandt andet eBay, Google og Unity Technologies.

Ifølge ham er det aldrig en god idé, at satse på produktspecifikationer, når man skal sælge produkter. Det kan godt være at din specialudviklede smartphone har 8 tommers dynamisk AMOLED-teknologi, optisk zoom og 16GB RAM, men det behov kunden har, er en bekvem måde at tale med sine bedsteforældre i udlandet på.

Derfor bør man hellere fokusere på det problem, man løser for kunden. Og netop dén mentalitet skal, når man spørger Dino Jugo, fremover kendetegne Graduatelands kommercielle strategi.

“Ofte er det sådan, at man tager ud på kundemøder og fortæller om sine produkter og så kommer man hjem enten med en underskrevet aftale eller ej,” fortæller Dino Jugo.

Men det er ifølge Dino Jugo en misforståelse. Den konkurrencemæssige fordel ligger nemlig ikke i produktspecifikationer, men — for Graduateland — i den indgående viden inden for rekrutteringsindustrien. Fremover skal salgsteamet derfor i langt højere grad være videnskonsulenter, der skaber værdi fremfor at bruge energi på at overbevise andre om, hvor fantastisk platformen er.

“Vi skal jo ikke bare være en flok sælgere, der tager ud og sælger et produkt. Vi kan nemlig tilbyde meget mere værdi ved at dele ud af vores viden om, hvad der rør sig i industrien; hvad de nyeste trends er; hvordan kandidater søger arbejde; og hvilke måder arbejdsgivere skal kommunikere med potentielle medarbejdere på,” forklarer Dino Jugo.

Ideen er at flytte kundens mentalitet fra at føle sig påduttet et produkt, til at de føler sig hjulpet. Hvis det lykkedes, så har man allerede rykket dem endnu længere fremad i den beslutningsprocess, som alle kunder skal igennem, inden de foretager et køb.

Dino Jugo fuldender Graduatelands ledelsesteam som i mange år har inkluderet CEO og medstifter, Patrick Lund og Chief Technology Officer, Georgij Lesnikov.

Igennem det sidste år, er Graduatelands ledelse vokset med tunge profiler fra en række succesfulde virksomheder: COO, David Sandberg fra Google; CMO, Julian Beck fra Better Collective; CPO, Rued Riis fra UserTribe, og nu også CCO, Dino Jugo med erfaring fra både Google og Unity Technologies.

Graduateland ser det som lidt af et scoop, at det er lykkedes at tiltrække den erfarne salgsprofil fra den etablerede del af branchen.

“Dino er præcis den kommercielle leder, vi har ledt efter. Han har relevant erfaring og en smittende can-do attitude. Jeg er sikker på, at han, sammen med resten af management-teamet, kan styrke Graduateland og tage virksomheden til næste niveau,” siger Patrick Lund, administrerende direktør og medstifter af Graduateland.

Dino Jugo tiltrådte sin stilling som CCO hos Graduateland i juni, 2019.

• Erhverv

• salg
  • studerende
  • universitet