På billedet ses Brian Wahl Olsen og Jonas Brennwald.

Alm. Brand og GROHE til kamp mod vandskader i et nyt taktisk samarbejde

Nyt partnerskab mellem Alm. Brand og GROHE skal sætte en stopper for de mange tusinde vandskader, der hvert år koster Alm. Brand over en million kroner i skadeudbetaling.

Sanitetsvirksomheden GROHE og den finansielle koncern Alm. Brand vil i et nyt partnerskab sætte en stopper for de mange tusinde vandskader, husforsikringskunder oplever hvert år. Hos Alm. Brand rammes årligt ca. 3.000 kunder af en rør- og vandskade med en gennemsnitlig udgift på 40.000 kr. Det er både dyrt og omkostningsfuldt.

Vandskaderne i de danske hjem skal stoppes med GROHEs højteknologiske Sense Guard, og samarbejdet mellem Alm. Brand og GROHE giver helt nye muligheder, ifølge Brian Wahl Olsen, der er skadedirektør i Alm. Brand.

”Indtil nu har vi kun haft mulighed for at rykke ud efter, at vores kunder har haft en vandskade. Vi har kunnet rydde op og betale en erstatning, men aldrig kunnet give den fulde erstatning for en LP-samling eller gamle bryllupsbilleder. Med GROHE Sense Guard får vi nu et system, der sikrer, at man overhovedet ikke får vandskaden. Og det er jo langt den bedste løsning,” siger Brian Wahl Olsen.

Hos Alm. Brand udbetalte man i 2017 næsten 133 mio. kr. i erstatning for skader på skjulte rør. Vandskaderne er en stor pengesluger for forsikringsselskaberne, da vandskader ofte først opdages for sent.

Teknologi en afgørende faktor for samarbejdet
Det nye samarbejde mellem Alm. Brand og GROHE er win-win for begge parter, og hos GROHE forventer man, at innovationer som disse kommer til udgøre 40 % af den samlede vækst i de kommende år.

”Vores logo med teksten 'Pure Freude an Wasser' indikerer også, at vi vil mere med vand end blot at producere vandhaner, der åbner og lukker. Vand er én af fremtidens største globale udfordringer, og området har været lidt overset i vores optik. Vi vil gerne være med til at forandre verden, levere oplevelser og udvikle ny teknologi, og i den kontekst passer GROHE Sense Guard rigtig fint ind i billedet,” siger Peter Juul, der er General Manager hos GROHE.

GROHE er tilfredse med det nye partnerskabe med Alm. Brand og ser frem til samarbejdet.

”Vi har fundet en partner, der deler vores filosofi om at være proaktive og udnytte nye teknologier. Med et partnerskab kan vi sammen fange lækager på rør og dermed undgå alle de tusindvis af vandskader, der hvert år rammer danskerne,” siger Peter Juul.

Partnerskabet med Alm. Brand er det første af sin slags, men flere er på vej.
De tre næste aftaler er allerede på vej til at blive underskrevet, og GROHE regner med at have ca. 10 aftaler på plads indenfor det næste år. Derudover satser man på sigt at kunne indgå samarbejde med alarmselskaber og boligforeninger.

Fakta:

• GROHE forventer, at innovationer som GROHRE Sense Guard mod rørvandskader kommer til at udgøre ca. 40% af GROHEs vækst i de kommende år.
  • Årligt rammes ca. 2.500 kunder i Alm. Brand af en rør- og vandskade, med en årlig gennemsnitlig udgift på 40.000 kr.
  • I 2017 udbetalte Alm. Brand næsten 133 mio. kr. i erstatning for den type skader fordelt på lidt over 3100 skadetilfælde.

Fakta om vandskader:

• I Danmark er der vandskader for over 2 mia. kr. årligt.
  • Gennemsnitsprisen på reparationer efter vandskader er ca. 36.000 kr.
  • Forsikringsselskabet dækker 69% af skaden i gennemsnit.
  • 51% har oplevet vandskader relateret til hovedvandledninger.
  • 65% af skaderne var relateret til rør.
  • 93% af vandskaderne kunne have været forebygget.

Fakta om GROHE:

• GROHE er verdens førende leverandør af sanitære produkter globalt
  • Er på førstepladsen over globale mærker i 150 lande
  • 6% i global markedsandel
  • Årligt salg er steget globalt for syvende år i træk med 5,3% til 1,391 millioner euro

I Nordeuropa findes det regionale hovedkontor i København, og man kan finde lokale salgskontorer i Oslo, Stockholm og Helsinki.

GROHE er verdens førende udbyder af sanitære løsninger, og et globalt brand, dedikeret til at bringe innovative produkter til markedet.

I mange årtier har GROHE været dedikeret til vores brandværdier; teknologi, kvalitet, design og bæredygtighed. Disse illustrerer alle vores forpligtelse til at skabe fantastiske oplevelser og til at levere "Pure Freude an Wasser". Med produktions-, innovations- og designfaciliteter placeret i Tyskland, kan vi være stolte af "Made in Germany"-mærkatet. Alle vores fabrikker gør brug af en høj præcisionsteknik i produktionen for at sikre, at den konsekvent høje GROHE standard overholdes. Det er derfor at vi hos GROHE kan forsikre dig om, at vores produkter lever op til de mest kompromisløse krav i form af håndværk og funktionalitet.

Over de seneste ti år er den succes vi har opnået blevet bevist med mere end 280 design- og innovationspriser, samt CSR-prisen for den mest bæredygtige virksomhed med 1000+ medarbejdere i 2017 givet af Tysklands regering. Utallige eksklusive projekter i hele verden har GROHE produkter installeret, hvilket bevidner om at GROHE også er arkitekternes og designernes foretrukne valg.

GROHE er en del af LIXIL Group Corporation, et børsnoteret selskab på Tokyo Fondsbørs. LIXIL er den verdensomspændende markedsleder inden for sanitetsindustrien, og forvalter en bred portefølje af kendte brands inden for husholdning som GROHE, American Standard og INAX. Lixil er også Japans førende udbyder af boliger og byggematerialer, produkter og tjenester.

Om Lixil

Lixils unikke portefølje spænder fra teknologier, der revolutionerer, hvordan vi interagerer med vand i vores dagligdag, til et komplet sortiment af produkter og tjenester til huse og større arkitektoniske projekter. LIXIL, INAX, GROHE, American Standard og Permasteelisa er alle førende inden for vand-, køkken-, bolig- og byggeteknologier i deres respektive markeder og industrier. LIXIL opererer i mere end 150 lande og beskæftiger mere end 70.000 mennesker, der forener funktion, kvalitet og design i et forsøg på at forenkle livet hvor vi er.

Sluseholmen 8c • 2400 Copenhagen • Phone: +45 44 65 68 00 • www.grohe.dk

Kirstine Stagis

Pressekontakt Primetime PR Medie- og presserelateret (+45)2067 2093

GROHE er et førende brand inden for armaturer til køkkener og komplette løsninger til badeværelser. GROHE har over 7.200 ansatte bl.a. på salgskontoret i Danmark, der også huser det nordiske hovedsæde