København er bedste hovedstad i Norden til vandbesparelser

København er bedste hovedstad i Norden til vandbesparelser

20 års målrettede vandsparekampagner har givet så gode resultater i København, at erfaringerne nu deles med svenske vandselskaber. Det fortæller HOFOR i en kommentar til en analyse om vandforbruget i Norden, som er lanceret på hjemmesiden Vandbarometer.dk. Analysen viser bl.a., at København har et markant lavere vandforbrug i forhold til de øvrige hovedstæder i Norden.

31 mio. m3. Så meget vand bruger husholdningerne, kommunale ejendomme og industrien i København tilsammen om året. Eller rettere sagt så lidt vand, for i forhold til forbruget i Stockholm, Oslo og Helsingfors er dette vandforbrug markant lavere. Proportionelt bedømt ud fra antallet af indbyggere i hver hovedstad er det daglige samlede vandforbrug pr. person i København i gennemsnit således kun 135 liter mod 342, 264 og 180 liter i henholdsvis Stockholm, Oslo og Helsingfors.

Det viser en ny analyse om vandforbruget i Norden, som en af verdens førende producenter af sanitet og vandhaner, GROHE, har offentliggjort på hjemmesiden Vandbarometer.dk. Resultaterne glæder HOFOR, der står for vandforsyningen til københavnerne.

– Tendensen fra analysen matcher fint vores egne analyser, som bl.a. viser, at vi nu er nede på 104 liter vand pr. person pr døgn i de private husholdninger i København. Resultatet dokumenterer, at en mangeårig indsats fra både HOFOR og Københavns Kommune har båret frugt. Vi arbejder hele tiden på løsninger, der kan nedbringe forbruget. Indsatsen har både fokus på de tekniske installationer og forbrugernes adfærd, så vi kan minimere vandforbruget hos både private borgere og erhvervslivet, siger Projektleder hos HOFOR Mette Hansen.

Samarbejde med Norge og Sverige
At københavnerne har et lavt forbrug i forhold til borgerne i de andre nordiske hovedstæder, kommer ikke bag på Mette Hansen

–Vi udveksler erfaringer med kollegaer, der arbejder med vand og vandbesparelser i både Norge og Sverige. I begge lande bruger de primært overfladevand til vandforsyning, og de har ikke før været udfordret på deres vandressourcer helt på samme måde som her i Danmark, hvor vi bruger grundvand. Vi er derfor foran med hensyn til vandbesparelsesinitiativer, og det betyder bl.a. er vi kan dele vores viden om vandbesparelser og brugeradfærd med de svenske kollegaer, siger Mette Hansen.

Forbrugsvaner og vandbesparelser
HOFOR gennemfører selv en række præanalyser i forbindelse med planlagte kampagner om vandforbrug, herunder hvilke vaner forbrugerne har i forbindelse med deres vandforbrug. De viser bl.a. at muligheden for økonomiske besparelser er et stort incitament for københavnerne, som samtidig forventer, at der automatisk er miljømæssige aspekter ved at spare på vandet.

Analyserne viser også, at der er forskel på motivationen til at spare på vandet hos unge og ældre. De unge synes, det er vigtigt at leve bæredygtigt og tage miljøhensyn. Men samtidig synes de også, at det er svært at finde ud af, hvilke hensyn der er bedst for miljøet. De ældre har allerede en sparementalitet, der bl.a. bevirker, at de sparer på vandet og er mindre motiverede til at ændre deres vaner.

Se mere om analysen af vandforbruget i Norden her.

Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er udført af opinions- og markedsundersøgelsesvirksomheden Ipsos Norm på bestilling af GROHE. Undersøgelsen blev gennemført mellem 24.-31. januar 2020 i form af en onlineundersøgelse. Sammenlagt har 4.032 personer i alderen 18 og opefter deltaget. Resultatet er statistisk signifikant og er nationalt repræsentativt i landene Sverige, Norge, Danmark og Finland.

For mere information, venligst kontakt:
Karoline Egelund, PR & Communications Assistant
GROHE Northern Europe & Baltics
Mail: karoline.egelund@grohe.com

Bilag

Hvilke udsagn passer på dig? (Du kan vælge flere svar)

I alt Kvinde Mand
Jeg forbruger vand på en ansvarsfuld/bæredygtig måde 45 % 42 % 47 %
Jeg gør mig hver dag umage for at reducere mit vandforbrug 48 % 53 % 43 %
Jeg vil gerne reducere mit vandforbrug, men ved ikke hvordan 12 % 12 % 12 %
Jeg er ikke interesseret i at reducere mit vandforbrug 6 % 4 % 9 %
Ved ikke 4 % 4 % 5 %
Reflekterer du over dit vandforbrug?

I alt Kvinde Mand 1830 år 3140 år 4150 år 5165 år
Ja, dagligt 41 % 50 % 32 % 26 % 37 % 44 % 54 %
Ja, nogle gange om ugen 22 % 19 % 25 % 28 % 20 % 24 % 16 %
Ja, nogle gange om måneden 14 % 11 % 17 % 15 % 18 % 15 % 10 %
Ja, nogle gange om året 10 % 10 % 10 % 11 % 8 % 10 % 10 %
Nej 11 % 8 % 14 % 17 % 14 % 5 % 9 %
Ved ikke 2 % 2 % 2 % 3 % 2 % 1 % 1 %
Har du haft sanitetsprodukter i husholdningen, som drypper eller lækker?

I alt Kvinde Mand
Ja, det har jeg lige nu 9 % 10 % 9 %
Ja, men jeg har ordnet det 36 % 33 % 38 %
Nej 53 % 55 % 51 %
Ved ikke 3 % 2 % 3 %

GROHE er et af verdens førende brands inden for armaturer til køkkener og komplette sanitære løsninger til badeværelser. GROHE har over 6.500 ansatte i 150 lande – heraf 60 på salgskontoret i Danmark, der også huser det nordiske hovedsæde. Med målrettet fokus på kundernes behov skaber GROHE intelligente, livsforbedrende og bæredygtige løsninger, der alle bærer kvalitetsstemplet: ”designed and engineered in Germany”. Bæredygtighed er et nøgleområde for GROHE, der som den første sanitetsproducent i verden i foråret 2020 nåede målet om en CO2neutral produktion. Siden 2014 har GROHE været en del af den børsnoterede japanske koncern LIXIL Group Corporation sammen med en række andre nøglebrands indenfor sanitet og byggeri.

Læs mere om GROHE her.

Vandbarometret
For at sætte fokus på vand som en begrænset ressource og få flere til at reflektere over deres eget forbrug har GROHE i Norden introduceret Vandbarometret: en årlig analyse, der belyser danskernes, svenskernes, nordmændenes og finnernes forbrug med tips til at reducere vandforbruget i hverdagen.

Sluseholmen 8c • 2400 Copenhagen • Phone: +45 44 65 68 00 • www.grohe.dk.

Kirstine Stagis

Pressekontakt Primetime PR Medie- og presserelateret (+45)2067 2093

GROHE er et førende brand inden for armaturer til køkkener og komplette løsninger til badeværelser. GROHE har over 7.200 ansatte bl.a. på salgskontoret i Danmark, der også huser det nordiske hovedsæde

Bryggernes Plads 2, 1 Sal