Hansgrohe når flere milepæle og modtager udmærkelser for sine bæredygtighedsprojekter.

Grøn omstilling i Hansgrohe Group: 2023 var et succesrigt år

Endnu et spændende år i den grønne omstillings tegn ligger bag Hansgrohe Group. 2023 bød på en verdenspremiere, talrige vand-, energi- og ressourcebesparende produktinnovationer, diverse udmærkelser og en god følelse af at være på rette vej.

Udmærkelser for bæredygtig virksomhedsstrategi

Senest vandt Hansgrohe Group bæredygtighedsprisen German Sustainability Award 2024, hvilket bekræftede innovationslederens tiltag og fremskridt. Hansgrohe er dermed blandt de 100 virksomheder i Tyskland, som ifølge ekspertjuryen ”har ydet særligt virksomme og succesrige bidrag til omstilling og dermed er blevet forbilleder” inden for deres branche.

I oktober 2023 modtog Hansgrohe en Global Transition Award fra Handelsblatt, Capgemini, right og techem som en af pionererne inden for dekarbonisering for sine ”overbevisende strategier for at drive virksomhed i overensstemmelse med Parisaftalens 1,5 °C-mål”. I juni 2023 regnede WirtschaftsWoche Hansgrohe Group som en af ESG-pionererne blandt tyske SMV’er. Her lå virksomheden på en 14. plads ud af 50 inden for økologi, socialt ansvar og retfærdig virksomhedsledelse og blev dermed den højst placerede virksomhed i den tyske sanitetsbranche.

Grøn energi i datterselskaber og produktion

Allerede i 2022 var alle Hansgrohe Groups lokationer i hele verden klimaneutrale [1]. I dag drives alle produktionssteder også med grøn energi. Fabrikken i Shanghai er som den første helt gasfri, og både fabrikken i Offenburg og det østrigske Hansgrohe datterselskab er i fuld gang med at udvide deres solcelleanlæg.

Green Company-initiativer: flere og flere projekter i gang

2023 bød også på fremskridt og de første resultater for de ti Green Company-initiativer under overskriften IN TOUCH WITH OUR PLANET: Under mottoet ”Green Mindset” blev 26 medarbejdere uddannet som ”Green Experts” i samarbejde med ada Learning GmbH. På en fire måneder lang læringsrejse fik de først den teoretiske viden, som de til sidst omsatte til praktik i en projektfase.

De ti Green Company-initiativer i Hansgrohe Group

Under initiativet ”Green Products” blev hansgrohe Planet Edition udviklet: et vandbesparende brusehoved, der er fremstillet af miljøvenligt plastgranulat i alle ikke-vandførende dele. Dette alternativ til primærkunststoffer baseret på petroleum reducerer ressource- og energiforbruget i produktionen betragteligt. Håndbruseren er samtidig helt kromfri. Takket være initiativet ”Green Packaging” vil alle nye produktemballager herudover være plastfri inden udgangen af 2025 [2].

Green Transparency Services skaber salgssucceser

Også i „Green Transparency Services“ har Hansgrohe taget et vigtigt skridt: Ni miljøvaredeklarationer (EPD’er) udgivet i 2023 giver indblik i ca. 1.500 AXOR- og hansgrohe-produkters forbrug og miljøpåvirkning. Disse data får nu stor betydning for virksomhedens salg: Den franske Accor Group har valgt at udstyre sine IBIS ROUGE, IBIS STYLE og IBIS BUDGET hoteller med 50.000 vandbesparende hansgrohe Crometta Vario EcoSmart+ håndbrusere – til glæde for deres samlede CO2-udledning.

Visionært badkoncept viser vejen

Foråret 2023 bød også på premiere på „Hansgrohe’s Green Vision Beyond Water: Rethinking Bathroom Culture”, der høstede anerkendelse verden over. Det visionære koncept for fremtidens bæredygtige bad gjorde indtryk på gæsterne ved fagmessen ISH samt repræsentanter fra en række lande ved FN’s vandkonference i New York og på bæredygtighedsscenen ved GREENTECH FESTIVAL i Berlin. Denne Green Vision blev også belønnet med en German Innovation Award 2023 fra Det tyske Designråd.

Hansgrohe’s Green Vision Beyond Water

„Jeg er meget begejstret over, hvordan IN TOUCH WITH OUR PLANET-ånden har spredt sig blandt vores medarbejdere, og hvor meget der er sket alle steder i virksomheden i løbet af sidste år,” siger Hans Jürgen Kalmbach, CEO i Hansgrohe Group. „Vi har derudover startet tyske og internationale bæredygtighedsnetværk, både internt i branchen og på tværs af brancher, og det er også utrolig inspirerende.“

„I 2023 har vi udviklet os til gavn for jorden, miljøet og menneskene, og det vil vi fortsætte med i 2024,” siger Steffen Erath, Head of Innovation & Sustainability. Planerne omfatter blandt andet genanvendelige produktemballager og videreudvikling af tiltag hen imod en cirkulær økonomi, såsom en genanvendelsesmaskine til galvaniseret plast på fabrikken i Offenburg.

Læs alt om Hansgrohe Groups tiltag for bæredygtigheden i den aktuelle bæredygtighedsrapport.

[1] Klimaneutralitet refererer til udledning af drivhusgasser i Scope 1 og 2 (direkte udledninger og indirekte udledninger på lokationerne) iht. Drivhusgasprotokollen. Hansgrohe Group reducerer aktivt disse udledninger overalt, hvor det er muligt. De resterende udledninger kompenseres gennem anerkendte, certificerede miljøbeskyttelsesprojekter.

[2] Inden udgangen af 2025 vil alle Hansgrohe produktemballager, der sendes i handlen, være fri for plastdele, så de kan genanvendes som pap. På grund af allerede opbyggede lagerbeholdninger vil der dog fortsat være emballage indeholdende plast i omløb efter dette tidspunkt.

Med sine mærker AXOR og hansgrohe er Hansgrohe Group, som har hovedkontor i Schiltach/Baden-Württemberg, Sydtyskland, en førende virksomhed inden for innovation, design og kvalitet i bad- og køkkenbranchen. Virksomheden, der blev grundlagt i 1901, giver vandet form og funktion med sine armaturer, brusere og brusesystemer. I kombination med sanitet og badeværelsesmøbler tilbyder virksomheden individuelle designmuligheder fra ét og samme sted til helhedsoplevelser på badeværelset. Virksomhedens 122-årige historie præges af opfindelser, såsom den første håndbruser med forskellige stråletyper, det første køkkenarmatur med udtrækstud og den første justerbare bruserstang. Med over 20.000 aktive beskyttede rettigheder står Hansgrohe Group for kvalitetsprodukter med lang levetid og viser ansvarlighed overfor mennesker og miljø. Bæredygtig produktion af ressourcebesparende produkter er centralt i virksomhedens aktiviteter over hele verden. Ved at udvikle innovative teknologier til armaturer og brusere er det målet for Hansgrohe at beskytte vandet som ressource samt at begrænse og tilpasse sig klimaforandringerne under produkternes brugsfase. Som del af sin gennemgående bæredygtighedsstrategi vil Hansgrohe i 2030 have udstyret alle sine vandførende produkter med vandbesparende teknologier under initiativet ”ECO 2030”. 33 datterselskaber, 20 salgskontorer og kunder i over 150 lande gør virksomheden til en pålidelig partner over hele verden. Mærkerne og produkterne under Hansgrohe Group er præmieret med over 700 designpriser siden 1974. Produkterne fra Hansgrohe Group anvendes i projekter verden over – f.eks. på velkendte krydstogtskibe, i luksuriøse 5-stjernede- og boutique-hoteller, i internationale metropoler, i ekstraordinære kurbade, eksklusive badeværelser i hytter og luksusvillaer, offentlige faciliteter og i utallige private hjem. Den høje kvalitetsstandard sikres med produktion på Hansgrohe Groups syv egne fabrikker, hvoraf fire er i Tyskland og én i hhv. Frankrig, USA og Kina. I 2022 omsatte Hansgrohe Group for 1,528 mia. euro (11,4 mia. kr.), og virksomheden beskæftiger ca. 5.600 medarbejdere på verdensplan, heraf over 60 procent i Tyskland.