Kredit: Den Jyske Sangskole

15. Juni Fonden bliver ny strategisk partner for Herning Opera Festival

En af Danmarks store fonde, 15. Juni Fonden, har i mange år understøttet opera i Danmark. I fondens nye operastrategi har 15. Juni Fonden valgt at samle støtten om et mindre antal operainitiativer- aktuelt Den Kongelige Opera, Copenhagen Opera Festival og Herning Opera Festival.

Herning Opera Festivals kunstneriske leder, Mads Bille, er glad og taknemmelig for fondens opbakning til den unge festival. ”Herning Opera Festival er skabt som en videretænkning af det stærke talentmiljø for unge sangere, som har eksisteret i 25 år på Den Jyske Sangskole. Vi er stolte over at 15. Juni Fonden bakker op om vores ambition om at kombinere et højt kunstnerisk niveau med en dyb folkelig forankring og et internationalt udsyn. Dette strategiske samarbejde bliver afsættet til at udvikle festivalen til en international begivenhed og et mødested for den nye generation af unge operasangere fra hele Europa”.

15. Juni Fondens programchef for kunst og kultur, Per Voetmann, har fulgt Herning Opera Festival fra begyndelsen. Han udtaler, ”Herning Opera Festival har virkelig hævet niveauet gennem sin korte levetid. Festivalen har inspireret Fonden til at satse mere målrettet på talent i vores nye strategi fra 2024. Derfor er det helt naturligt, at vi nu giver festivalen et ekstra boost de kommende tre år. Talentudvikling indenfor opera er nærmest blevet synonym med Herning, som virkelig gør det godt.”

Herning Opera Festival afholdes for sjette gang fra d. 21 – 25 august. Festivalen gennemføres over fem dage; men festivalen suppleres som noget nyt med aktiviteter over hele året relateret til festivalen og dens formål. Festivalen er en international platform for unge sangere og deres forbilleder og en udviklingsramme for nye formater for publikums møde med opera.

Herning Opera Festival vil i de kommende år arbejde strategisk på et dybt folkeligt ejerskab til festivalen side om side med et fokus på talentudvikling af den nye generation af unge, professionelle operasangere.

Kontakt for yderligere oplysninger:

Kunstnerisk Leder
Mads Bille