Pressebillede: Forrest fra venstre: Nikolaj Lie Kaas og Mads Mikkelsen. Bagest fra venstre: Nicolas Bro og Lars Brygmann. Kreditering: Anders Overgaard

Anders Thomas Jensen og Zentropas RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE genindspilles på amerikansk

Det er i dag blevet offentliggjort i USA, at Anders Thomas Jensen og Zentropas danske megasucces RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE skal laves i et amerikansk remake med titlen RIDERS OF JUSTICE. Dermed er det anden gang i år, at det er lykkes Zentropa at sælge rettighederne til et amerikansk remake efter det også lykkedes med Thomas Vinterbergs Oscar-belønnede Druk i foråret.

RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE er skrevet af Anders Thomas Jensen baseret på en historie udviklet af ham selv og instruktør og manuskriptforfatter Nikolaj Arcel. Og det er netop de to, der er blevet hyret til at skrive den amerikanske version af filmen. De to har i USA tidligere skrevet Stephen King-filmatiseringen The Dark Tower og er lige nu sammen i gang med at skrive den amerikanske miniserie The Monster of Florence med Antonio Banderas i hovedrollen.

Rettighederne til RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE er købt af det mægtige amerikanske selskab Lionsgate, og filmen skal produceres af 21 Laps, der senest også stod bag den succesfulde actionkomedie Free Guy med Ryan Reynolds i hovedrollen. RIDERS OF JUSTICE skal netop laves af folkene bag Free Guy, instruktør Shawn Levy og producerne Dan Levine og Dan Cohen. Free Guy blev en stor succes og omsatte for over 330 mio. dollars, og 21 Laps, der er et af de hotteste produktionsselskaber i USA lige nu, er også i gang med sci-fi thrilleren The Adam Project for Netflix, thrilleren Crater for Disney+, 4. sæson af serien Stranger Things og anden sæson af Shadow & Bone.

Om RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE
RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE fik biografpremiere i november sidste år, hvor den fik forrygende flotte anmeldelser og efterfølgende solgte over 600.000 billetter. Filmen modtog også flere Robert- og Bodil-priser og var i det hele taget én af corona-årets største biografsucceser i Danmark. Også i USA fik filmen et brag af en modtagelse, hvor anmelderne faldt i svime og gav den vildt flotte anmeldelser (På anmeldersitet Rottentomatoes.com har filmen 96%, svarende til at 96% ud af samtlige 129 anmeldelser er positive).

Filmen handler om den udstationerede militærmand Markus, der må tage hjem til sin teenagedatter, Mathilde, da hans kone dør i en tragisk togulykke. Det ligner en tilfældighed, indtil matematiknørden Otto dukker op med sine to excentriske kollegaer Lennart og Emmenthaler. Otto var selv passager på det forulykkede tog og er overbevidst om, nogen må stå bag. Som indicierne hober sig op, står det klart for Markus, at det måske var et nøje orkestreret attentat, som hans kone tilfældigt blev offer for.

RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE er en sjov, rørende og dramatisk fortælling om familie, hævn, venskab og livets store sammenhænge. Filmen har Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, Lars Brygmann, Nicolas Bro, Andrea Heick Gadeberg, Gustav Lindh og Roland Møller i de bærende roller. Sisse Graum Jørgensen, som også producerede Druk, har produceret RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE med Sidsel Hybschmann. Sammen med Anders Kjærhauge fra Zentropa bliver de Executive Producere på RIDERS OF JUSTICE.

RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE blev produceret af Zentropa Entertainments3 og co-produceret med Film i Väst, Zentropa Sweden. Den blev til med støtte fra Det Danske Filminstitut, FilmFyn, Nordisk Film & TV Fond, the MEDIA Programme of the European Union, YouSee, TV 2 DANMARK, YLE & SVT. Herhjemme blev filmen distribueret af Nordisk Film Distribution.

For yderligere information kontakt undertegnede
Michael Feder, michael@have.dk, mobil: 22434942