Kyangwali flygtningelejren i det vestlige Uganda

Dansk Folkehjælp starter COVID-19 indsats i Uganda med støtte fra Novo Nordisk

Sammen med en lokal aktør iværksætter Dansk Folkehjælp en COVID-19 indsats i Uganda for at bekæmpe spredningen af virussen i en af landets flygtningelejre. Indsatsen skal øge bevidstheden og viden om sygdommen hos beboerne i lejren samt sikre adgang til rent vand og hygiejneartikler. Med støtte fra Novo Nordisk kan Dansk Folkehjælp hjælpe mere end 10.000 familier.

I Kyangwali flygtningelejren i det vestlige Uganda har over 120.000 congolesiske flygtninge søgt tilflugt fra konflikten i Den Demokratiske Republik Congo. Kyangwali flygtningelejren er særlig, da den består af 81% kvinder og børn, og op mod 8.000 af beboerne er kategoriseret som særligt sårbare, da de er enten terminalt syge, handicappede eller forældreløse børn.

Under Ugandas lockdown har misinformation om COVID-19 spredt sig i hele landet. Samtidig har adgangen til rent vand og ordentlige hygiejneforhold været kritiske, hvilket er afgørende for at bekæmpe smittespredningen – og særlig udfordrende for flygtningelejre. Derfor iværksætter Dansk Folkehjælp, i samarbejde med deres lokale partner CIDI (Community Integrated Development Initiatives), initiativer, der skal forebygge og bekæmpe spredningen af smitten i en af Ugandas 11 flygtningelejre.

Målrettet indsats skal mindske spredningen

Dansk Folkehjælp og CIDI’s arbejde i flygtningelejeren skal gennem opsøgende arbejde med flyers og informationskampagner i radioen forklare beboerne om COVID-19 netop for at komme misinformation til livs. For at sikre bedre hygiejneforhold bliver der opsat håndvaskestationer på udvalgte områder, og der bliver udelt hygiejne-kits til op mod 50.000 flygtninge. Indtil videre er der konstateret 73 smittede med COVID-19 i Kyangwali flygtningelejren i Uganda.

Klaus Nørlem, Generalsekretær hos Dansk Folkehjælp, fortæller:

”Vi kan ikke bare se til og undlade at handle, når så voldstomt et antal menneskeliv frygtes at blive smittet med COVID-19. Indsatsen i flygtningelejrene i Uganda har bl.a. til formål at komme misinformation om sygdommen til livs og sikre rent vand og sanitet, så vi kan forebygge smittespredning. Hvis en så smitbar sygdom får fat i en stor gruppe af sårbare mennesker, så kan det gå rigtig galt. Det handler om at handle hurtigt”, siger Klaus Nørlem.

Vedr. presserelaterede spørgsmål kontakt Dansk Folkehjælp via:

Stine Albrechtsen // stine@have.dk // 30 24 14 00
Sofie Klindrup // sofiek@have.dk // 25 48 37 49
Klaus Nørlem // kn@folkehjaelp.dk // 2033 0939

Om Dansk Folkehjælp

Dansk Folkehjælp er en landsdækkende, frivillig humanitær organisation, som yder hjælp til udsatte mennesker i Danmark og udlandet. Det grønne kors er vores kendetegn, hvor frivillighed, solidaritet med de svageste og bæredygtighed i vores arbejde, er de grundlæggende elementer. Ved at støtte Dansk Folkehjælp, er man med til at være fortaler for de svageste i samfundet. Dansk Folkehjælp er en organisation med plads til forskellighed, der i gennemførelsen af vores arbejde tør gå nye veje. Dansk Folkehjælp arbejder med tre centrale indsatsområder, forebyggelse- og førstehjælp, frivilligt socialt arbejde, og internationalt med katastrofe- og nødhjælp samt udviklingsprojekter.

Stine Albrechtsen

Pressekontakt Seniorrådgiver & Head of Aarhus