Foto: Morten Rygaard

Grøn sagde ”Velkommen tilbage!” til 166.500 koncertglade publikummer

Med 30.000 publikummer til en udsolgt koncertdag i Valbyparken i dag runder Tuborg og Muskelsvindfonden dette års Grøn af. I alt 166.500 har været på Grøn i løbet af de seneste to uger, hvilket markerer et længeventet comeback. Grøn har besøgt otte byer og forventes i år at give et markant overskud til Muskelsvindfondens vigtige arbejde for et bedre liv med muskelsvind og til forskning i muskelsvind.

I år har Tuborg og Muskelsvindfonden med Grøn budt publikum velkommen tilbage til livemusik, kolde fadøl og skabt en fest, der gør en forskel – og der har været stor opbakning fra både gæster, frivillige og artister. Årets program har budt på nogle af tidens største navne på den danske musikscene herunder Drew Sycamore, Christopher, Tessa, Phlake, Carpark North, D-A-D, Andreas Odbjerg og Suspekt.

Arrangørerne er overvældede af den enorme opbakning til Grøn. Direktør i Muskelsvindfonden, Henrik Ib Jørgensen, udtaler:
”Vi er meget glade og stolte over at se så mange danskere tilbage på Grøn i år. Trods klassisk omskifteligt dansk sommervejr og lidt støv, der skulle bankes af det store Grøn-maskineri, har det været en helt fantastisk turné, fyldt med smil og festglade koncertgæster. Vi er overvældede over danskernes opbakning. Tænk at kunne feste sammen med 166.500 gæster og melde udsolgt i både Odense, Næstved og begge koncerter i København! Vi skylder en kæmpe tak til årets artister for deres utrolige opbakning til vores sag, en tak til vores samarbejdspartnere og ikke mindst vores mange frivillige for deres enorme indsats, som i år har været ud over det sædvanlige.”

En længeventet turné
Hos Tuborg er man begejstrede for at være tilbage i sit rette element på Grøn – med artister på scenen og glade gæster på græsset.

Christopher Billing, marketing- og sponsorchef for Tuborg, udtaler:
”Det føles som et kæmpe privilegium endelig at være tilbage på græs med livemusik, fællesskab og kolde fadøl. Grøn har siden 1983 været indbegrebet af dansk festivalkultur, men alligevel er vi overvældede over den store velvilje, som publikum har vist i år. Vi glæder os allerede til at sende Grøn rundt i landet igen næste år.”

Overskud hjælper mennesker med muskelsvind
Efter to års ufrivillig pause er overskuddet fra Grøn her i 2022 særdeles vigtigt for Muskelsvindfondens arbejde.

Direktør i Muskelsvindfonden, Henrik Ib Jørgensen, udtaler:
“Efter to år, hvor Muskelsvindfonden har tabt mange millioner på grund af corona, er det en enorm lettelse, at vi kan lukke hullet i kassen og se fremad. Der er mere end nogensinde brug for midler til at skabe et bedre liv med muskelsvind. Vi står over for en fremtid med nye, revolutionerende behandlinger på muskelsvindområdet, og derfor skal forskning styrkes både nationalt og internationalt.”

Publikumstal 2022 – 166.500
21/7 – Amager – 15.000 (udsolgt)
22/7 – Kolding – 16.500
23/7 – Aarhus – 30.000
24/7 – Aalborg – 16.000
28/7 – Esbjerg – 13.000
29/7 – Odense – 25.500 (udsolgt)
30/7 – Næstved – 20.500 (udsolgt)
31/7 – Valby – 30.000 (udsolgt)

Fotos fra Grøn 2022 kan hentes her.

For pressehenvendelser, kontakt venligst:
Peter Pishai Storgaard · peter.storgaard@have.dk · 28 49 33 86
Sofie Klindrup · sofiek@have.dk · 25 48 37 49

Om Grøn
I snart fire årtier har Tuborg og Muskelsvindfonden med Grøn skabt musikalske oplevelser og fællesskaber på tværs af handicap, alder, etnicitet, køn, seksualitet og religion. Overskuddet fra koncerterne går til Muskelsvindfondens arbejde med at skabe Plads til forskelle, hvilket har til formål at skabe større mangfoldighed i det danske samfund. I 2021 kæmpede arrangørerne bag Grøn til det sidste for at afvikle en skræddersyet koncert-model med sektionsopdelinger af pladsen og en længere turplan end normalt for at kunne huse publikum – men planerne blev til sidst aflyst på grund af Covid-19. Tuborg og Muskelsvindfonden melder klar til 2022 og glæder sig til endnu en gang at lave Grøn i hele Danmark.

Om Muskelsvindfonden
Muskelsvindfonden er en forening, et fællesskab og en bevægelse. Den blev skabt af og for mennesker med muskelsvind, men den er også en samling fantastiske pårørende, passionerede medarbejdere, engagerede samarbejdspartnere og mere end 1.000 frivillige, der er med til at sætte verden i bevægelse.

Muskelsvindfonden samler danskerne, mens den samler ind. Og siden 1983 har Muskelsvindfonden sammen med Tuborg samlet danskere til Grøn i et unikt og mangfoldigt fællesskab, hvor overskuddet går til at skabe plads til forskelle.
Sammen med samarbejdspartnere samler Grøn også særskilt ind til Muskelsvindfondens årlige Plads til forskelle-pris, som uddeles til et initiativ, som understøtter Muskelsvindfondens vision om plads til forskelle.

Om Tuborg
Tuborg blev grundlagt i 1873, og er siden blevet danskernes foretrukne ølmærke. Tuborg har gennem fem årtier haft et stort engagement i musikken og det fællesskab, det bibringer mellem danskerne. Gennem tætte partnerskaber med både det danske musikmiljø og koncert-og festivalarrangører, har Tuborg medvirket til, at danskerne hvert år kan mødes til fællesskab, unikke musikoplevelser og iskolde øl. Tuborg var med til at skabe grundstenen til Grøn tilbage i 1983 og har været medarrangør lige siden.

Grøn på de sociale medier
Officielt hashtag: #Grøn22
Facebook: facebook.com/groenkoncert