Heartland præsenterer svenske Michelin-stjerner blandt restaurantoplevelserne i 2023

Glæden ved det fælles veltilberedte ltid er i centrum, når kokke i verdensklasse med særligt øje for lokalt producerede råvarer står bag restauranterne på Heartland. Gæsterne kan, som de første i Danmark, blandt andet opleve den svenske Michelin-restaurant Knystaforsen.

I forlængelse af Heartlands særlige gastronomiske ånd vil gæsterne på Egeskov til juni næste år få mulighed for at opleve formidable middage i afslappende omgivelser tilberedt af kokke i verdensklasse. Festivalen offentliggør i dag de første tre restaurantoplevelser.

Sanseoplevelsen er i fokus, når den svenske Michelin-restaurant Knystaforsen helt eksklusivt rykker ud af den svenske skov og ind på Heartland til én uforglemmelig dag. Her vil gæsterne kunne opleve mad i verdensklasse tilberedt over åben ild med lokale råvarer i selskab med naturlige vine og et smil på læben.

På årets Chefs Table er grønne fynske råvarer endnu en gang i smukt selskab, når Mikkel Karstad og familien præsenterer et grønt måltid i slottets hvilehave.

Den fælles madoplevelse er som altid i højsædet. Det sker, når kok Christian Bøjlund og 30 borgere fra Faaborg-Midtfyn Kommune atter engang byder velkommen til 300 spisende gæster til en kæmpe langbordsmiddag på plænen foran Egeskov Slot.

”Vi har samlet essensen af alt det, vi elsker på Heartlands Food-program; fælleskab, kvalitet og den legesyge tilgang til mad i de første restauranter vi offentliggør for Heartland 2023. Vi glæder os til endnu en gang at sidde side om side med vores gæster og nyde måltider i verdensklasse” siger Emil Blauert, der er programchef for Food på Heartland.

Knystaforsen - Michelin-mad nede på jorden
For første gang rykker Knystaforsen, en gastronomisk stigende stjerne ud af den svenske skov og til Egeskov Slotspark. Her vil de spisende gæster kunne opleve Michelin-restaurantens særlige univers, hvor der leges med lokale råvarer tilberedt over åben ild og uventede smagsoplevelser – flankeret af drikkevarer produceret i Skandinavien.

Bag den svenske succes, står det danske par Eva og Nicolai Tram. Parret sprang ud af dagligdagens hamsterhjulet og flyttede ind i en skov i Sverige i et forsøg på at få et liv, hvor de kunne være mere sammen og udleve deres drøm om at åbne en restaurant i deres hjem.

Det, må man sige, er lykkedes. For i juli 2022 blev deres bedrift belønnet med en rød og en grøn stjerne i Michelin-guiden. På Knystaforsen serveres der mad fra bål med lokale råvarer og svenske vine. Det er fine-dining nede på jorden med røg i øjnene og smil på læben.

“Knystaforsen er den nye stjerne på den svenske stjernehimmel. Eva og Nicolai Tram har forvandlet deres hjem til en restaurant ved at lave Michelin-mad over åben ild midt i skoven i Halland. Og at kunne få lov til at præsentere det for gæsterne på Heartland til næste år er en kæmpe ære, som vi glæder os meget til”, siger Emil Blauert, Food-ansvarlig på Heartland.

Knystaforsen har to seatings med plads til 35 på hver.
Pris 1395 kr. inklusiv drikkevarer.
Lørdag d. 10. juni kl. 14.00 og kl.19.00.
Restaurantoplevelsen er per dags dato i salg via heartlandfestival.dk

Chefs Table – Fynske grøntsager under kærlig behandling af Mikkel Karstad og familien
I Hvilehaven i hjørnet af Egeskov Slotspark vil Mikkel Karstad og familien kreere enestående enkle grønne retter og desserter; alle baseret på grøntsager, vilde urter, frugt og bær lokalt produceret på Fyn. På store fade vil den økologiske lokale mad blive serveret sammen med vin, cider, øl og hjemmelavet saft.

Karstads passion bunder i en ærlig og enkel tilgang til mad med fokus på grønne lokale råvarer. Han har i mange år været gastronomisk rådgiver for Claus Meyer og har skrevet flere grønne kogebøger.

De grønne delemiddage vil blive serveret i slottets Hvilehave. Middagen er inklusiv drikkevarer, vin, most eller Mikkels egen hjemmelavede saft.

Chefs Table tilbyder i alt fire seatings med plads til 35 på hver.
Pris 1195 kr. inklusiv drikkevarer
Torsdag d. 8. juni kl. 14.00 og 19.00
Fredag d. 9. juni kl. 13.00 og 18.00
Restaurantoplevelsen er per dags dato i salg via heartlandfestival.dk

Christian Bøjlund og 30 fynske værter byder 300 spisende gæster velkommen i slotsparken
Det kan være hjemmestrøgne duge, mågestel og oldemors højstilkede glas, der pynter bordene under Christian Bøjlunds langbordsmiddag i slotsparken på Egeskov. For 30 fynske værter dækker nemlig selv op med eget service. En oplevelse der efterhånden er blevet en tilbagevendende, velsmagende institution på Heartland.

I ugen op til festivalen pukler de lokale fynske værter og kok Christian Bøjlund med hjælp fra Faaborg-Midtfyn Kommune med at få stablet en langbordsmiddag for 300 spisende på benene. Menuen vil bestå af lokale råvarer efter et 80/20-princip, hvor højst 20 procent af ingredienserne er animalske.

Christian Bøjlund er optaget af fællesskabet og af det nærvær, der opstår, når man er fælles om et måltid. Ligesom udviklingen af et folkeligt køkken, der giver anledning til eftertænksomhed, er en vigtig drivkraft for ham. Den filosofi har han taget med sig, når han har kokkereret i alt fra Michelin-køkkener til kroer og kantiner. I dag driver Bøjlund Madhuset Løgten lidt uden for Aarhus.

Langbordsmiddagen har et seat med plads til 300 gæster.
Pris: 495 kr. inkl. drikkevarer.
Lørdag d. 10. juni kl. 16.00

Pressefotos
Hent pressefotos her.

Flere offentliggørelser på vej
De kommende uger og måneder vil der løbende blive offentliggjort flere navne inden for både MUSIC, ART, TALKS og FOOD, der kan opleves på Heartland 2023. Festivalen finder sted fra torsdag den 8. juni til lørdag den 10. juni ved Egeskov Slot på Midtfyn.

BILLETSALG
Partoutbillet: 2.540 DKK ekskl. gebyr
Partoutbillet, børn (6-12 år): 840 DKK ekskl. gebyr
Partoutbillet, børn (0-5 år): 50 DKK ekskl. gebyr
2-dagsbillet: 1.840 DKK ekskl. gbyr
2-dagsbillet, børn (6-12 år): 695 DKK ekskl. gebyr
2-dagsbillet, børn (0-5 år): 50 DKK ekskl. gebyr
1-dagsbillet: 1.240 DKK ekskl. gebyr
1-dagsbillet, børn (6-12 år): 350 DKK ekskl. gebyr
1-dagsbillet, børn (0-5 år): 30 DKK ekskl. gebyr

OVERNATNINGSTILBUD
Campingpas (v. eget telt, iglotelt, tenthouse eller caravan): 250 DKK ekskl. gebyr
Opslået iglotelt (2 pers.): 1.000 DKK ekskl. gebyr
Tenthouse (2 pers.): 2.540 DKK ekskl. gebyr
Caravanpas (uden strøm): 1.240 DKK ekskl. gebyr
Strøm til caravanpas: 940 DKK ekskl. gebyr
Mini Lodge (2 pers.): 5.940 DKK ekskl. gebyr
Boutique Tent (2-4 pers.): 6.940 DKK - 8.940 DKK ekskl. gebyr

Billetlink: www.heartlandfestival.dk

HAVE Kommunikation & PR

Presseansvarlig – HAVE Kommunikation & PR:
Peter Pishai Storgaard // peter@have.dk // 28 49 33 86
Anja Linnet // anja@have.dk // 22 65 53 48

Heartland:
Direktør: Ulrik Ørum-Petersen // ulrik@livenation.dk
Udviklings- og programdirektør: Janne Villadsen // janne@heartlandfestival.dk

Om Heartland
Heartland er en kulturfestival, der præsenterer et internationalt program sammensat af fire søjler: MUSIC, ART, TALKS og FOOD. Her kombineres live-samtaler og samtidskunst med det bedste fra musik- og madscenen og finder sted i slotsparken ved Egeskov Slot på Fyn.

Heartland finder sted næste gang d. 8. – 10. juni 2023.
Mere info om Heartland kan findes på www.heartlandfestival.dk

Heartland på de sociale medier
Facebook: @heartlandfestivaldk
Instagram: @heartlandfestivaldk