I dag offentliggøres trailer og teaserplakat til den hjertevarme danske science fiction-familiefilm Robotbror

Nimbus Film og Scanbox Entertainment kan i dag løfte sløret for traileren og teaserplakaten til Frederik Nørgaards humoristiske og varme danske science fiction-familiefilm ROBOTBROR, der er baseret på Morten Dürrs børnebog Robotten kan skide! Filmen er en rørende og underholdende fortælling om den 12-årige Alberte, der får vendt op og ned på tilværelsen, da hendes gamle robot Robbi skiftes ud med den livagtige og menneskelignende robot Konrad. De unge stortalenter Selma Iljazovski og Philip Elbech Andresen indtager hovedrollerne som Alberte og robotten Konrad, og de får følgeskab af stærke kræfter som Lars Brygmann, Lise Baastrup og Kristian Ibler. ROBOTBROR får landsdækkende biografpremiere den 10. februar 2022.

Traileren kan ses her
Traileren kan downloades her
Teaserplakaten kan hentes her

Handlingen – alle børn har sin egen robot
I en nær fremtid er klimaproblemerne løst. Alt er lyst og grønt og dejligt - og alle børn har tilmed deres egne menneskelignende robotter, der følger dem rundt som personlige assistenter. 12-årige Alberte har til gengæld en virkelig forældet én af slagsen – Robbi, som mest af alt ligner en forvokset bamse. Og hun mobbes i skolen af samme grund. Men hendes popularitet vender, da hun i fødselsdagsgave får den nyeste humanoid-model på markedet. Ind træder Konrad, den mest livagtige robot, der nogensinde er set. Han ligner faktisk 1:1 et menneskebarn. Efterhånden begynder Alberte at føle en ægte forbindelse til Konrad – men kan man overhovedet være venner med en robot?

ROBOTBROR er et veloplagt, rørende og muntert kig ind i fremtiden - for hele familien. Med et fokus på menneskelighed vs kunstig intelligens set fra børnenes point-of-view er vi ikke til stede i et klassisk dystopisk science fiction-univers, men en nær fremtid, hvor livet er håbefuldt og lyst.

Unge stortalenter og Lars Brygmann som robot
Nimbus Film har samlet et hold af purunge stortalenter og rutinerede kræfter. I de to hovedroller som pigen Alberte og robotten Konrad ses de to unge talenter Selma Iljazovski og Philip Elbech Andresen. Det er Lars Brygman, der lægger stemme til Albertes outdatede, men elskelige, gamle robotven Robbi, mens Albertes selvrealiserende forældre spilles af Lise Baastrup og Kristian Ibler. Frederik Nørgaard spiller skolelærer, og i rollerne som Albertes skolekammerater, der ikke altid opfører sig lige pænt, ses bl.a. Emilý Rós Margretárdóttir, Sophia Johar, Emil Stenlund og Marinus Refnov.

ROBOTBROR instrueres af Frederik Meldal Nørgaard, der tidligere har instrueret familiefilmene Villads fra Valby, Kidnappet og Team Albert, som fik ros af anmelderne for at skrue ned for tempo og special effects og op for autencitet og følelser. Manuskriptet er skrevet af Frederik Nørgaard, og filmen produceres af Nimbus Film v/ Jasmine Hermann Naghizadeh. ROBOTBROR er blevet til med støtte fra Det Danske Filminstitut v/ UNIVERS-redaktionen og FilmFyn og distribueres af Scanbox Entertainment.

Tag på eventyr med Robbi i fremtidens skole i nyt mobilspil
ROBOTBROR er et tværmedielt univers, der består af både en spillefilm og et mobilspil i genren adventure-game i samarbejde med den danske spilproducent Niila Games. Spillet og filmen tager udgangspunkt i samme univers og samme karakterer, men fungerer som uafhængige udvidelser af hinanden. Hver del kan stå alene, men hvis man vælger at udforske universet på begge platforme, belønnes man med ekstra viden om plot og karakterer og en anderledes helhedsoplevelse. Hvor filmen centrerer sig om Alberte, så er spillets hovedperson i stedet hendes robot Robbi, som har sat sig for at stoppe tyranen Henrik og hans onde teknotaske.

Spillet vil derfor især give et nyt perspektiv på skolen og de mennesker og robotter, der går der. Skolen i den nære fremtid er befolket af en masse forskellige teknologiske personligheder fra de effektive service-bots, der rydder op i det skjulte, til den dumme Henrik, der har overtaget skolens robotter med hans nye teknotaske. Robbi har sat sig for at stoppe Henrik, men det er ikke altid lige nemt, når man også gerne vil være venner med alle skolens robotter og børn. Med spilleren i hånden tager Robbi på eventyr i den fantasifulde fremtidsskole fyldt med ny teknologi, gakket humor, spøjse karakterer og masser af leg.

Både filmen og spillet er støttet som et tværmedielt projekt gennem Det Danske Filminstituts nye ’Univers’-ordning.

HAVE Kommunikation & PR

For yderligere information, kontakt venligst:
Rikke Hesselholt / 2843 3893 / rikke@have.dk
Amalie Søndergaard / 2858 8150 / amalie.sondergaard@have.dk

Fakta om ROBOTBROR

Rolleliste:

• Alberte: Selma Iljazovski
  • Konrad: Philip Elbech Andresen
  • Robbi: Lars Brygmann (stemme), Kristian Holm Joensen (inde i dragten)
  • Tine (mor): Lise Baastrup
  • Torben (far): Kristian Ibler
  • Ingeborg: Emilý Rós Margretárdóttir