Foto af Henrik Larsen

Klassisk på Kyssetrappen byder i år på synthpop og førsteklasses musikere fra hele landet

Byrummet ved Ofelia Plads i København vil snart blive indhyllet i klassisk musik. Den 24. juni er der premiere på Klassisk på Kyssetrappen, og gennem hele sommeren vil trappen under åben himmel danne ramme om en række koncerter – fra nogle af landets dygtigste musikere til besøg af en svensk synthpop-dronning. Billetter kan købes fra den 10. juni.

Fra den 24. juni og resten af sommeren kan publikum opleve førsteklasses musikere sætte klassiske toner i nye rammer og skabe nærværende koncertoplevelser på tværs af genrer. Publikum kan bl.a. glæde sig til at opleve sangerinden Soleima, der vil introducere os til nye, originale versioner af sine hits, akkompagneret af strygere på scenen; en koncert med stjernecellisten Andreas Brantelid og harmonikanist Bjarke Mogensen, samt den svenske sangerinde Jenny Wilson, der sammen med sekstetten Who Killed Bambi blander intens synthpop med klassiske strygerarrangementer.

Alle koncerter starter kl. 17.00, og inden hver koncert kan publikum opleve artist talks kurateret af musikjournalister, hvor koncerterne vil blive sat i en musikhistorisk kontekst. Kyssetrappen på Ofelia Plads bliver således sommerens samlingspunkt, hvor man kan opleve klassisk musik af høj klasse helt gratis under åben himmel.

Program for Klassisk på Kyssetrappen

• 24. juni: OfeliaKvartetten
  • 1. juli: Københavns Messingkvintet
  • 8. juli: Soleima + LiveStrings
  • 29. juli: Andreas Brantelid & Bjarke Mogensen
  • 12. august: Bjarke Mogensen & Opus Zoo
  • 18. august: Den Danske Strygekvartet
  • 26. august: Jenny Wilson & Who Killed Bambi
  • 2. september: Lydmor & Who Killed Bambi

Klassisk på Kyssetrappen er gratis, men kræver bestilling af billetter. Der vil være et mindre billetgebyr ved bestilling. Billetter til de første tre koncerter i koncertrækken kan bestilles fra den 10. juni 2021. Billetter til de resterende koncerter kan bestilles fra en måned inden de respektive koncertdatoer.

Ejendoms- og servicevirksomheden Jeudan og Det Kongelige Teater, der sammen står bag Ofelia Plads, er arrangører af Klassisk på Kyssetrappen. Siden 2017 har Ofelia Plads i København om sommeren dannet ramme om Klassisk på Kyssetrappen og skabt nye, unikke koncertoplevelser i hjertet af hovedstaden. Derfor er Jeudan og Det Kongelige Teater glade for igen at kunne præsentere klassisk musik under åben himmel. Orkestret vil i år spille Ofelia Plads op fra en stor, nybygget koncertpram ud for kyssetrappen.

Klassisk på Kyssetrappen er støttet af Realdania, Augustinus Fonden og William Demant Fonden.

Læs mere på www.kglteater.dk/ofeliaplads

COVID-19 retningslinjer
Ofelia Plads følger de gældende retningslinjer for COVID-19, og der vil derfor i år være plads til et begrænset antal gæster på trappen ved hver koncert. Hvis nye retningslinjer gør det muligt at åbne yderligere op, vil det fremgå på Ofelia Plads’ Facebookside. Vi opfordrer derfor til, at man bestiller billet for at sikre sig en god plads på kyssetrappen.

HAVE

For yderligere, kontakt venligst
Amalie Hermansen // amalie@have.dk // 21 79 33 82
Michael Feder // michael@have.dk // 22 43 49 42

Artister

OfeliaKvartetten
Multimusikeren, oboisten Henrik Goldschmidt, violinist Grit Dirkinck-Holmfeld Westi, braschist Nanna Hartmann Rasmussen og cellist Kristian Nørby spiller sammen i OfeliaKvartetten, der spiller op for kyssetrappens gæster. De fire musikere har været kolleger gennem mange år i Det Kongelige Kapel, og til Klassisk på Kyssetrappen vil de fortælle om det daglige arbejde i et operaorkester og spille musik fra 1700-tallet – og måske også en enkelt sømandsvise, når de nu sidder fire musikere på en tømmerflåde.

Københavns Messingkvintet
Københavns Messingkvintet er et fem mand stort ensemble, der alle brænder for at spille kammermusik og messingkvintet på højeste niveau. Kvintettens navn refererer til de to historiske messingkvintetter, Københavns Messingblæserkvintet og Copenhagen Brass Quintet, der bl.a. uropførte Vagn Holmboes 2. Messingkvintet, og som er en del af det nuværende ensembles repertoire. Messingkvintetten har tidligere modtaget 2. pris og specialprisen for bedste udførelse af et nyere dansk værk i DR P2 Kammermusikkonkurrence i 2020.

Soleima + LiveStrings
Soleima er en anerkendt dansk sangerinde, der for alvor etablerede sig som en af fremtidens store musikalske håb med minialbummet No. 14 (2017) og singlerne Breathe (2017), Paper(2017) og Cheers for the Tears (2020), og som bl.a. har ført til vinder af P3 Gulds Talentpris i 2018 og nomineringer til Danish Music Awards, Gaffaprisen og Steppeulven. I 2018 spillede Soleima en alternativ koncert med LiveStrings, der skabte en magisk energi, som hun førte videre på sin EP – og som kan opleves til Klassisk på Kyssetrappen, hvor hun også vil akkompagneres et hold af strygere.

Andreas Brantelid & Bjarke Mogensen
Andreas Brantelid er en af de mest eftertragtede cellister i hele verden og har modtaget stor ros fra kritikere i hele verden. Han har spillet med i en lang række orkesterengagementer, som f.eks. London Philharmonic, Seattle Symphony og München Chamber Orchestra, ligesom han har modtaget flere priser for sit spil, som f.eks. Carl Nielsen-prisen i 2015 og International Cello Cello Competition i 2007. Til Klassisk på Kyssetrappen skal han spille sammen med den prisvindende harmonikanist Bjarke Mogensen, der debuterede fra Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums solistklasse i 2012 og siden bl.a. har udgivet en række CD’er, spillet sammen med en lang række kunstnere som Bent Fabricius-Bjerre, Benny Andersen og Steffen Brandt og modtaget adskillige hæderspriser og legater som f.eks. P2’s Lytterpris i 2017 og 1. prisen ved P2’s Kammermusikkonkurrence i 2011.

Bjarke Mogensen & Opus Zoo
Ud over at spille sammen med Andreas Brantelid kan publikum også glæde sig til at opleve Bjarke Mogensen på scenen sammen med kvintetten Opus Zoo, der udelukkende består af professionelle musikere. Siden gruppen blev dannet i 2013, har de spillet en lang række koncerter til skolekoncerter, i kirker og musikforeninger over hele landet. Kvintettens kendingsværk er Luciano Berios ”Opus Number Zoo”, hvor historien om en høne fortælles, mens musikken spiller. Opus Zoo medvirkede i 2014 i P2’s Kammermusikkonkurrence.

Den Danske Strygekvartet
Den Danske Strygekvartet har siden sin debut i 2002 vist et særligt engagement med skandinaviske kompositioner, men har også udmærket sig med flere udenlandske kompositioner. Blandt strygekvartettens mange projekter er bl.a. PRISM; et projekt bestående af fem koncerter, der hver skabte en musikalsk evolution, og hvor den første af de fem koncerter modtog en Grammy-nominering i 2018 for Bedste Kammermusik/Lille Ensemble Performance. Ud over det musikalske spil står Den Danske Strygekvartet også bag initiativet DSQ Festival, der har til formål at nå ud til nye målgrupper med klassisk musik.

Jenny Wilson & Who Killed Bambi
Jenny Wilson er en svensk sangerinde, der siden sin solodebut i 2005 har udmærket sig for sin originale og modige lyd. Hun har bl.a. udgivet albums som Hardships (2009), Blazing (2011) og Exorcism (2018) – et album, der bl.a. har været nomineret til tre priser ved det svenske Grammis. Til Klassisk på Kyssetrappen spiller hun sammen med Who Killed Bambi, der består af seks klassisk uddannede musikere. Gennem elegance, integritet og legesyge har sekstetten indgået i et væld af samarbejder på tværs af forskellige musikalske universer, hvilket bl.a. har været med musikere som Steffen Brandt, Rod Stewart og Father John Misty.

Lydmor & Who Killed Bambi
Den danske sangerinde Jenny Rossander står bag kunstnernavnet Lydmor, der siden sit gennembrud i 2018 har sat elektronisk lyd til anmelderrost og prisvindende dancemusik. Hun har udgivet en række plader i eget navn, ligesom hun også har skabt musik til en række forestillinger som f.eks. Sensuality Happens på Det Kongelige Teater og Helligetrekongersaften på Oslos Nye Teater. Lydmor synger desuden med på Who Killed Bambi’s album 12, ligesom de også kan opleves sammen til Klassisk på Kyssetrappen til september.