Foto: Chris Tonnesen

Master Fatman og Marie Holm er værter for Blixenprisen 2019

Når Blixenprisen 2019 afholdes den 24. maj på Folketeatret i København bliver det med duoen Morten Lindberg, bedre kendt som Master Fatman, og forfatter Marie Holm ved roret. Sammen skal de i løbet af showet uddele i alt ni priser og to legater til formidlere, boghandlere, redaktører samt både nye og garvede forfattere, og du kan selv være med til at bestemme, hvem der skal modtage de mange priser. Frem til den 5. februar kan du nemlig indstille dine favoritkandidater inden for alle ni kategorier.

For femte år i træk hylder Blixenprisen det bedste inden for dansk litteratur. Igen i år finder uddelingen sted på Folketeatret i København, men for første gang er det et værtspar, der skal guide publikum gennem showet og uddele de mange priser. Multikunstneren Master Fatman og forfatter Marie Holm bliver nemlig værter ved årets uddeling.

”Vi er vokset op med en enorm bogsult – Mortens krop består af 50% flødedesserter og 50% store romaner og Maries af samme dessertratio tilsat 50% smal litteratur, eller også er det omvendt – og derfor glæder vi os usigeligt meget til at beværte en af de smukkeste lejlighedsfester, der findes; nemlig den, hvor vi fejrer litteraturen. Og dermed skønheden, nærværet, sproget, drømmene, de store tanker og de små detaljer. Sammen med forfattere, forlag, boghandlere og bibliotekarer i én samlet og skøn forening vil vi hylde de vidunderlige bøger, Danmark er blevet beriget med i det forgangne år og tage en kæmpe bid af livet og det, der kaldes Blixen-prisen”, lyder det fra værtsparret.

Formålet med Blixenprisen er, udover at hylde de litterære præstationer, at sætte fokus på dem, som arbejder for litteraturens udbredelse herhjemme, og som er med til at skabe et fællesskab forankret i litteraturen. Det afspejler sig også i årets priser, hvor både formidlere, forfattere, redaktører, boghandlere og ikke mindst de nye, unge talenter skal hædres.

Ny pris sætter fokus på young adult-litteratur
Som noget nyt indstiftes i år en pris til forfattere og illustratorer inden for dansk young adult-litteratur, ”Årets young adult-udgivelse”, som uddeles af forlaget CarlsenPuls:

“Young adult-litteraturen har længe været tæt forbundet med børnelitteraturen her i Danmark, og det er i virkeligheden forkert. Det er nogle helt andre ting, der er på spil her. Det er nogle andre læsere. Det er en helt anden måde at fortælle historier og at skabe karakterer på. Hos Forlaget Carlsen har vi siden oktober 2017 arbejdet adskilt med young adult-litteraturen i imprintet CarlsenPuls, derfor er det også naturligt, at vi samarbejder med Blixenprisen om den første særskilte pris for årets young adult-udgivelse i Danmark.”, udtaler forlagschef Christian Bach.

I år har du rekordstor indflydelse
Akkurat som forrige år kan du indstille dine egne kandidater til de mange priser ved uddelingen af Blixenprisen. I år har du tilmed mulighed for at få endnu større indflydelse end tidligere. Du kan nemlig indstille kandidater til hele ni priser, hvilket er rekord for Blixenprisen.

Du kan indstille kandidater i kategorierne ’Årets redaktør’, ’Årets indsats for litteraturformidling’, Årets litterære talent’, ’Årets lydbog’, ’Årets skønlitterære udgivelse’, ’Årets faglitterære udgivelse’, ’Årets boghandler’, ’Årets børneudgivelse’ og ’Årets young adult-udgivelse’.

Indstillingerne er åbne indtil 5. februar via https://www.efond.dk/ansogning/index1.php?fondnr=45

Kom med til Blixenprisen
Blixenprisen 2019 afholdes d. 24. maj 2019 på Folketeatret. Billetsalget starter 1. marts via blixenprisen.dk.

Blixenprisen bliver uddelt af Dansk Forfatterforening og Danske skønlitterære Forfattere i samarbejde med store dele af den danske bogbranche og med Spar Nord Fonden som hovedsponsor.

Se hele listen over priser og legater nederst.

Have Kommunikation

For yderligere information, kontakt venligst:
Anja Linnet // anja@have.dk // 22 65 53 48

Spar Nord Fonden er hovedsponsor for Blixenprisen 2019
I 2018 støttede Spar Nord Fonden 723 initiativer i Danmark med godt 63 millioner kroner. Der er tale om støtte til små og store projekter, hvor det er ens for alle, at det virkelig betyder noget, både for de der yder en uegennyttig og ekstraordinær indsats – og for alle dem, der oplever resultatet. Med støtte gennem flere år til Blixenprisen forfølger Spar Nord Fonden målet om at bakke op om kulturelle indsatser der, udover at nå ud til både børn og voksne - også sætter fokus på litteraturen – til glæde for både forfatter og læser.

Blixenprisen støttes også af:

• -Fonden DBK

Priser der uddeles ved Blixenprisen 2019

Blixenprisen for årets skønlitterære udgivelse – The Blixen Literary Award
I samarbejde med Spar Nord Fonden

Blixenprisen for årets faglitterære udgivelse
I samarbejde med UBVA

Blixenprisen for årets børneudgivelse
I samarbejde med Forlaget Carlsen

Blixenprisen for årets Young Adult-udgivelse
I samarbejde med Forlaget CarlsenPuls

Kjeld Elfelts Mindelegat