Forsidefoto: Ole Hein Pedersen

Memoirer: Uffe Elbæk sætter punktum for sit liv i politik med selvbiografien ”Et liv”

Den 28. januar 2022 udkommer Uffe Elbæks selvbiografi Et liv på Forlaget Ti Vilde Heste. For første gang er Elbæk selv pennefører på fortællingen om det liv, som i en årrække er blevet dækket intensivt i medierne. Bogen er en kærlig opfordring til at stå ved sig selv – uanset prisen - og markerer samtidig Elbæks farvel til politik når næste folketingsvalg udskrives.

”En personlig beretning fra den følelses- og identitetsmæssige opdagelsesrejse, jeg har været på gennem et efterhånden langt liv.”

Sådan beskriver 67-årige Uffe Elbæk sin selvbiografi, Et liv, som udkommer den 28. januar 2022 på Forlaget Ti Vilde Heste.

Modigt og generøst fortæller Uffe Elbæk sin mangefacetterede historie om et kompromisløst liv. Om kollektiverne, kvinderne og mændene. Om Kulturkaravanen bag jerntæppet og drømmen om Europa. De svedige klubnætter og hverdagene med småbørn. Klimakamp og grønt anarki. Utopier og ukueligt håb.

”Bogen er mit personlige tilbageblik på alt det, der gør mig til det menneske, jeg er i dag. Bogen er en kærlig opfordring til at stå ved sig selv, sine værdier og holdninger – uanset omkostningerne,” fortæller Uffe Elbæk.

”Et liv” afrunder en karriere i dansk politik

De fleste kender ham som kulturminister fra 2011-2012 og naturligvis som stifter af og partileder for Alternativet – det parti, som han sidste år forlod for i stedet at blive menigt medlem af partiet Frie Grønne, som han stiftede sammen med to andre tidligere medlemmer af Alternativet, Niko Grünfeld og Sikandar Siddique.

Når næste folketingsvalg udskrives, forlader Elbæk endegyldigt dansk politik. Hans selvbiografi markerer dermed et exit fra den politikerkarriere, der for alvor begyndte med folketingskandidaturet for Radikale Venstre tilbage i 2009.

Undervejs i bogen får man for første gang Elbæks egne udlægninger af de historier, som er blevet dækket i stor stil af medierne. Det gælder blandt andet tiden som kulturminister, magtopgøret i Alternativet og borgmesterkampen i Aarhus Byråd

Iværksætteri, tolerance og frisind

Elbæks liv i offentlighedens søgelys begyndte dog langt tidligere end 2009. I de to årtier, der gik forud, satte han et eviggyldigt aftryk på det danske iværksættermiljø med Frontløberne og sidenhen med lederuddannelsen KaosPiloterne, som han grundlagde og stod i spidsen for fra 1991 og frem til 2006, ligesom han fik sat tolerance, frisind og LGBT+-rettigheder på dagsordenen som direktør for World Outgames i København 2009.

Tiden i Frontløberne, KaosPiloterne og World Outgames såvel som den politiske karriere der startede i Aarhus byråd, dækkes rigt i Et liv, der naturligvis også fører læseren helt tæt på mennesket Uffe Elbæk.

’Et liv’ udkommer på Forlaget Ti Vilde Heste den 28. januar 2022.
Sideantal: 552
Vejl. udsalgspris: 399,- kr.

HAVE Kommunikation & PR

For yderligere information, kontakt venligst:
Johannes Mandal · johannes@have.dk · 22 28 77 77

Sandra Nynne Jensen · sandra@have.dk · 22 86 30 94