Foto: Peter Christian.

Popstjernen Christopher bliver dette års Plads til Forskelle-ambassadør

Musikeren og popstjernen Christopher får en helt særlig rolle på Grøn i år – udover at skulle spille til sommerens grønne koncerter, er han nemlig også dette års Plads til Forskelle-ambassadør. I samarbejde med VRS og Grøn står han derfor bag designet af Plads til Forskelle T-shirten, der er i salg fra i dag. Traditionen tro går overskuddet fra salget samt publikums pantdonationer på Grøn til Muskelsvindfondens Plads til Forskelle-pris, der uddeles senere på året. Når du køber t-shirten i føtex og Bilka støtter du arbejdet for at skabe plads til forskelle i samfundet.

Hvert år uddeler Muskelsvindfonden Plads til Forskelle-prisen, som gives til konkrete projekter, indsatser, initiativer eller kampagner, der har til formål at skabe plads til forskelle i samfundet. Foruden æren består prisen også af et økonomisk bidrag, der samles ind af VRS, NOVA, Grøn og Christopher op til og i løbet af sommerens Grøn-koncerter gennem pantdonationer på pladsen og salget af Plads til Forskelle T-shirten i føtex og Bilka.

Designeren bag årets udgave er popstjernen Christopher, der dermed også indtager rollen som Plads til Forskelle-ambassadør – en rolle som både Suspekt, Lukas Graham, Carpark North, Scarlet Pleasure og morgenværterne på GO’NOVA har haft før ham.

Christopher udtaler:
”Jeg er stolt af at være ambassadør for Plads til Forskelle-prisen, fordi der er brug for en fortælling om, at der skal være plads til alle. Grøn er helt unik, fordi der er et tydeligt mangfoldigt publikum og et helt særligt sammenhold – både foran og bagved scenen. Jeg vil gerne sprede budskabet om, at vi alle er vores egen, og vi skal elske vores særheder og finurligheder og bære dem med stolthed.”

’Kun en af mig’
Med overskriften ’Kun en af mig’ fortolker Christopher Muskelsvindfondens klare vision om at skabe plads til forskelle i samfundet.

Om designet fortæller Christopher:
“Teksten på T-shirten er min fortolkning af, hvad det vil sige, at der skal være plads til forskelle: der ér kun én af mig, og der ér kun én af dig. Vi er alle forskellige, og det er fedt! Det skal der være plads til. Jeg kommer selv fra en broget venne-flok med en masse forskellige typer, og det er jo vidunderligt, at vi alle sammen er helt anderledes fra hinanden! Derfor ville jeg gerne lave en empowermentT-shirt, der gør, at man føler sig stolt af sig selv, når man har den på.”

VRS T-shirten blev sat til salg i dag, onsdag den 25. maj, i alle fysiske føtex- og Bilka-butikker og kan derudover også købes, når Grøn tager på turné rundt i landet. Overskuddet fra salget vil gå til Plads til forskelle-prisen, der uddeles i efteråret.

Grøn 2022
Tuborg og Muskelsvindfonden er igen klar til at præsentere Grøn, der til juli vil fylde de grønne plæner i otte danske byer med god musik, læskende drikkevarer og det helt særlige Grøn-fællesskab. På plakaten for 2022 er Tessa, Carpark North, Drew Sycamore, D-A-D, Andreas Odbjerg, Christopher, Phlake og Suspekt.

Det hele starter på Amager d. 21. juli og herefter besøger Grøn Kolding d. 22. juli, Aarhus d. 23. juli, Aalborg d. 24. juli, Esbjerg d. 28. juli, Odense d. 29. juli, Næstved d. 30. juli og slutter med et brag i Valby d. 31. juli.

Se turnéplanen for Grøn herunder. Billetter og yderligere information om Grøn 2022 kan findes på grønkoncert.dk.

For pressehenvendelser, kontakt venligst:
Sofie Klindrup · sofiek@have.dk · 25 48 37 49
Stine Albrechtsen · stine@have.dk · 30 24 14 00

Om Plads til forskelle-prisen
Siden 2016 har Muskelsvindfonden uddelt den helt særlige Plads til forskelle-pris, som hylder enkeltpersoner, nonprofitorganisationer og foreninger, der arbejder aktivt for at skabe plads til forskelle i samfundet. Formålet med prisen er at sætte fokus på, hvordan der arbejdes for at skubbe de samfundsmæssige barrierer og flytte holdninger, der begrænser pladsen til forskelle i vores samfund. Alle kan i efteråret 2022 indstille kandidater til at modtage Plads til forskelle-prisen, og det er en jury bestående af Christopher, Grøn, VRS, NOVA og Muskelsvindfonden, der udvælger vinderprojektet, der modtager Plads til forskelle-prisen.

I 2021 gik prisen til Diversity Pop-Up – en forening der arbejder for at skabe trygge rammer for mangfoldighedsevents i samarbejde med brune værtshuse rundt omkring i landet. I 2019 gik prisen til Vaskeriet, som er et fællesvaskeri i Brabrand Boligforening, hvor mennesker med udviklingshandicap integreres i et vigtigt arbejdsfællesskab, mens den i 2018 gik til Ombold – et gadefodboldfælleskab for udsatte og hjemløse.

Året inden var det håndboldligaen for udviklingshæmmede børn, LykkeLiga, der modtog prisen, og i 2016 – prisens første år – gik den til Fundamentet, som hjælper unge og ældre socialt udsatte med alt fra NemID til jobansøgninger. I 2020 blev prisen ikke uddelt på grund af COVID-19-pandemien.

Om Muskelsvindfonden
Muskelsvindfonden er en forening, et fællesskab og en bevægelse. Den blev skabt af og for mennesker med muskelsvind, men den er også en samling fantastiske pårørende, passionerede medarbejdere, engagerede samarbejdspartnere og mere end 1.000 frivillige, der er med til at sætte verden i bevægelse. Muskelsvindfonden samler danskerne, mens den samler ind. Og siden 1983 har Muskelsvindfonden sammen med Tuborg samlet danskere til Grøn i et unikt og mangfoldigt fællesskab, hvor overskuddet går til at skabe plads til forskelle.
Sammen med samarbejdspartnere samler Grøn også særskilt ind til en årlig Plads til forskelle-pris, som uddeles til et initiativ, som understøtter Muskelsvindfondens vision om plads til forskelle.

Tourplan Grøn 2022:
21. juli: Amager
22. juli: Kolding
23. juli: Aarhus
24.juli: Aalborg
28.juli: Esbjerg
29 juli: Odense
30. juli: Næstved
31. juli: Valby

Grøn på de sociale medier

Officielt hashtag: #Grøn22

Facebook: facebook.com/groenkoncert