Prisvindende britisk forfatter om Auschwitz kommer til Danmark

Prisvindende britisk forfatter om Auschwitz kommer til Danmark

Ville man frivilligt lade sig fange og sendes til Auschwitz? Det gjorde den polske officer Witold Pilecki efter tyskernes besættelse af Polen. Hans mål var at organisere en modstandsgruppe og smugle informationer om uhyrlighederne i lejren ud til omverdenen. Det lykkedes, men de allierede kom ikke til hjælp. Pilecki slap ud, kæmpede videre, overlevede, men blev efterfølgende dræbt at det nye kommunistiske styre i Polen kort efter krigen. Historien er blevet fortalt af den verdenskendte britiske journalist og prisvindende forfatter Jack Fairweather i bogen ’Den Frivillige’. Det er nu muligt at få den vigtige historie og dens perspektiver uddybet og fortalt, når Jack Fairweather kommer til København i oktober.

Historien om Witold Pilecki er vigtig af flere grunde. På trods af, at det lykkedes at smugle efterretningerne om forbrydelserne, der blev begået i Auschwitz, ud og videregivet til både Churchill og Roosevelt, så reagerede de ikke. Pilecki flygtede fra lejren og deltog i kampene i Warszawa i 1944. Han overlevede både Auschwitz og de efterfølgende kampe, men blev i 1947 anklaget for højforræderi og skudt af den nye kommunistiske regering i Polen og henrettet året efter ligesom mange andre krigshelte med anden politisk overbevisning end det kommunistiske styre, og ligesom andre overlevende fra kz-lejrenes rædsler med jødisk baggrund i flere kommunistiske lande i den tidligere Østblok blev det.

I en tid med voksende antisemitisme er det fortsat vigtigt at få fortalt historien om de forbrydelser mod menneskeheden, som det nazistiske styre i Tyskland stod bag. Lige så vigtig er historien om den fortsatte antisemitisme og forfølgelse af andre grupper under de totalitære regimer, som fulgte i kølvandet på Anden Verdenskrig. Historien om ’Den frivillige. Den sande historie om manden, der infiltrerede Auschwitz’, er derfor vigtig at få fortalt også i en dansk sammenhæng.

”Det er lidt af et scoop, at det er lykkedes at få Jack Fairweather til Danmark”, siger Janus Møller Jensen, der er direktør for Dansk Jødisk Museum. ”Han har foretaget et meget grundigt research-arbejde og formået at bringe historien ud til et meget stort publikum. Han italesætter problemstillinger, som nuancerer billedet af Anden Verdenskrig og samtidig er centrale for den nutidige formidling af Holocaust og dets konsekvenser, som museet har stor fokus på i det fremadrettede arbejde”.

Dansk Jødisk Museum har været drivkræften i at få Jack Fairweather til Danmark. Det er lykkedes i en dialog og med økonomisk støtte fra Den Polske Ambassade i Danmark. Man kan opleve Jack Fairweather hele to gange i København i oktober måned. Først ved et foredrag arrangeret i samarbejde med Selskabet for Dansk Jødisk Historie og siden på Historiske Dage i samtale med museumsinspektør Signe Bergman Larsen. Her kan man få meget mere at vide om den dramatiske og aktuelle historie om manden der infiltrerede Auschwitz og dens betydning for nutiden.

Faktaboks
Foredraget finder sted tirsdag den 12. oktober kl. 18-19:30 i Blixensalen i Den Sorte Diamant på Det Kongelige Bibliotek i København

Samtale med Jack Fairweather foregår på Historiske Dage i Hellerup lørdag den 16. oktober kl. 14.45-15.15.

Der skal købes billet til begge arrangementer. Læs mere på www.jewmus.dk/aktuelt.

Dansk Jødisk Museum undergår netop nu en transformationsproces. Museet genåbner primo 2022 i 400-året for jøders ankomst til Danmark med helt nye udstillinger og et nyt indgangsparti tegnet af Daniel Libeskind.

Bogen Jack Fairweather, Den frivillige. Den sande historie om manden, der infiltrerede Auschwitzudkommer i Danmark på People’s Press.

For mere info kontakt:
Signe Bergman Larsen, museumsinspektør Dansk Jødisk Museum