Foto: Dennis Westerberg

Riddersalen åbner den nye Kunstnerkabareten med den moderne kabaret JOLLY WELTSCHMERZ!

Fra den 12. februar inviterer Riddersalen til den mørke og humoristiske kabaret JOLLY WELTSCHMERZ!, der er en moderne musikforestilling med træk fra den ekspressionistiske og politiske kabaret fra 1920’erne. Premieren markerer samtidig åbningen af KUNSTNERKABARETEN RIDDERSALEN – et helt nyt årligt tilbagevendende koncept, hvor den traditionsrige gamle ”dame” kommer i nye klæder.

Fra februar fyldes Riddersalen med ramponerede strudsefjer og et orkester i kollektiv livskrise med en gennemkomponeret billedstorm i den mørke og humoristiske kabaret JOLLY WELTSCHMERZ! Forestillingen udfordrer kabaretgenren og undersøger, hvad der sker, når et menneske går i stykker og bliver samlet igen i en moderne scenisk fortolkning. JOLLY WELTSCHMERZ! indeholder tekster på fortrinsvis dansk, men også på engelsk og tysk og kan opleves i Riddersalen fra den 12. februar 2022 til den 9. april 2022.

Med premieren på JOLLY WELTSCHMERZ! lyder på samme tid startskuddet til det nye KUNSTNERKABARETEN RIDDERSALEN, der bliver et helt nyt rum i byen, et fristed, hvor nuet bearbejdes. Her vil publikum møde skønhed, humor, temperament og kant. Gennem foråret inviteres publikum indenfor til teater, koncerter, litterære arrangementer, debatter og meget mere, når Riddersalens historiske rammer omdannes til KUNSTNERKABARETEN:

”Siden 1914 har store kunstnere som Storm P., Liva Weel, PH, Per Knutzon, Lulu Ziegler, Kjeld Abell, Bertold Brecht, Daimi og Jytte Abildstrøm sat deres unikke aftryk på Riddersalens succes, og nu bygger vi videre på det fundament med moderne og vital scenekunst på KUNSTNERKABARETEN RIDDERSALEN. Vi ønsker at få publikums øjne op for det legendariske og magiske sted, og vi sætter det hele i gang med et brag med musikforestillingen JOLLY WELTSCHMERZ!”, fortæller KUNSTNERKABARETENs kunstneriske leder, Mette K. Madsen.

Om JOLLY WELTSCHMERZ!

JOLLY WELTSCHMERZ! er en livskraftig, musikalsk og æstetisk hyldest til det besværlige og mirakuløse menneskeliv. Der zoomes ind på eksistentielle vilkår som menneskets ensomhed i fællesskabet, medmenneskeligheden og paradokset i at være et moderne menneske med frihed, privilegier og gode muligheder, men alligevel opleve en smertefuld og kompliceret eksistens.

Der er lagt op til en musikalsk og sorthumoristisk aften, når stærke kræfter indtager scenen i Riddersalens første kabaret. På scenen kan publikum opleve de gennemmusikalske skuespillere, Mette K. Madsen, Karin Bang Heinemeier, Jens Gotthelf og Morten Raahede Brovn, der sammen har skabt et inspirerende arbejdsfælleskab gennem årene. Musikken opføres live på scenen af skuespillerne i samspil med kapelmester Thomas Dinesen.

Ud over at være med på scenen står Mette K. Madsen også for idé og iscenesættelse sammen med dramaturg Trine Wisbech, der har stået bag flere succesfulde opsætninger som produktionsdramaturg. Sammen med holdet på kabareten står Hanne Højgaard Viemose, Kirsten Hammann og upcoming lyrikgruppe Kiosk m.fl. for teksterne til den moderne forestilling. Scenograf Dorte Holbek og lysdesigner Sonja Lea har sammen skabt forestillingens visuelle univers, mens kostumier og kunstner Thomas Winkler står for kostumerne. Den anerkendte teater- og filmkomponist Joachim Holbek, der bl.a. har komponeret musik til Lars von Triers film, har skabt den rytmiske lydside til JOLLY WELTSCHMERZ! med inddragelse af musik af bl.a. Björk, Nephew, Stereo Total, Bill Cook, Thomas Dinesen og jazzduoen Svaneborg Kardyb.

Læs mere om JOLLY WELTSCHMERZ! her.

Åbningen af KUNSTNERKABARETEN RIDDERSALEN

Fra nytår og frem til sommer omdannes Riddersalen hvert år til KUNSTNERKABARETEN, der med nysgerrighed, humor og samfundskritik skaber et nyt rum i byen.

Det traditionsrige gamle teater transformeres til et moderne fristed med relevante og nyskabende kunstnere og værker på scenen. KUNSTNERKABARETEN RIDDERSALEN er en beværtning, et teater og et rum for musik, oplæsninger, debatter og arrangementer. I foråret 2022 kan publikum bl.a. møde Bodil Jørgensen, Søren Ulrik Thomsen, Ditlev Tamm, Kirsten Hammann, Jan Grarup, Pelle Dragsted, Martin Ågerup, Mette Kierstein, Jytte Abildstrøm, Daimi, Svaneborg Kardyb, Caspar Eric, Line Knutzon, Inaam Nabil, Filip West, Hanne Højgaard Viemose, Jonas Poher og mange flere.

Kabaretens beværtning er nyindrettet og har fået et nyt farverigt design. Her bydes publikum velkommen med velskænket øl, champagne eller absint for de modige. Desuden hjælper belysningsvirksomheden Louis Poulsen generøst med at gøre PHs tid på teatret nærværende, når hans lampedesign kommer til at pryde teatrets foyer.

Læs mere om Riddersalens nye kabaretscene her.

HAVE Kommunikation & PR

For yderligere information, kontakt venligst
Sandra Nynne Jensen / sandra@have.dk / 22 86 30 94
Amalie Søndergaard / amalie.sondergaard@have.dk / 28 58 81 50
Marie Dam Nielsen / marie@have.dk / 29 93 62 66

Fakta om JOLLY WELTSCHMERZ!

Spilleperiode: Den 12. februar – 9. april 2022

Medvirkende
Karin Bang Heinemeier
Morten Raahede Brovn
Jens Gotthelf
Mette K. Madsen
Thomas Dinesen

Holdet bag
Idé og iscenesættelse: Mette K. Madsen
Dramaturg/medinstruktør: Trine Wisbech
Komponist: Joachim Holbek
Kapelmester: Thomas Dinesen
Scenograf: Dorte Holbek
Koreograf: Charlotte Munksø
Lysdesigner: Sonja Lea
Kostumedesign: Thomas Winkler og Pille Behrendt

Støtte til KUNSTNERKABARETEN RIDDERSALEN

Teaterleder Piet Bertelsen har sammen med teatrets bestyrelse og medarbejdere i de seneste års strategiprocesser ønsket at bringe traditionen med forestillinger for unge og voksne tilbage på Riddersalens scene. I en fireårig aftale mellem Frederiksberg Kommune og Teatret Riddersalen for 2021-24 imødekommer og støtter Frederiksberg Kommune Riddersalens visioner om en revitalisering og udvidelse af teatrets profil til også at omfatte en kabaretscene. KUNSTNERKABARETEN RIDDERSALEN er yderligere støttet af Statens Kunstfond og William Demant fonden.

Sandra Nynne Vognstrup

Pressekontakt Rådgiver 22863094