SVEND21 – Hele Danmarks Filmpris: Her er årets prismodtagere

Druk blev aftenens helt store vinder til SVEND21, da Hele Danmarks Filmpris blev uddelt i Svendborg her til aften, hvor filmen modtog prisen for ’Årets Danske Film’. Med Martin Brygmann som vært blev der uddelt priser inden for i alt ni kategorier, som alle var afgjort af det danske biografpublikum. Dertil den juryvalgte Hæderspris, som i år gik til Birthe Neumann, som også løb med sejren i kategorien ’Årets bedste skuespiller i en TV dramaserie’ for hendes rolle i Badehotellet VIII.

Christoffer Boes Smagen af sult, Tobias Lindholms Efterforskningen og Anders Thomas Jensens Retfærdighedens ryttere havde en flot prisaften med hele tre nomineringer hver. Prisen for ’Årets Kvindelige skuespiller’ gik til Trine Dyrholm for hendes rolle i Erna i krig, imens Mads Mikkelsen fik prisen for ’Årets Mandelige skuespiller’ for sin rolle i Druk. Prisen for ’Årets håb’ gik i år til Andrea Heick Gadeberg.

SVEND-Prisen er en del af SVEND Film- og Kulturdage, og det er i år 17. gang, SVEND-Prisen bliver uddelt. Det helt særlige ved SVEND Prisen er, at det er publikum, der egenhændigt vælger aftenens vindere i de ni regulære kategorier. De 14 nominerede danske film er valgt ud fra antal solgte billetter i perioden 1. juli 2020 til 30. juni 2021, og så har juryen udvalgt de nominerede skuespilpræstationer fra de 14 film.

Alle årets prismodtagere er:

Årets danske film
Druk – instruktør Thomas Vinterberg

Årets danske børnefilm
Buster Oregon Mortensen – instruktør Martin Miehe-Renard

Årets udenlandske børnefilm
Lassie kommer hjem

Årets udenlandske film
Fast & Furious 9

Årets kvindelige skuespiller
Trine Dyrholm – for Erna i krig

Årets mandlige skuespiller
Mads Mikkelsen – for Druk

Årets Håb
Andrea Heick Gadeberg

Årets danske TV dramaserie
Badehotellet Vlll (5 afsnit) TV2, Hovedforfattere Hanna Lundblad & Stig Thorsboe, produceret af SF Studios Production i coproduktion med Nitrat Film og Thorsboe & Lundblad.

Årets danske skuespiller i en TV dramaserie
Birthe Neumann, for Badehotellet Vlll

Svend Hædersprisen – Birthe Neumann

Se den samlede liste over de nominerede sidst i pressemeddelelsen.

SVEND-juryen hyldede Birthe Neumann
SVEND-Juryen hyldede også skuespillerinde Birthe Neumann for sit enesstående arbejde i dansk film i hele fem årtier og som – udover at modtage ’Årets Hæderspris 2021’ og ’Årets bedste skuespiller i en TV dramaserie’ ved prisuddelingen – var omdrejningspunkt ved en række særlige arrangementer og filmvisninger i hele uge 34/35. Udover prismodtagelsen blev hun hyldet ved bl.a.:

• · Birthe og Blixen: Tidligere i dag deltog Birthe Neumann, Jesper Morthorst, producer af Pagten og filmens manuskriptforfatter Christian Torpe i en talk om den danske kulturarv Karen Blixen, hvor de inviterede publikum ind bag maskineriet og tilblivelsen af Pagten.
  • Birthe og Flora Ofelia: De to skuespillere mødtes til en interessant samtale på Fyns Amts Avis i går tirsdag den 31. august. Den nominerede ’Årets Håb’-skuespiller, Flora Ofelia Hofmann Lindahl, vandt i februar 2021 Robert prisen for årets kvindelige hovedrolle i DR-dramaet ’Ulven kommer’ som den yngste nogensinde, mens Birthe Neumann har erhvervet sig flere af selvsamme statuetter til samlingen. Her talte Flora Ofelia Hofmann Lindahl om at få foden indenfor som skuespiller med tophastighed, og Birthe Neumann videregav og delte ud af egen sin erfaring i feltet.
  • Kostumarium udstiller Birthes kostumer: Det nyåbnede museum Kostumarium udstiller i anledning af SVEND21, udvalgte kostumer fra Birthe Neumanns pragtpræstationer. Der er kostumer fra hendes roller i Badehotellet, Pagten og fra opsætninger på Det Kongelige Teater.

Festaften blev afslutning på begivenhedsrig uge fyldt med film og kulturarrangementer
Det store prisuddelingsshow sætter et punktum for filmfestugen SVEND21. SVEND Film- og Kulturdage blev skudt i gang d. 27. august. Programmet slutter dog ikke helt, da publikum også har mulighed for at se gallapremieren på Magrethe den første kl. 20:45 i aften. Dertil kan de også deltage i en Open Air visning, hvor Druk bliver vist kl. 21:00.

Den forgangne uge har været fyldt med både filmvisninger, TALKS og workshops for publikum i alle aldre. Publikum har bl.a. kunne deltage i workshops, hvor de har kunne lære af lave egne film på deres mobiltelefoner, er blevet introduceret i virkemidler bag kostumer og har lært at spille skuespil af Thure Lindhardt.

Igen i år har publikum også kunne deltage i populære SAIL IN filmvisninger, hvor klassikere og helt nye film er vist til et ”flydende” publikum. Der har været Open Air visninger med både udenlandske og danske film bl.a; Kandis for livet, Rocket Man, Bohemian Rapsody og A Star Is Born. Publikum har derudover også kunne opleve eksklusiv forpremiere på Thomas Daneskovs Vildmænd, der har landsdækkende premiere den 11. november.

Se eller gense hele programmet på www.svendfilmfest.dk.

HAVE A/S

2. Flora Ofelia Hofmann Lindahl
3. Sandra Guldberg Kampp

Årets danske TV dramaserie