Sargun Oshana. Fotograf: Lars E. Andreasen

Teater Grob ansætter Sargun Oshana som ny direktør

Sargun Oshana tiltræder stillingen den 18. januar 2021.

36-årige Sargun Oshana er en af sin generations mest talentfulde teaterinstruktører herhjemme. I 2018 modtog han Teaterkatten, inden han i 2019 modtog en Reumert som Årets Instruktør for forestillingen ’4:48 Psychosis’ på Aarhus Teater. Han gentog bedriften ved Årets Reumert 2020, hvor han modtog sin anden Reumert som Årets Instruktør for ’denungewertherslidelser’ på Aarhus Teater og Sort/Hvid.

Sargun Oshana kom til Danmark som flygtning fra Irak i 1992. Han blev uddannet som skuespiller fra Skuespillerskolen i Aarhus i 2012 og senere som instruktør fra Den Danske Scenekunstskole i København i 2016. Samme år debuterede han som instruktør på Grønnegårdsteatret med ’Den Lille Prins’ og har siden instrueret mere end 30 forestillinger og 3 lydværker, bl.a. som husinstruktør på Aarhus Teaters eksperimenterende Studio-scene i perioden 2016-18.

Den 18. januar 2021 tiltræder han så som direktør for Teater Grob. Sargun Oshana udtaler:
”Min vision for Grob er at samle det globale og det lokale i et og samme sted – og give det scenisk liv på scenen. Jeg er vild med, at teatret ligger i hjertet af Nørrebro. Når man bevæger sig rundt i området omkring teatret, oplever man rig diversitet af mennesker, og det skal teatret favne. Der er rigtig mange stærke stemmer i samfundet, som fortjener at blive hørt. Jeg vil gøre brug af stemmer, som kommer fra subkulturer, og de progressive strømninger, som findes i samtiden. Fordi jeg selv har en baggrund som flygtning, så ved jeg, hvad det betyder at træde ind på et teater for første gang. At føle sig udenfor. For mig er teatret jo det modsatte. En velkomst. Der skal ikke være en fremmedhed forbundet med kunsten. Kunsten skal tværtimod belyse det fremmede og det ukendte.”

Sargun Oshana fortsætter:
”Jeg drømmer om at skabe et teater, som er inkluderende og åbner op for de mange publikumsgrupper, der findes – at man er velkommen på tværs af alder, køn, seksualitet og etnicitet. Samtidig ønsker jeg at bygge videre på det fundament, teatret står på. Hvor det nyskrevne er i centrum. Men jeg vil gerne videreudvikle måden, vi producerer ny dramatik, og hvad ny dramatik kan være i en moderne kontekst. De forestillinger, man kan opleve på Grob, skal selvfølgelig have en høj kvalitet, og de skal turde at mene noget. De skal få folk til at tænke og få folk til at opleve et anderledes scenisk formsprog. Man må gerne føle sig grebet af Grob.”

På vegne af Teater Grobs bestyrelse siger bestyrelsesformand, Martin Bender:
”Vi er gået til opgaven med stor ydmyghed over for Teater Grobs historie og teatrets position som dét sted i det københavnske teaterliv, hvor man møder ny, dansk dramatik. Og frem for alt en ydmyghed over for vores unge publikum, som har en forventning om udfordrende teater af høj kvalitet. Vi er derfor både glade og stolte over, at en så talentfuld og anerkendt profil som Sargun Oshana vil være med til at sætte en ny standard for teatret og give Nørrebro endnu flere store teateroplevelser. Sargun Oshana tør og formår at forny moderne teater og genren ’ny dramatik’, og vi glæder os over, at han sammen med sit dygtige team skal være med til sætte retningen for Teater Grob fremover. I bestyrelsen er vi samtidig rigtig glade for, at Maja Ries, som har været konstitueret chef og står for den administrative drift, fortsætter på Grob.”

Om Teater Grob
Teater Grob har som ambition at skabe vedkommende forestillinger, der i et organisk formsprog afspejler og perspektiverer vores samfund. Teater Grob dyrker nutidens fortællinger i et mangfoldigt udtryk. De stræber efter at skabe teater, hvor den troværdige og nærværende spillestil er i højsædet, og hvor tekst og iscenesættelse konstant søger at skabe de bedste betingelser for, at publikum kan blive forført og ramt. Teater Grob ønsker at være et teater med ærlighed og nærvær på scenen.

Teater Grob blev stiftet i 1993 af Bergljot Bleken, Jens Olsen, Susanne Storm, Pernille Lyneborg og Michael Sand. Marie Louise Wille, Thomas Bang og Hannah Karina Mikkelsen kom med i 1994 og i årene derefter fulgte Mia Lyhne, Anne Steensgaard, Thor Bjørn Krebs, Lykke Scheuer, Lotte Aske Fredskov, Thomas Levin og Per Scheel-Krüger, som udgjorde ensemblet frem til 2005.

Fra 2005-2015 var Teater Grob et trekløver ledet af Thomas Levin, Per Scheel-Krüger og Maja Ries. Fra 2015 til 2020 af Per Scheel-Krüger og Maja Ries. Aktuelt er Maja Ries konstitueret daglig leder af Teater Grob. Siden sommeren 2009 har Grob haft til huse på Nørrebrogade 37 (tidl. ”Kaleidoskop” og før det ”Københavneren”). Oprindeligt bygget som Nørrebro Biograftheater tilbage i 1912.

HAVE A/S

For yderligere information, kontakt venligst:
Peter Pishai Storgaard // peter@have.dk // 2849 3386

Peter Pishai Storgaard