Foto: Raphael Frisenvænge Solholm

Teatret st. tv præsenterer Projekt Frygt – en forestilling om en helt almindelig følelse

UR-PREMIERE DEN 7. MARTS 2022
HIPPODROMEN, FOLKETEATRET

Projekt Frygt er en tragikomisk afdækning af en af menneskets største og mest almindelige grundfølelser: Frygt. Med afsæt i frygten, som en hyldest til livet, åbner Reumerthædrede dramatiker og iscenesætter Kamilla Wargo Brekling op for det inderste undersøgelsesrum af frygten i en humoristisk, sansefyldt og tankevækkende forestilling, som sætter fokus på frygtens rolle og dens betydning for livet. Mange frygter frygt. Men hvornår styrer frygten - og hvorfor er frygt så svært at tale om?

Teatret st. tv’s Projekt Frygt er skrevet og instrueret af Kamilla Wargo Brekling i samarbejde med co-iscenesætter og koreograf Karina Dichov Lund og resten af holdet. Forestillingen får ur-premiere på Hippodromen på Folketeatret som gæstespil den 7. marts 2022.

Om forestillingen
Projekt Frygt er en collageforestilling, som baserer sig på 26 kategorier, der alle centrerer sig om frygtens tematikker - og undersøger, hvordan disse imødekommes, overvindes og styres af mennesker. Med blik for både fortid, nutid, fremtid, globalt som lokalt.

De tragikomiske scener opleves med både øjne og ører, når frygtens mange facetter afbildes i selskab af et Foley-inspireret lydunivers, som lyddesigneren Sune Skuldbøl Vraa står bag. Her fordres publikums frygtopfattelser med absurde og komiske lydtvists gennem elektroniske og akustiske effekter, der afvikles live af skuespillerne på scenen.

Holdet bag og på scenen
På scenen kan publikum se frem til at opleve de talentfulde skuespillere Lise Lauenblad og Marianne Søndergaard. Lise Lauenblad har medvirket i Håndværkerne (2008) på Det Kgl. Teater, Peter og Elgen (2012) på Teater Grob, Hærværk (2014) og Boys Don’t Cry (2014-15) på Det Kgl. Teater, Grinet og Døden (2015) på Det flydende Teater, Vilde Bæster (2015) på Bellevue Teatret, Et Dukkehjem (2015-16) ved Fix & Foxy/Teatergrad og Mørkeræd (2016) på ZeBU. Lise Lauenblad har medvirket i tv-serierne Borgen (2013) og Norskov (2015-2017). Hun vandt i 2012 Reumerts Talentpris for sin rolle i Peter og Elgen.

Marianne Søndergaard, der også er stifter og kunstnerisk medleder af Teatret st. tv, har gjort sig bemærket som skuespiller både på skærmen og i teatret blandt andet i den Reumertvindende 6, P LR K (2010), Deadline (2013), Jeg, mig, fuck dig (2012), Sygt Sund (2015) og Skakmat (2016) på Teater Grob, Forældremødet (2017) på Bådteatret, Beruselse (2018) på Team Teatret, Selvtægt (2018) på Teater Momentum, Pigen med bomberne (2019) på Mungo Park og Mor (2020) på Anemonen. Hun har på skærmen medvirket i tv-serier som Lykke (2011), Dicte (2013), Rita (2019) og senest i Netflix-serien Kastanjemanden (2021).

Projekt Frygt instrueres af den prisbelønnede instruktør Kamilla Wargo Brekling, som har instrueret og iscenesat et væld af succeser og anmelderroste teater- og danseforestillinger. Her tæller blandt andet forestillingen Om et øjeblik på Betty Nansen Teatret (2007), for hvilken hun modtog en Reumert for samt dramatiseringen af bogen med samme navn Kvinde, kend din krop (2011) på Mungo Park, som vandt Årets Reumert ’Årets Store, lille forestilling’. Kamilla Wargo Brekling og Teatret st. tv har tidligere arbejdet sammen om forestillingen Jeg, mig, fuck dig (2012), som de vandt De Danske Teaterforeningers pris for i 2014.

Kamilla Wargo Brekling arbejder oftest med moderne menneskers liv og problemstillinger, som hun belyser fra forskellige perspektiver – i løbende samarbejde med Karina Dichov Lund og resten af holdet. I over 20 år har Kamilla Wargo Brekling og Karina Dichov Lund arbejdet sammen på et utal af succesfulde forestillinger. Karina Dichov Lund har blandt andet arbejdet som koreograf, iscenesætter og co-instruktør på Spørg de voksne (2013) og Griskhed (2016) på Republique, Takt og Tone (2016) på Nørrebro Teater og Vores Stemmer (2019) på Det Kgl Teater.

Se spilletider og læs mere om Projekt Frygthttp://www.teatretsttv.dk/projekt-frygt/

Billetter kan købes på www.folketeatret.dk samt www.teaterbilletter.dk

HAVE Kommunikation & PR

For yderligere information, kontakt venligst:
Marie Dam // marie@have.dk // 29 93 62 66
Amalie Søndergaard // amalie.sondergaard@have.dk // 28 58 81 50

FAKTA OM PROJEKT FRYGT
Premiere: Den 7. marts 2022 på Hippodromen, Folketeatret.

Spilleperiode på Folketeatret: Den 7. marts 2022 til den 12. marts 2022

Spilleperiode på Mungo Park: Den 19. april 2022 til den 24. april 2022

Spilleperiode på Teater Momentum: Den 28. april 2022 til den 5. maj 2022.

Idé: Kamilla Wargo Brekling og Marianne Søndergaard

Instruktion / Manuskript: Kamilla Wargo Brekling

Co. Instruktion / koreografi: Karina Dichov Lund

Scenografi / lysdesign: Raphael Frisenvænge Solholm